PRM: Stor optimisme blandt ledere på vestjyske virksomheder

Afdelingsformand for Lederne MidtVest Lene Skyggelund

Sommeren er kommet tidligt til Danmark i år – og det gode vejr i maj får nu følgeskab af sol over vestjysk erhvervsliv. En ny konjunkturundersøgelse fra Lederne tegner således billedet af et 2. halvår af 2018, der ifølge de lokale ledere vil blive særdeles godt for det private erhvervsliv i Vestjylland både når det gælder økonomi og beskæftigelse.

Ifølge konjunkturundersøgelsen, der er foretaget i samarbejde med analyseinstituttet YouGov, har 64 procent af lederne på de vestjyske virksomheder en forventning om, at omsætningen vil stige i det næste halve år. 27 procent kalkulerer med omtrent uændret omsætning, mens kun 8 procent af lederne tror, omsætningskurverne i den vestjyske virksomhed vil vende nedad i 2. halvår af 2018.

Tendensen er den samme, når det gælder virksomhedernes overskud. 58 procent af lederne i Vestjylland forventer, at overskuddet stiger i det næste halve år, mens 31 procent kalkulerer med uændret overskud. Optimismen ses også på eksportområdet. Her svarer hele 62 procent, at der er stigninger i vente i 2. halvdel af 2018.

I forhold til beskæftigelsen er forventningen hos majoriteten af lederne i Vestjylland, at vi er på vej ind i et halvår med enten stigende eller uændret beskæftigelse. Blandt de 239 adspurgte lokale ledere kalkulerer 39 procent med, at det samlede antal af medarbejdere stiger det næste halve år, mens 51 procent tror, antallet af ansatte forbliver omtrent uændret. Kun 10 procent af lederne belaver sig på en nedgang i antallet af medarbejdere.

Afdelingsformanden for Lederne Midt-Vest Lene Skyggelund deler de positive forventninger til både økonomiske nøgletal og beskæftigelse i 2. halvår af 2018.

- Det er jo gode og optimistiske tal som viser, at der er rigtig godt gang i industrierne i området. Især de optimistiske tal omkring forventningerne til stigning i eksporten viser, at de mange eksportorienterede virksomheder vi har i området, får gode meldinger tilbage fra deres kunder rundtomkring i verden. Når sindige vestjyder udtaler sig så positivt, så er det jo fordi, at de virkelig tror på opsvinget, siger Lene Skyggelund.

Hun bemærker til gengæld, at Vestjylland er det sted i Danmark med det næstlaveste antal ledere, der tror på, at beskæftigelsen vil stige i deres virksomhed – kun 39 procent.

- Lige nu er der flere virksomheder som står og mangler arbejdskraft, men et fortsat politisk fokus på at gøre landsdelen attraktiv at bosætte sig i, og flere videregående uddannelser til området kan hjælpe med at løse det problem. At vi har fået en markedsføringsøkonomuddannelse til Skjern, ser vi som en meget positiv ting, da det bidrager til, at flere unge forhåbentlig bliver i landsdelen, og derved kan hjælpe til at skabe en øget vækst fremover, siger Lene Skyggelund.

Ledernes konjunkturundersøgelse er baseret på svar fra 2.810 ledere, heraf 239 fra Vestjylland. Alle er ansat på virksomheder i den private sektor. Undersøgelsen i sin helhed offentliggøres i juni 2018.

Kontaktoplysninger:

Lene Skyggelund
Lederne Midt-Vest
E-mail: lene.skyggelund@lederne.dk

Karoline Bloch-Sørensen og Emilie Sølling Hansen
Pressemedarbejdere
E-mail: kbs@lederne.dk / esh@lederne.dk

Afdelingsformand for Lederne MidtVest Lene Skyggelund

PRM: Lederne Sydøstjylland inviterer til konference om nye kompetencekrav til lederen19.10.2018 07:00pressemeddelelse

Vores arbejdsliv ser anderledes ud, end det gjorde for bare få år siden. Vi lever længere end nogensinde, og vi forventes at skulle arbejde op til femten år længere end vores forældre og bedsteforældre gjorde. Vores samfund og arbejdsliv er i konstant forandring. Så hvordan udvikler man sig og holder sig konkurrencedygtig, når medarbejdere bliver ældre og ældre? Lederne Sydøstjylland vil i samarbejde med flere oplægsholdere forsøge at besvare netop dette spørgsmål på en konference den 14. november - blandt andet ved at stille skarpt på nogle af de teknologiske tendenser, der har direkte indflydelse på menneskers og organisationers hverdag og virkelighed. På konferencen kan deltagerne blandt andet høre tidligere jægersoldat og mentaltræner B.S. Christiansen, der vil give budskaber og værktøjer til, hvordan deltagerne kan blive ved med at udvikle sig gennem nye spændende udfordringer – noget som B. S. Christiansen selv har erfaring med, og som deltagerne kan få indsigt i og lære fra. Del

PRM: Fem ledere nomineret til lederpris10.10.2018 09:44pressemeddelelse

Fem ledere fra fem forskellige brancher udgør feltet, der i år dyster om Danmarks mest prestigefyldte lederpris, prisen som Årets Leder. Vinderen kåres den 21. november for 17. gang. Årets Leder 2018 kommer i fornemt selskab med blandt andre Nils Smedegaard-Andersen, Jørgen Vig Knudstorp, Bodil Nyboe Andersen, Johan Bülow og sidste års vinder, CEO Niels Buus fra GomSpace, som er verdens førende producent af nanosatellitter. I år skal vinderen finde blandt følgende fem kandidater: Co-ceo Anders Hedegaard, GN Store Nord Leder Frank Villumsen, Vilde Vulkaner Partner og koncerndirektør André Rogaczewski, Netcompany Global Chief of Staff (fra 1. december) Mai-Britt Poulsen, Boston Consulting Group Direktør Lasse Rich Henningsen, Musikkens Hus, Aalborg Læs mere og stem på kandidaterne på Ledernes hjemmeside