Red Barnet holder sommerferie for rekordmange udsatte børn og familier efter corona-krisen

Red Barnet arrangerer i år 58 sommerlejre til lands og til vands. Det er en stigning på næsten 60 procent fra året før, og organisationen forventer at sende rekordmange børn og forældre afsted. Corona-krisen har været ekstra hård ved de familier, der i forvejen har det svært.

Sommerhus, strand og teltture er lig med sommerferie for mange børnefamilier i Danmark. Men alt for mange børn har ikke mulighed for at komme på ferie eller udflugter ligesom deres kammerater.

Derfor har Red Barnet i år arrangeret hele 58 sommerlejre for udsatte børn og familier. Det er næsten 60 procent flere end året før og første gang, at organisationen har stablet så mange ferielejre på benene.

– Sommerlejrene er i år ekstra nødvendige for at sikre børnenes trivsel. Vores frivillige har været i kontakt med mange børn og forældre under corona-krisen, og de sårbare familier har været under ekstraordinært pres. Det er afgørende, at vi får samlet de børn og familier op. Børnene har mere end nogensinde før brug for at være sammen med andre børn og få gode oplevelser i sommerferien, siger Johanne Schmidt-Nielsen, generalsekretær i Red Barnet.

Red Barnet forventer i år at kunne sende omkring 1.500 børn og forældre på ferielejr, hvilket er rekordhøjt. Allerede inden corona-krisen var efterspørgslen på Red Barnets sommerlejre markant højere end tidligere år, og nedlukningen af Danmark har kun gjort behovet for et pusterum til hårdt pressede familier endnu større.

Mere rengøring og flere frivillige

Red Barnets sommerlejre har i år stort fokus på hygiejne, afstand og rengøring på grund af COVID-19. Der bliver f.eks. indsat flere busser, så børn og familier ikke sidder for tæt, når de skal køres til og fra sommerlejrene, der skal gøres rent flere gange om dagen, og aktiviteter og madlavning foregår i mindre grupper.

Den nye corona-virkelighed kræver ekstra hænder, og derfor har Red Barnet rekrutteret langt flere frivillige. I alt står omkring 500 frivillige klar til at give børn og familier unikke ferieoplevelser i sommerferien. Flere af de frivillige har været på kurser i livredning, førstehjælp og hygiejne, og de er også blevet uddannet i at være opmærksomme på og kunne håndtere mistrivsel hos børn, unge og familier.

Nogle af Red Barnets ferielejre er kun for børn eller teenagere, mens andre er for både børn og deres forældre. I år stikker 16 ferielejre f.eks. til søs med Skonnerten Fylla, som sejler fra havn til havn fra Svendborg i syd til Frederikshavn i nord i fem uger henover sommeren. Fælles for alle sommerlejrene er, at de giver børnene nogle gode minder, de ellers ikke ville få.

– Børnene udvikler sig, får gode oplevelser og nye legeaftaler med hjem i rygsækken. Alt for mange børn har ingenting at fortælle, når læreren og klassekammeraterne spørger, hvad de har lavet i sommerferien. Og hvis børn bliver hægtet af fællesskabet, kan det have store konsekvenser for deres opvækst og muligheder resten af livet. Derfor hjælper vores frivillige børnene med at blive en del af fællesskabet på sommerlejrene. Det er ekstra vigtigt i år, hvor mange familier har været isoleret under corona-krisen, siger Johanne Schmidt-Nielsen.

Red Barnet arbejder allerede nu på at afholde en række lejre i efterårsferien for de børn og familier, som ikke kunne få plads på en ferielejr i sommerferien.

FAKTA:

• Red Barnet arrangerer i år 58 sommerlejre i hele landet for børn og familier, der ikke ellers har råd eller overskud til at komme på ferie. Det er næsten 60 procent flere end sidste år, hvor Red Barnet afholdte 37 ferielejre.
  • Red Barnet forventer at sende omkring 1.500 børn og forældre afsted på ferielejrene i år. I 2019 deltog godt 1.000 børn og forældre på sommerlejrene.
  • En række ekstra donationer og bevillinger - f.eks. fra Social- og Indenrigsministeriet - har blandt andet været med til at sikre, at Red Barnet kan sende så mange børn og familier afsted på trods af COVID-19, som har gjort det dyrere at afholde sommerlejre.
  • Det er gratis for børn og familier at komme med på Red Barnets sommerlejre. Alle deltagere er henvist i samarbejde med landets kommuner.
  • Op mod 10 procent af alle børn i Danmark kommer ikke på ferie blot én enkelt gang årligt. Det viser rapporten ’Børn og unge i Danmark – Velfærd og Trivsel 2018’ fra VIVE – Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd.

Kronprinsen og statsministeren hylder arbejdet for børns mentale sundhed9.9.2020 16:07:32 CESTPressemeddelelse

Kronprinsen og statsminister Mette Frederiksen deltog i dag i Red Barnets 75-års jubilæumskonference. Her understregede de begge vigtigheden af at hjælpe børn med at komme sig efter traumatiserende oplevelser i krige og konflikter. På konferencen overrakte kronprinsen også en ærespris til 84-årige Joseph Vos, der som barn var på et af Red Barnets første rekreationsophold efter at have været i koncentrationslejr under Anden Verdenskrig.

Red Barnet gennemfører den første kontantløse humanitære landsindsamling30.8.2020 07:00:00 CESTPressemeddelelse

Når Red Barnets indsamlere på søndag d. 6. september går på gaden, kan danskerne nøjes med at hive mobiltelefonen frem, når de åbner døren. Organisationen har i år gentænkt landsindsamlingen og valgt at gøre den kontantløs på grund af corona. Indsamlernes indsats falder på et tørt sted, da corona-pandemien gør, at verdens sårbare børn er mere udsatte end tidligere.

Kronprinsen og statsministeren deltager i Red Barnets 75-års jubilæumskonference28.8.2020 07:00:00 CESTPressemeddelelse

Onsdag den 9. september gæster H.K.H. Kronprinsen Red Barnets 75-års jubilæumskonference på Børsen sammen med statsminister Mette Frederiksen og udviklingsminister Rasmus Prehn. Konferencen sætter fokus på, hvordan vi sikrer børns mentale sundhed og trivsel – også kaldet Mental Health and Psychosocial Support (MHPSS) – især i områder ramt af krig og konflikt. I løbet af formiddagen vil Kronprinsen, statsministeren og udviklingsministeren holde tale og lytte til oplæg om Red Barnets arbejde med at hele børns mentale krigsskader. Kronprinsen er protektor for Red Barnet og vil på konferencen desuden overrække en ærespris for livslangt engagement til Joseph 'Joop' Vos, der som 9-årig var på et af Red Barnets første rekreationsophold i Danmark lige efter Anden Verdenskrig, og som på konferencen vil fortælle sin historie. Akkreditering Pga. et begrænset antal pladser er der kun adgang for akkrediteret presse til arrangementet. Tilmelding skal ske på mail til gbj@redbarnet.dk senest den 7. se