Regeringen sparer på gymnasierne

​Det er trist, skørt og skuffende - og helt uden respekt for den dybt alvorlige situation på landets gymnasier, når regeringen tager penge fra gymnasieuddannelserne, siger formand for Gymnasieskolernes Lærerforening Tomas Kepler.

”Selvfølgelig skal vi ikke spare på uddannelse,” sagde Mette Frederiksen i valgkampen, og i forståelsespapiret (S, RV, SF og Enhedslisten) står der, at ”Vi skal satse på uddannelse”, og at regeringen vil stoppe omprioriteringsbidraget og ”dermed stoppe de årlige nedskæringer på uddannelse”. Når gymnasieuddannelserne nu står til at spare knap 20 mio. kr. om året, går det stik imod alt, hvad regeringen hidtil har sagt om, at der ikke skal spares på uddannelse.

"​Det er trist, skørt og skuffende - og helt uden respekt for den dybt alvorlige situation på landets gymnasier." Sådan siger GL's formand Tomas Kepler om den aftale, regering har indgået med forligspartierne om finansiering af Den Forberedende Grunduddannelse (FGU). Det er simpelthen tom snak, når regeringen bryster sig af, at de fjerner omprioriteringsbidraget og bagefter finansierer uddannelse med uddannelse. Jeg tror, at eleverne og lærerne er ligeglade med, hvad de kalder besparelserne – resultatet er en dårligere skole og lavere kvalitet. Regeringen burde i stedet have fundet finansieringen inden for de 2,1 mia. kr., som ligger i finanslovsforhandlingernes reserve."

Besparelserne kommer oveni den halvanden milliard kroner, man har fjernet fra uddannelserne i de forløbne fire år.

"Kvaliteten er hårdt ramt. Hver tredje lærer siger ligefrem, at besparelserne har ført til, at de ikke længere kan stå inde for deres undervisning. Det viser en undersøgelse, GL gennemførte i foråret.

​Nok ser det uskyldigt ud, at man vil spare på bygningerne, men bevillingerne er ikke låst til bestemte formål. Nedskrivelsen af bygningstaxameteret svarer til, at man på en mellemstor skole formodentlig bliver nødt til at fjerne et halvt årsværk. Og det kommer oveni, at fyresedlerne i øjeblikket uddeles med rund hånd på landets gymnasier og VUC-centre – oven i de mange afskedigelser, vi har set i de foregående år, ​​siger GL-formanden og fortsætter, "Man skal huske på, at skolernes bundlinje er rød." I 2018 havde udbydere af gymnasiale uddannelser samlet set underskud, og der er på et år sket en fordobling af skoler med underskud.

Tomas Kepler
tk@gl.org

Finanslov 2020 - et skridt i den rigtige retning3.12.2019 00:04:31 CETPressemeddelelse

​Da FGU-aftalen blev offentliggjort protesterede vi prompte mod den, for den var så absurd. Derfor glæder det mig, at man har lyttet. Der er håb forude, når forligspartierne erkender, at gymnasieuddannelserne lige nu ligger under det absolutte nulpunkt. Vi kan nu se frem til en tid uden det årlige omprioriteringsbidrag, og jeg håber, at partierne ved næste finanslov vil finde flere penge til den bydende nødvendige geninvestering i gymnasieuddannelserne," ​siger Tomas Kepler, formand for Gymnasieskolernes Lærerforening.

Gode intentioner hos Undervisningsministeren, men behov for hårdere styring3.10.2019 16:49:53 CESTPressemeddelelse

Ros til undervisningsminister Pernille Rosenkrantz-Theil for at ville løse problemerne med bl.a. etnisk opdelte gymnasier fra formand for Gymnasieskolernes Lærerforening, Tomas Kepler. Men desværre løser ministerens forslag ikke problemerne. Behov for tydeligere regler, afskaffelse af ventelister og samarbejde mellem regioner ”Skæv elevsammensætning kommer vi kun til livs med benhård styring. Ministeren skal skrue ned for nogle skolers kapacitet, så gymnasier, der lider under markant faldende elevtal, kan få det antal elever, som giver mulighed for at skolen kan fungere fagligt og socialt forsvarligt,” mener GL-formanden. Et andet problem i ministerens forslag er, at det ikke indeholder tydelige regler for, hvordan fordelingsudvalgene og regionerne kan styre og koordinere kapaciteten på gymnasierne og sanktionere, hvis gymnasier overtræder reglerne eller bryder indgåede aftaler. Hvis regionerne skal have et større politisk ansvar for at fordele eleverne og fastsætte kapaciteten, skal d