Program afsløres for Kongelig Sommerballet 2018

I forlængelse af den stort anlagte Balletfestival rejser en gruppe af Den Kongelige Ballets bedste dansere på turné i hele landet med nogle af ballethistoriens mest berømte dansenumre.

”Ballet er for alle, for dans er en urkraft, som alle kan mærke og intuitivt forstår. Alle kan danse,” siger balletmester Nikolaj Hübbe. ”Nogen kun med gardinerne trukket godt ned, andre mest til fester. Og så nogle få udvalgte der danser professionelt i kunstens Champions League. Mænd og kvinder som blandt andet er ansat i Den Kongelige Ballet, og som har perfektioneret kroppens bevægelser til den største kunst. De er stjerner. De er blevet ved med at udleve den trang til at danse, som vi alle kender.”

I år rejser 13 af Den Kongelige Ballets dygtigste solodansere, solister og korpsdansere på turné i Danmark fra den 11.-15. juni med uddrag fra bl.a. Svanesøen, Sylfiden, Giselle og Napoli. Pak picnickurven og slå følge med de tusindvis af danskere, der har gjort det til en fast tradition at nyde en sommeraften i selskab med hele Danmarks nationalballet.

Årets turné falder umiddelbart efter Balletfestivalen på Det Kongelige Teater fra 1.-9. juni og giver på den måde resten af landet mulighed for at deltage i fejringen.

Årets program bliver:
Dvorak Pas de deux
Pas de deux fra Sylfiden
Hvid svane pas de deux fra Svanesøen
Sort svane pas de deux fra Svanesøen
Pas de deux fra 1. aks af Kermessen i Brúgge
Pas de deux fra 2. akt af Giselle
Pas sept fra Et Folkesagn
Tarantel fra Napoli

Danserne bliver:
Solist Alexander Bozinoff, solodanser Jonathan Chmelensky solodanser J’aime Crandall, solodanser Holly Jean Dorger, korpsdanser Astrid Elbo, solist Jón Axel Fransson, solodanser Andreas Kaas, solodanser Marcin Kupiñski, solodanser Kizzy Matiakis, korpdanser Meirambek Nazargozhayev, solodanser Ida Praetorius, korpsdanser Emma Riis-Kofoed og solodanser Amy Watson.

Sommerballet gæster i 2018 følgende byer:
11.06.18 kl. 19.00: Byparken, Korsør
12.06.18 kl. 19.00: Indelukket, Silkeborg
13.06.18 kl. 19.00: Lønborggaard, Tarm
14.06.18 kl. 19.00: Sønderborg Slot
15.06.18 kl. 19.00: Den Grønne, Nyborg

Program og dansere opdateres løbende på: http://kglteater.dk/sommerballet2018

Det Kongelige Teater vil gerne sige tak til:
Korsør: Korsør Erhvervsforening, Korsør Turistråd, Slagelse Kommune og Korsør Kulturhus
Silkeborg: Silkeborg Kommune
Tarm: Ringkøbing-Skjern Kommune, Løngborggaard, Ac-Eltekniq, Bjerg VVS, Kjær’s Tømrer & Snedker, Vandteknik Vest, Hotel Smedegaarden, Linka Energy og Uhrenholt
Sønderborg: Sønderborg Kommune og Sønderborg Slot