ITD - Brancheorganisation for den danske vejgodstransport

Pulje til grøn drivmiddelinfrastruktur overser lastbilerne

Del

Når Vejdirektoratet næste år uddeler omkring 71 mio. kroner til grøn tank- og ladeinfrastruktur til erhvervstransporten, så risikerer den tunge vejgodstransport at blive overset. Sådan lyder vurderingen fra ITD, der opfordrer til at tænke støtte til infrastruktur sammen med midler til indkøb af klimavenlige lastbiler.

ITD har afgivet høringssvar på Vejdirektoratets udkast til bekendtgørelse om ny pulje til grøn infrastruktur, hvor der fra årsskiftet kan søges om støtte til op mod 25 procent af meromkostningerne forbundet med tank- og ladeanlæg til taxaer, varebiler, busser og lastbiler.

Selvom ITD er tilfreds med, at der nu afsættes midler til tank- og ladeinfrastruktur, så er der en række udfordringer med måden, som puljen er skruet sammen på, der kan afskrække transport- og logistikvirksomhederne i at søge midlerne.

For der kan kun søges støttemidler til f.eks. ladeanlæg fra puljen, og ikke tilskud til de køretøjer, der skal bruge ladeinfrastrukturen, f.eks. el-lastbiler.

- Vi har gentagende gange gjort opmærksom på, at en skarp opdeling mellem infrastrukturpuljen og den kommende støtteordning til indkøb af klimavenlige køretøjer i 2022 er uheldig for et erhverv, hvor behovet for investeringssikkerhed er enormt. Der er eksempelvis ikke megen logik i at investere i et nyt ladeanlæg på trods af støttekroner, hvis ikke man efterfølgende også får bevilliget midler til el-lastbilen, der skal bruge anlægget. Og det vil for langt de fleste være en nødvendighed med de nuværende priser på grønne teknologier, siger politisk chefkonsulent i ITD, Lasse Kristoffersen.

I ITD er man også af den klare holdning, at det ikke skal være muligt for offentligt ejede selskaber, der udfører transportopgaver at søge puljerne. Inden for særligt affaldsområdet har transportbranchen f.eks. oplevet, at stadig flere kommuner hjemtager affaldsindsamlingen, frem for at lade private udføre opgaven. 

Det er i sig selv problematisk, men det forværres yderligere, hvis de offentligt ejede selskaber også får adgang statslige puljemidler, som ellers kunne tilfalde private virksomheder. Derfor bør det skrives ind i bekendtgørelsen, at puljen alene kan søges af private virksomheder.

- Hvis de kommunalt ejede selskaber får adgang til puljen, så vil det kun være med til at skævvride konkurrencen på det marked endnu mere end det i forvejen er, og det skal vi forhindre. Det er helt afgørende for os, at støttemidlerne kun tilfalder private virksomheder og ikke bare bytter hænder i det offentlige, siger Lasse Kristoffersen.

Perioden for hvornår der kan indsendes en ansøgning til puljen forventes at blive fra 1. januar 2022 – 24. april 2022. Vejdirektoratet opfordrer potentielle ansøgere til allerede nu at begynde arbejdet med at forberede ansøgninger.

Kontakter

Information om ITD - Brancheorganisation for den danske vejgodstransport

ITD - Brancheorganisation for den danske vejgodstransport
ITD - Brancheorganisation for den danske vejgodstransport
Lyren 1
6330 Padborg

7467 1233http://itd.dk/

ITD er en privat brancheorganisation for de professionelle transport- og logistikvirksomheder. Vi rådgiver og skaber netværk for vores 700 medlemsvirksomheder. Vi varetager transport- og logistikbranchens interesser politisk nationalt og internationalt. Vi giver samtidig medlemsvirksomhederne målrettede værktøjer, som gør en positiv forskel i den travle transportørs hverdag.

Følg pressemeddelelser fra ITD - Brancheorganisation for den danske vejgodstransport

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra ITD - Brancheorganisation for den danske vejgodstransport

Opfordring til campister – husk parkeringsreglerne på rastepladserne15.7.2022 11:23:57 CEST | Pressemeddelelse

Der er mangel på rastepladser til lastbiler, og problemet forværres, når campingvogne på sommerferie bruger lastbilernes sparsomme parkeringspladser langs motorvejene. Derfor opfordrer ITD, Brancheorganisation for den danske vejgodstransport, til, at bilister med campingvogne husker parkeringsreglerne. For lastbilchaufførerne er afhængige af rastepladserne, når de skal holde deres hvil.

Ny vejafgift for lastbiler spænder ben for den grønne omstilling24.6.2022 17:00:06 CEST | Pressemeddelelse

Regeringen præsenterede i dag en ny kilometerbaseret vejafgift for lastbiler, som skal gælde fra 2025. Men det er et fejltrin, at afgiften ikke følges op af støtteordninger til grøn omstilling af lastbiler. For selvom der åbnes for at køre med længere og tungere lastbiler, vil afgiften stadig være en skatteskrue, som fører til højere priser på transport og i værste fald forsinker den grønne omstilling af lastbiler.

Den kommende CO2 differentierede vejafgift skal ikke blive en skatteskrue16.6.2022 15:14:42 CEST | Pressemeddelelse

Politikerne forhandler i øjeblikket om udformningen af en kommende kilometerbaseret vejafgift på de danske veje. Men hvis den kommende roadpricing for lastbiler skal have den ønskede CO2 effekt, så skal provenuet føres tilbage til grøn omstilling af transportbranchen, og varebiler skal indtænkes i ordningen, lyder det fra ITD, Brancheorganisation for den danske vejgodstransport.

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum