Regeringen trækker (skatte)pinen ud

Regeringen vil nu gøre det muligt for generationsskiftede virksomheder at betale bo- og gaveafgiften over 30 år. Ifølge brancheorganisationen TEKNIQ Arbejdsgiverne ændrer det dog ikke ved den skattemæssige klapjagt på de familieejede virksomheder.
Mads Graves, direktør i TEKNIQ Arbejdsgiverne.

Det skal fremover være muligt for familieejede virksomheder, der gennemfører et generationsskifte at betale bo- og gaveafgiften over 30 år i stedet for de 15, som det er tilfældet i dag. Men samtidig fastholder man planerne om at hæve afgiften fra de øjeblikkelige seks procent til 15 i forbindelse med næste års finanslov.

”Det er en forkert tankegang, at man på denne måde vil brandbeskatte familieejede virksomheder, der skifter fra én generation til den næste,” siger Mads Graves, direktør i TEKNIQ Arbejdsgiverne, som repræsenterer 4.300 virksomheder indenfor el, vvs og metal, og uddyber:

”Det er ikke nogen hemmelighed, at regeringen står med et hul i pengekassen, som skal fyldes ud. Men ved at drive skattemæssig klapjagt på disse virksomheder, der i høj grad er fundamentet under dansk erhvervsliv, sender man et skidt signal til de ambitiøse potentielle iværksættere, som ønsker at drive og udvikle familievirksomheden, når den nuværende generation træder af,” siger Mads Graves.

Han anerkender, at regeringen ved at lægge op til en forlængelse af den periode, virksomhederne får til at betale bo- og gaveafgiften, lemper den umiddelbare økonomiske byrde. Men han mener ikke, det ændrer på det grundlæggende problem ved næsten at tredoble afgiften.

”Jeg vil gerne rose erhvervsministeren for at have lyttet til kritikken fra erhvervslivet. Men i bund og grund vil en forlængelse af fristen bare betyde, at man trækker skattepinen ud. Virksomhederne kan ganske vidst undgå den helt store regning på kort sigt, men i sidste ende kommer de stadig til at afsætte en betydelig del af virksomhedens midler – vel at mærke penge, som der allerede ER blevet betalt skat af én gang,” siger Mads Graves.

”Derfor klinger det også lidt hult, når erhvervsministeren nærmest fremstiller den forlængede betalingsfrist som en fremstrakt hånd til de familieejede virksomheder, samtidig med at han med den anden drejer på skatteskruen. Så selvom en længere betalingsfrist er et lille skridt i den rigtige retning, er vi langtfra i mål endnu, og jeg håber, den endelige lovtekst bliver justeret mærkbart,” understreger Mads Graves.

Mads Graves, direktør i TEKNIQ Arbejdsgiverne, mobil 40 31 05 75

Mads Graves, direktør i TEKNIQ Arbejdsgiverne.

TEKNIQ Arbejdsgiverne – Industri & Installation repræsenterer 4.300 virksomheder inden for el, vvs og metal med i alt 55.000 medarbejdere og en samlet omsætning på omkring 60 mia. kr.

Arbejdsgivere og fagforbund: Fyr op under den faglige stolthed15.4.2024 06:45:00 CEST | Pressemeddelelse

Unge søger i stigende grad efter meningsfulde arbejdsliv, hvor de ikke kun får en løncheck hver måned, men også bidrager til et større formål. Og her har Danmarks faglærte al mulig grund til at ranke ryggen og være stolte over det, de bidrager til samfundet med. TEKNIQ Arbejdsgiverne har derfor taget initiativ til kampagnen “Værdi Hver Dag”, der bliver bakket op af Dansk El-Forbund og Blik- og Rørarbejderforbundet.