Regeringen må stoppe omprioriteringsbidraget på både erhvervsuddannelser og gymnasieuddannelser

“Jeg ønsker erhvervsskolerne tillykke med en økonomisk saltvandsindsprøjtning. Men det er uklart at se, hvor stor den reelt bliver, når omprioriteringsbidraget fastholdes. Det eneste rigtige ville være at sløjfe omprioriteringsbidraget på både erhvervsuddannelserne og gymnasierne. Unge skal have uddannelser med kvalitet. Det får de ikke ved at fortsætte omprioriteringsbidraget," fastslår Annette Nordstrøm Hansen, formand for Gymnasieskolernes Lærerforening.

Regeringens udspil til at styrke erhvervsuddannelserne tilfører uddannelserne flere penge, men gør ikke op med de årlige besparelser på 2 procent – det såkaldte omprioriteringsbidrag – fra 2019, sådan som mange havde forventet forud for præsentationen af udspillet i dag. GL’s formand  kalder pengestrømmene i udspillet svært gennemskuelige og understreger, at det er en katastrofe, at regeringen fastholder omprioriteringsbidraget på ungdomsuddannelserne.

Hun konstaterer, at besparelserne de seneste tre år har ført til, at over 1100 gymnasielærere har måttet sige farvel til deres job, og at den tid, de resterende lærere har til rådighed til den enkelte elev er blevet markant mindre, fordi lærerne skal løbe stærkere og tage sig af flere og flere elever.

10. klasse skal ikke være en forskole til erhvervsuddannelserne

Regeringens forslag om at give erhvervsskolerne tilskud til at udbyde 10. klasse-aktiviteter for kommunerne får ikke opbakning hos GL’s formand.

”Formålet med den kommunale 10. klasse indfrier vi bedst ved at holde fast i, at kommunen selv udbyder 10. klasse. De unge skal afklares i 10. klasse, og det skal de bredt set, så de får et reelt og kvalificeret afsæt for at vælge den ungdomsuddannelse, der passer til dem og flugter med deres interesser. Dette brede afsæt får de ikke ved at begrænse 10. klasse til en forskole til erhvervsuddannelserne, understreger Annette Nordstrøm Hansen.

GL: Over middel til ekspertgruppe om ny karakterskala1.10.2020 06:01:17 CEST | Pressemeddelelse

"Jeg ser positivt på de to modeller til en ny karakterskala, som ekspertgruppen læner sig op ad. Jeg foretrækker, at der kun er spring på 1 mellem karaktererne, og det falder ud til fordel for modellen 0-6. Men begge modeller skaber inden for 7 trin plads til en ekstra midterkarakter og afskaffer den nuværende skalas pædagogiske dumheder: De store og uensartede spring mellem karaktererne og den ubrugelige minus-03-karakter", siger GL's formand Tomas Kepler.