Reaktioner på dårligt indeklima på skoler i Egedal og Rudersdal

Folkeskoler i Egedal og Rudersdal har fået reaktioner fra Arbejdstilsynet, fordi der er dårligt indeklima. Det viser en ny opgørelse fra Dansk Byggeri, der opfordrer de to kommuner til at give de lokale skoler et eftersyn og sikre, at der er god luft i alle klasselokalerne

Dårlig ventilation, der ikke overholder loven, høje temperaturer, utætheder og skimmelsvamp. Alt sammen eksempler på, hvad Arbejdstilsynet møder, når de besøger landets folkeskoler. I de første ti måneder af 2018 har Arbejdstilsynet været på 23 besøg på skoler i Nordsjælland, hvilket har resulteret i seks reaktioner på dårligt indeklima, hvor skolerne er blevet pålagt at rette op på problemerne med det samme eller undersøge problemerne yderligere.

Der er tale om skoler i Ruderdal og Egedal. I resten af de nordsjællandske kommuner har Arbejdstilsynet ikke haft negative reaktioner på indeklimaet, viser opgørelsen fra Dansk Byggeri.

- Heldigvis er indeklimaet i orden på langt de fleste af vores lokale skoler, og det er jo dejligt, at der enten er blevet bygget nyt eller løbende renoveret, så indeklimaet er godt. Jeg håber, at Egedal og Rudersdal vil trække i arbejdstøjet og sørge for, at der også på deres skoler er et godt indeklima, for det er afgørende for både indlæring og sundhed, siger formand for Dansk Byggeri Nordsjælland, Jørgen Simonsen.

Han har derfor en klar opfordring til politikerne i de nordsjællandske kommuner:

- Hvis kommunerne ikke løbende renoverer og vedligeholder deres skoler, så ender det med at blive en dyr fornøjelse i sidste ende. Jeg kan derfor kun opfordre både Egedal, Rudersdal og alle andre kommuner til hele tiden at have et overblik over, hvordan det ser ud på skolerne, og så løbende sætte penge af til at renovere, siger Jørgen Simonsen.

Dansk Byggeri og SF har foreslået, at Folketinget etablerer en lånepulje til kommunerne på 200 millioner kroner om året øremærket forbedring af indeklimaet på skolerne. Kommunerne skal kunne låne penge i puljen, uden at de risikerer at støde ind i det kommunale anlægsloft. På den måde bliver de ikke tvunget til at vælge mellem fx at reparere huller i vejene eller installere tidssvarende ventilation på skolerne.

- Selvom det er kommunerne, der har ansvaret for folkeskolerne, så bør politikerne på Christiansborg hjælpe, hvor det er muligt. Måske den kommende valgkamp kan være med til at få en lånepulje på dagsordenen, siger Jørgen Simonsen, Dansk Byggeri Nordsjælland.

Formand for Dansk Byggeri Nordsjælland, Jørgen Simonsen, telefon 40 50 26 40
Regionskonsulent for Dansk Byggeri Nordsjælland, Niels Tolstrup, telefon 20 65 98 40
Pressekonsulent i Dansk Byggeri, Anette Sørensen, telefon 30 36 02 65

Dansk Byggeri Midt- og Vestjylland glæder sig til efterårets borgmestermøder20.8.2019 11:19:41 CESTPressemeddelelse

Dansk Byggeris seneste undersøgelse af de danske kommuners erhvervsvenlighed viste, at de midt- og vestjyske kommuner er blandt de mest erhvervsvenlige i hele landet. Men servicen og forholdene for de lokale virksomheder kan blive endnu bedre. Og Dansk Byggeri Midt- og Vestjylland ser frem til at mødes med borgmestre, kommunaldirektører mv. i den kommende tid for at drøfte, hvad der helt konkret skal til.