Regeringens infrastrukturplan er slet ikke ambitiøs nok i forhold til cykler og grøn omstilling
RETTELSE I 3. AFSNIT: "47% af alle bilture i Danmark er 10 km eller derunder" er rettet til "47% af alle pendlerture for beskæftigede i Danmark er 10 km eller derunder".
Regeringen og Dansk Folkeparti har i deres netop offentliggjorte infrastrukturplan afsat 1 mia kr. i en statslig cykelpulje frem mod 2030. Direktør i Cyklistforbundet, Klaus Bondam, anerkender intentionen og glæder sig over, at der er sat penge af til at styrke hverdagens cykling. Det har Cyklistforbundet arbejdet for i flere år – senest med udspillet CYKELLAND.NU.
Men planen er ikke ambitiøs nok hverken i forhold til cykelområdet eller til grøn omstilling:
- Før vi falder bagover af begejstring og jubel, kan vi konstatere, at beløbet svarer nøjagtig til det, der blev afsat i 2009-14. Altså samme beløb bare over en betydelig længere tidsperiode. Det er beklageligt, tilbageskuende og visionsløst. 47% af alle pendlerture for beskæftigede i Danmark er 10 km eller derunder. Der er dermed ikke mindst med elcykler et kæmpepotentiale for at øge cykeltransporten. Det udnyttes slet ikke med denne plan, siger Klaus Bondam.
Han peger på, at år for år tager færre og færre danskere cyklen i hverdagen. Ifølge Vejdirektoratet er cykelandelen af alle ture gennemført af 10-85 årige bosat i Danmark faldet fra ca. 17% i 2014 til ca. 14% i 2018.
Det er uhensigstmæssigt af flere grunde. I en tid, hvor danskerne sidder sig i ihjel, og livstilssygdomme belaster de offentlige sundhedsbudgettet markant, er hverdagscykling en vigtig del af et sund og aktiv hverdag. Samtidig tager cykler 1. prisen for grøn transport.
- Cyklen er en vigtig del af løsningen, når vi skal skabe fremtidens klimavenlige og bæredygtige samfund. Det bliver hverken grønnere eller sundere end med cyklen. Den fremlagte infrastrukturplan er fortidens løsninger til fremtidens udfordring. Det er motorvej motorvej motorvej. Det enorme potentiale for at øge hverdagscykling og udnytte de enorme fordele i forhold til sundhed, klima og trængsel, som ligger i det, udnyttes slet ikke godt nok, siger Klaus Bondam.
Han kalder det desuden dybt uheldigt, at der satses så entydigt på motorveje, når hele 38.8% af danske familier ifølge tal fra Danmarks Statistik ikke har en bil og dermed er henvist til offentlig transport, cykel og gåben.
- Vi er som samfund nødt til at planlægge meget mere fokuseret også for de mange, som ikke har en bil, siger Klaus Bondam.
Han ærger sig samtidig over, at det er et så smalt forlig.
- Trafikaftaler er noget, der vedrører alle danskere. Derfor er det trist, at det er så smalt politisk forlig. Jeg håber, at de efterfølgende forhandlinger med Folketingets øvrige partier eller det kommende valg kan ændre på dette. Og sikre flere midler til bæredygtig og ambitiøse cykelpolitiske indsatster.
Transportministeriet: Regeringen og DF investerer over 110 milliarder kroner i infrastruktur
Nøgleord
Kontakter
Klaus BondamDirektør
Tlf:4070 8365bondam@cyklistforbundet.dkJane KofodKommunikations- og kampagnechef
Tlf:2217 5588jak@cyklistforbundet.dkBilleder
Information om Cyklistforbundet
Rømersgade 5
1362 København K
Sekretariat 33 32 31 21 | Pressetelefon 40 70 83 63https://www.cyklistforbundet.dk
Cyklen giver oplevelser, frihed og motion. Cyklen gør vores verden sundere, grønnere og mere bæredygtig. Vi arbejder for, at alle kan cykle sikkert og trygt. Uanset alder. Uanset om man bor på landet eller i byen. Vi er en demokratisk organisation, hvor alle, der ønsker et cykelvenlig verden, kan engagere sig. Vi er tilstede over hele Danmark og er en del af paraplyorganisation European Cyclists’ Federation.
Cyklistforbundet.dk
Twitter.com/Cyklistforbund
Facebook.com/Cyklistforbundet
Instagram.com/Cyklistforbundet
Linkedin.com/company/Cyklistforbundet
Følg pressemeddelelser fra Cyklistforbundet
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Cyklistforbundet
Du bliver klogere af at cykle10.4.2024 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
En tur på cyklen i forårssolen er ikke bare godt for kroppen, men også for hjernen: Du kan faktisk blive klogere, mens du cykler til arbejde.
Silas cykler over 36 kilometer hver dag: Det er sjovere end at spilde penge på benzin8.4.2024 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Silas Orbe fra Ore på Nordfyn har på ét år kørt, hvad der svarer til længden på 17.000 fodboldbaner til og fra sit arbejde på genbrugspladsen i Søndersø. I 2023 vandt han nemlig titlen som ’Årets Pendler’ i cykelkonkurrencen Vi cykler til arbejde. Præmien var en elcykel, og siden da har han aldrig set sig tilbage.
Cyklistforbundet og regionerne vil have flere unge op på cyklen18.3.2024 09:30:54 CET | Pressemeddelelse
Siden 2010 er antallet af cykelture blandt elever på ungdomsuddannelser faldet med 40 procent. Det skal en ny kampagne være med til at rette op på. Fælles-Tour er navnet på kampagnen, der skal få flere unge op på cyklen.
Cykelkampagne er enhver HR-afdelings drøm13.3.2024 08:00:00 CET | Pressemeddelelse
Med sine konkurrencer, kagetrofæer og medarbejdersundhed bidrager Vi cykler til arbejde til en bedre arbejdsplads. Cyklistforbundets kampagne, der finder sted i maj, har netop åbnet for tilmeldingen.
Ny undersøgelse: Mennesker med handicap hindres alt for ofte i at cykle14.2.2024 06:00:00 CET | Pressemeddelelse
Nye anbefalinger til blandt andet kommunerne fra Cyklistforbundet og Videnscenter om handicap skal booste cykling blandt mennesker med handicap.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum