Prognose: Mange unge står uden uddannelse i Morsø Kommune i 2029 – få i Nordsjælland

23 procent af de unge fra Morsø kommune, der afsluttede 9. klasse i 2021, forventes ikke have fået en ungdomsuddannelse i 2029, viser analyse fra Arbejderbevægelsens Erhvervsråd på baggrund af tal fra Børne- og Undervisningsministeriet. I fem nordsjællandske kommuner er der tale om cirka 7 procent. På landsplan forventes 14 procent af årgangen at stå uden uddannelse i 2029, hvilket er et stykke over den politiske 2030-målsætning.
I de mørkeblå kommuner forventes en høj andel af unge, der afsluttede 9. klasse i 2021, at stå uden uddannelse otte år efter. I de lyseblå kommuner forventes der en lav andel af unge uden uddannelse. Interaktiv udgave af kortet her: https://www.datawrapper.de/_/YXpB0/

UDDANNELSE

Der er store geografiske forskelle på, i hvor høj grad det vil lykkes at uddanne unge frem mod 2029. Det viser en analyse fra Arbejderbevægelsens Erhvervsråd på baggrund af tal fra Børne- og Undervisningsministeriet.

Analysen viser forventningen til, i hvor høj grad årgangen, der afsluttede 9. klasse i 2021, forventes at få en ungdomsuddannelse.

Flere steder på Syd- og Vestsjælland og i Nordjylland og Sydjylland vil der være en stor andel, der står uden uddannelse otte år efter grundskolen.

Ud over enkelte små økommuner er Morsø den kommune, hvor den største andel af 2021-afgangseleverne forventes at stå uden en uddannelse. 23 procent af de unge fra Morsø Kommune forventes ikke at have fået en ungdomsuddannelse, inden der er gået otte år efter grundskolen.

I den anden ende af skalaen forventes det, at cirka 7 procent af de unge fra de nordsjællandske kommuner Hørsholm, Allerød, Gentofte, Rudersdal og Lyngby-Taarbæk vil stå uden en uddannelse.

”Vi har generelt en stor udfordring med, at rigtig mange unge ikke får en uddannelse og dermed bliver efterladt på perronen på fremtidens arbejdsmarked. Men der er rigtig stor forskel på, hvor stort problemet er forskellige steder i landet,” siger Emilie Agner Damm, analysechef i Arbejderbevægelsens Erhvervsråd.

”Det kan få stor betydning for uligheden i Danmark i fremtiden. I den ene ende af landet vil op mod hver fjerde ung stå uden en ungdomsuddannelse som 25-årig, og så er de måske allerede godt på vej ind i en livslang tilværelse som ufaglært med lave lønninger og løs arbedsmarkedstilknytning, mens de unge i Nordsjælland er godt på vej mod lange uddannelser og højtbetalte jobs,” siger Emilie Agner Damm.

”Der tegner sig et Danmarkskort, hvor det er svært at for unge fra de kommuner, der også kæmper med andre sociale problemer og mange borgere på overførselsindkomst at få en uddannelse,” siger Emilie Agner Damm.

Langt fra politisk målsætning

På landsplan forventes det ifølge analysen, at 14 procent af de unge, som forlod 9. klasse i 2021, står uden uddannelse otte år efter afgang fra grundskolen – altså i 2029.

Det er 4 procentpoint højere end den politiske målsætning, som et bredt flertal af Folketinget indgik en aftale om i 2017. 2030-målsætningen siger, at højst 10 procent af en ungdomsårgang må stå uden uddannelse, når de fylder 25 år.

”Vi har en vigtig opgave med uddannelse af de unge i de kommende år. Ellers risikerer vi at stå med en stor ufaglært arbejdsstyrke, og vi ved fra andre fremskrivninger, at det netop er en type arbejdskraft, som virksomhederne i mindre og mindre grad kommer til at efterspørge,” siger Emilie Agner Damm.

• 14 procent af de unge, som forlod 9. klasse i 2021, forventes at stå uden uddannelse i 2029.
  • I nogle kommuner er den forventede andel uden uddannelse helt oppe på cirka 20 procent. Det gælder for eksempel i kommunerne Lemvig, Struer, Norddjurs og på Lolland.
  • Niveauet lever ikke op til den politiske målsætning om at kun 10 procent må stå uden uddannelse.

Overblik: Find andelen i din kommune

Tabellen viser andelen af unge, der afsluttede 9. klasse i 2021, der forventes at stå uden uddannelse otte år efter, fordelt efter bopælskommune i 9. klasse. For eksempel forventes 16,9 pct. af de unge, der afsluttede 9. klasse i Albertslund Kommune i 2021, at stå uden uddannelse otte år senere, det vil sige i 2029.

Kommune

Forventet andel af 2021-årgangen uden uddannelse i 2029