PRM: Stor optimisme blandt ledere på østjyske virksomheder

Afdelingsformand for Lederne Kronjylland Kirsten Hvid Schmidt

Sommeren er kommet tidligt til Danmark i år – og det gode vejr i maj får nu følgeskab af sol over østjysk erhvervsliv. En ny konjunkturundersøgelse fra Lederne tegner således billedet af et 2. halvår af 2018, der ifølge de lokale ledere vil blive særdeles godt for det private erhvervsliv i Østjylland både når det gælder økonomi og beskæftigelse.

Ifølge konjunkturundersøgelsen, der er foretaget i samarbejde med analyseinstituttet YouGov, har 66 procent af lederne på de østjyske virksomheder en forventning om, at omsætningen vil stige i det næste halve år. 24 procent kalkulerer med omtrent uændret omsætning, mens kun 10 procent af lederne tror, omsætningskurverne i den østjyske virksomhed vil vende nedad i 2. halvår af 2018.

Tendensen er den samme, når det gælder virksomhedernes overskud. 59 procent af lederne i Østjylland forventer, at overskuddet stiger i det næste halve år, mens 31 procent kalkulerer med uændret overskud. Optimismen ses også på eksportområdet. Her svarer over halvdelen af lederne, 55 procent, at der er stigninger i vente i 2. halvdel af 2018.

I forhold til beskæftigelsen er forventningen hos majoriteten af lederne i Østjylland, at vi er på vej ind i et halvår med enten stigende eller uændret beskæftigelse. Blandt de 352 adspurgte lokale ledere kalkulerer 46 procent med, at det samlede antal af medarbejdere stiger det næste halve år, mens 46 procent tror, antallet af ansatte forbliver omtrent uændret. Kun ni procent af lederne belaver sig på en nedgang i antallet af medarbejdere.

Afdelingsformanden for Lederne Kronjylland Kirsten Hvid Schmidt deler de positive forventninger til både økonomiske nøgletal og beskæftigelse i 2. halvår af 2018.

- Tallene fortæller en klar historie om, at der er godt gang i de store virksomheder i Østjylland. Virksomhedernes optimistiske forventninger til det næste halve år, skaber desuden muligheder for områdets ledere. At produktionen og beskæftigelsen forventes at stige, siger jo noget om, at der kommer til at være brug for flere lederkræfter over det næste halve år. Derfor vil der være gode muligheder for, at flere kommende ledere kan skabe sig en karriere, siger Kirsten Hvid Schmidt.

Ledernes konjunkturundersøgelse er baseret på svar fra 2.810 ledere, heraf 352 fra Østjylland. Alle er ansat på virksomheder i den private sektor. Undersøgelsen i sin helhed offentliggøres i juni 2018.

Yderligere opslysninger:

Kirsten Hvid Schmidt
Lederne Kronjylland
E-mail: kirsten.hvid.schmidt@lederne.dk

Karoline Bloch-Sørensen og Emilie Sølling Hansen
Pressemedarbejdere
E-mail: kbs@lederne.dk / esh@lederne.dk

Afdelingsformand for Lederne Kronjylland Kirsten Hvid Schmidt

PRM: Lederne Sydøstjylland inviterer til konference om nye kompetencekrav til lederen19.10.2018 07:00pressemeddelelse

Vores arbejdsliv ser anderledes ud, end det gjorde for bare få år siden. Vi lever længere end nogensinde, og vi forventes at skulle arbejde op til femten år længere end vores forældre og bedsteforældre gjorde. Vores samfund og arbejdsliv er i konstant forandring. Så hvordan udvikler man sig og holder sig konkurrencedygtig, når medarbejdere bliver ældre og ældre? Lederne Sydøstjylland vil i samarbejde med flere oplægsholdere forsøge at besvare netop dette spørgsmål på en konference den 14. november - blandt andet ved at stille skarpt på nogle af de teknologiske tendenser, der har direkte indflydelse på menneskers og organisationers hverdag og virkelighed. På konferencen kan deltagerne blandt andet høre tidligere jægersoldat og mentaltræner B.S. Christiansen, der vil give budskaber og værktøjer til, hvordan deltagerne kan blive ved med at udvikle sig gennem nye spændende udfordringer – noget som B. S. Christiansen selv har erfaring med, og som deltagerne kan få indsigt i og lære fra. Del

PRM: Fem ledere nomineret til lederpris10.10.2018 09:44pressemeddelelse

Fem ledere fra fem forskellige brancher udgør feltet, der i år dyster om Danmarks mest prestigefyldte lederpris, prisen som Årets Leder. Vinderen kåres den 21. november for 17. gang. Årets Leder 2018 kommer i fornemt selskab med blandt andre Nils Smedegaard-Andersen, Jørgen Vig Knudstorp, Bodil Nyboe Andersen, Johan Bülow og sidste års vinder, CEO Niels Buus fra GomSpace, som er verdens førende producent af nanosatellitter. I år skal vinderen finde blandt følgende fem kandidater: Co-ceo Anders Hedegaard, GN Store Nord Leder Frank Villumsen, Vilde Vulkaner Partner og koncerndirektør André Rogaczewski, Netcompany Global Chief of Staff (fra 1. december) Mai-Britt Poulsen, Boston Consulting Group Direktør Lasse Rich Henningsen, Musikkens Hus, Aalborg Læs mere og stem på kandidaterne på Ledernes hjemmeside