Regeringen må stoppe omprioriteringsbidraget på både erhvervsuddannelser og gymnasieuddannelser

“Jeg ønsker erhvervsskolerne tillykke med en økonomisk saltvandsindsprøjtning. Men det er uklart at se, hvor stor den reelt bliver, når omprioriteringsbidraget fastholdes. Det eneste rigtige ville være at sløjfe omprioriteringsbidraget på både erhvervsuddannelserne og gymnasierne. Unge skal have uddannelser med kvalitet. Det får de ikke ved at fortsætte omprioriteringsbidraget," fastslår Annette Nordstrøm Hansen, formand for Gymnasieskolernes Lærerforening.

Regeringens udspil til at styrke erhvervsuddannelserne tilfører uddannelserne flere penge, men gør ikke op med de årlige besparelser på 2 procent – det såkaldte omprioriteringsbidrag – fra 2019, sådan som mange havde forventet forud for præsentationen af udspillet i dag. GL’s formand  kalder pengestrømmene i udspillet svært gennemskuelige og understreger, at det er en katastrofe, at regeringen fastholder omprioriteringsbidraget på ungdomsuddannelserne.

Hun konstaterer, at besparelserne de seneste tre år har ført til, at over 1100 gymnasielærere har måttet sige farvel til deres job, og at den tid, de resterende lærere har til rådighed til den enkelte elev er blevet markant mindre, fordi lærerne skal løbe stærkere og tage sig af flere og flere elever.

10. klasse skal ikke være en forskole til erhvervsuddannelserne

Regeringens forslag om at give erhvervsskolerne tilskud til at udbyde 10. klasse-aktiviteter for kommunerne får ikke opbakning hos GL’s formand.

”Formålet med den kommunale 10. klasse indfrier vi bedst ved at holde fast i, at kommunen selv udbyder 10. klasse. De unge skal afklares i 10. klasse, og det skal de bredt set, så de får et reelt og kvalificeret afsæt for at vælge den ungdomsuddannelse, der passer til dem og flugter med deres interesser. Dette brede afsæt får de ikke ved at begrænse 10. klasse til en forskole til erhvervsuddannelserne, understreger Annette Nordstrøm Hansen.

Undervisningsministeriet har afsat bestyrelsen på VUC Syd11.9.2018 10:20pressemeddelelse

”Det er en drastisk og beklagelig udvikling,” mener formand for Gymnasieskolernes Lærerforening, Annette Nordstrøm Hansen, og fortsætter: ”Ministeriet har bemyndigelsen til at gøre, som de gør. Og når det er ministeriets vurdering, at den nuværende bestyrelse ikke kan løfte opgaven, er det vigtigt, at der gøres noget, så man forhåbentlig man sikre et fundament for fortsat at have et uddannelsestilbud i området. VUC Syd har jo undervisning i det meste af Sønderjylland, og det vil være dybt problematisk, hvis ministeriet skulle vælge at lukke VUC Syd,” mener GL-formanden.

Lærere betaler prisen for ledelsessvigt på VUC Syd1.9.2018 09:30pressemeddelelse

VUC Syd har effektueret en række afskedigelser af lærere. Det er uacceptabelt, at lærere afskediges og dermed skal betale prisen for ledelsessvigt på VUC Syd,” mener formand for Gymnasieskolernes Lærerforening, Annette Nordstrøm Hansen. Når en skole ansætter lærere uden pædagogikum, er skolen forpligtet til at give lærerne pædagogikumuddannelsen. En række af lærerne afskediges med den begrundelse, at de ikke har pædagogikum, hvilket ledelsen på VUC Syd skulle have sikret. ”Det er en yderst principiel sag for os, og vi vil forfølge den retsligt,” siger GL-formanden og fortsætter: ”Skolen er forpligtet til at give lærerne pædagogikum, men skolen har ikke levet op til sin forpligtelse til at give lærerne pædagogikum, og nu fyres en del af lærerne, fordi de ikke har pædagogikum. GL er enig i, at lærere, der underviser på gymnasialt niveau, skal opfylde de faglige og pædagogiske krav. Men det er ikke lærerne, der skal betale prisen for ledelsessvigt. Det er det blevet på VUC Syd.” Formanden