PRM: Stor optimisme blandt ledere på vestjyske virksomheder

Afdelingsformand for Lederne MidtVest Lene Skyggelund

Sommeren er kommet tidligt til Danmark i år – og det gode vejr i maj får nu følgeskab af sol over vestjysk erhvervsliv. En ny konjunkturundersøgelse fra Lederne tegner således billedet af et 2. halvår af 2018, der ifølge de lokale ledere vil blive særdeles godt for det private erhvervsliv i Vestjylland både når det gælder økonomi og beskæftigelse.

Ifølge konjunkturundersøgelsen, der er foretaget i samarbejde med analyseinstituttet YouGov, har 64 procent af lederne på de vestjyske virksomheder en forventning om, at omsætningen vil stige i det næste halve år. 27 procent kalkulerer med omtrent uændret omsætning, mens kun 8 procent af lederne tror, omsætningskurverne i den vestjyske virksomhed vil vende nedad i 2. halvår af 2018.

Tendensen er den samme, når det gælder virksomhedernes overskud. 58 procent af lederne i Vestjylland forventer, at overskuddet stiger i det næste halve år, mens 31 procent kalkulerer med uændret overskud. Optimismen ses også på eksportområdet. Her svarer hele 62 procent, at der er stigninger i vente i 2. halvdel af 2018.

I forhold til beskæftigelsen er forventningen hos majoriteten af lederne i Vestjylland, at vi er på vej ind i et halvår med enten stigende eller uændret beskæftigelse. Blandt de 239 adspurgte lokale ledere kalkulerer 39 procent med, at det samlede antal af medarbejdere stiger det næste halve år, mens 51 procent tror, antallet af ansatte forbliver omtrent uændret. Kun 10 procent af lederne belaver sig på en nedgang i antallet af medarbejdere.

Afdelingsformanden for Lederne Midt-Vest Lene Skyggelund deler de positive forventninger til både økonomiske nøgletal og beskæftigelse i 2. halvår af 2018.

- Det er jo gode og optimistiske tal som viser, at der er rigtig godt gang i industrierne i området. Især de optimistiske tal omkring forventningerne til stigning i eksporten viser, at de mange eksportorienterede virksomheder vi har i området, får gode meldinger tilbage fra deres kunder rundtomkring i verden. Når sindige vestjyder udtaler sig så positivt, så er det jo fordi, at de virkelig tror på opsvinget, siger Lene Skyggelund.

Hun bemærker til gengæld, at Vestjylland er det sted i Danmark med det næstlaveste antal ledere, der tror på, at beskæftigelsen vil stige i deres virksomhed – kun 39 procent.

- Lige nu er der flere virksomheder som står og mangler arbejdskraft, men et fortsat politisk fokus på at gøre landsdelen attraktiv at bosætte sig i, og flere videregående uddannelser til området kan hjælpe med at løse det problem. At vi har fået en markedsføringsøkonomuddannelse til Skjern, ser vi som en meget positiv ting, da det bidrager til, at flere unge forhåbentlig bliver i landsdelen, og derved kan hjælpe til at skabe en øget vækst fremover, siger Lene Skyggelund.

Ledernes konjunkturundersøgelse er baseret på svar fra 2.810 ledere, heraf 239 fra Vestjylland. Alle er ansat på virksomheder i den private sektor. Undersøgelsen i sin helhed offentliggøres i juni 2018.

Kontaktoplysninger:

Lene Skyggelund
Lederne Midt-Vest
E-mail: lene.skyggelund@lederne.dk

Karoline Bloch-Sørensen og Emilie Sølling Hansen
Pressemedarbejdere
E-mail: kbs@lederne.dk / esh@lederne.dk

Afdelingsformand for Lederne MidtVest Lene Skyggelund

PRM: Iværksætteri og ledelsesfag skal tiltrække unge til erhvervsskolerne20.6.2018 08:48pressemeddelelse

Det danske samfund har behov for langt flere erhvervsuddannede. Allerede i 2025 risikerer vi at mangle op til 85.000 faglærte, vurderer Danmarks Vækstråd. Hvis den udfordring skal løses, skal erhvervsuddannelserne gøres mere attraktive og tiltrække flere unge. Derfor har Lederne i dag offentliggjort en række forslag, som skal få flere unge til at vælge en erhvervsuddannelse fremfor f.eks. gymnasiet. - De unge på erhvervsuddannelserne skal fremover arbejde mere med iværksætteri og klassiske ledelsesfag som driftsledelse, projektledelse og personaleledelse. Det er er emner, som vi ved, at mange unge efterspørger. To ud af tre elever på erhvervsuddannelserne anser det for vigtigt, at uddannelsen fører til, at de på sigt kan blive selvstændige. Og hver femte ung mellem 18 og 30 år har ambitioner om en dag at blive leder, siger Henrik Bach Mortensen, direktør hos Lederne. Han tilføjer, at det også er nødvendigt at sikre, at der er tilstrækkeligt mange praktikpladser til rådighed for de unge

PRM: Slip de offentlige ledere fri12.6.2018 11:14pressemeddelelse

Det er på tide, at Lederne får deres egne aftaler og ikke står under samme overenskomster som deres ansatte, siger Ledernes formand, Svend Askær. Som leder har man en særlig loyalitetsforpligtelse over for sin arbejdsgiver. Derfor bør de offentlige ledere ikke være organiseret i samme faglige organisation som deres medarbejdere. Det siger Ledernes formand, Svend Askær, i en reaktion på anbefalingerne fra Ledelseskommissionen nedsat af regeringen. - Ledere i den offentlige sektor skal derfor hurtigst muligt have egen forhandlingsret gennem en lederorganisation, der sikrer dem en uafhængig position i aftalesystemet. Sådan er forholdene i dag for ledere i den private sektor, mens de offentlige ledere typisk er medlem af samme organisation som deres medarbejdere, uddyber Svend Askær. Han mener, at politikerne kan lære af arbejdsgivere i det private, når det gælder forholdet til ledere. - Politikere skal lære at tage deres arbejdsgiversansvar alvorligt og bakke deres ledere op. I det privat