PRM: Stor optimisme blandt ledere på østjyske virksomheder

Afdelingsformand for Lederne Kronjylland Kirsten Hvid Schmidt

Sommeren er kommet tidligt til Danmark i år – og det gode vejr i maj får nu følgeskab af sol over østjysk erhvervsliv. En ny konjunkturundersøgelse fra Lederne tegner således billedet af et 2. halvår af 2018, der ifølge de lokale ledere vil blive særdeles godt for det private erhvervsliv i Østjylland både når det gælder økonomi og beskæftigelse.

Ifølge konjunkturundersøgelsen, der er foretaget i samarbejde med analyseinstituttet YouGov, har 66 procent af lederne på de østjyske virksomheder en forventning om, at omsætningen vil stige i det næste halve år. 24 procent kalkulerer med omtrent uændret omsætning, mens kun 10 procent af lederne tror, omsætningskurverne i den østjyske virksomhed vil vende nedad i 2. halvår af 2018.

Tendensen er den samme, når det gælder virksomhedernes overskud. 59 procent af lederne i Østjylland forventer, at overskuddet stiger i det næste halve år, mens 31 procent kalkulerer med uændret overskud. Optimismen ses også på eksportområdet. Her svarer over halvdelen af lederne, 55 procent, at der er stigninger i vente i 2. halvdel af 2018.

I forhold til beskæftigelsen er forventningen hos majoriteten af lederne i Østjylland, at vi er på vej ind i et halvår med enten stigende eller uændret beskæftigelse. Blandt de 352 adspurgte lokale ledere kalkulerer 46 procent med, at det samlede antal af medarbejdere stiger det næste halve år, mens 46 procent tror, antallet af ansatte forbliver omtrent uændret. Kun ni procent af lederne belaver sig på en nedgang i antallet af medarbejdere.

Afdelingsformanden for Lederne Kronjylland Kirsten Hvid Schmidt deler de positive forventninger til både økonomiske nøgletal og beskæftigelse i 2. halvår af 2018.

- Tallene fortæller en klar historie om, at der er godt gang i de store virksomheder i Østjylland. Virksomhedernes optimistiske forventninger til det næste halve år, skaber desuden muligheder for områdets ledere. At produktionen og beskæftigelsen forventes at stige, siger jo noget om, at der kommer til at være brug for flere lederkræfter over det næste halve år. Derfor vil der være gode muligheder for, at flere kommende ledere kan skabe sig en karriere, siger Kirsten Hvid Schmidt.

Ledernes konjunkturundersøgelse er baseret på svar fra 2.810 ledere, heraf 352 fra Østjylland. Alle er ansat på virksomheder i den private sektor. Undersøgelsen i sin helhed offentliggøres i juni 2018.

Yderligere opslysninger:

Kirsten Hvid Schmidt
Lederne Kronjylland
E-mail: kirsten.hvid.schmidt@lederne.dk

Karoline Bloch-Sørensen og Emilie Sølling Hansen
Pressemedarbejdere
E-mail: kbs@lederne.dk / esh@lederne.dk

Afdelingsformand for Lederne Kronjylland Kirsten Hvid Schmidt

PRM: Slip de offentlige ledere fri12.6.2018 11:14pressemeddelelse

Det er på tide, at Lederne får deres egne aftaler og ikke står under samme overenskomster som deres ansatte, siger Ledernes formand, Svend Askær. Som leder har man en særlig loyalitetsforpligtelse over for sin arbejdsgiver. Derfor bør de offentlige ledere ikke være organiseret i samme faglige organisation som deres medarbejdere. Det siger Ledernes formand, Svend Askær, i en reaktion på anbefalingerne fra Ledelseskommissionen nedsat af regeringen. - Ledere i den offentlige sektor skal derfor hurtigst muligt have egen forhandlingsret gennem en lederorganisation, der sikrer dem en uafhængig position i aftalesystemet. Sådan er forholdene i dag for ledere i den private sektor, mens de offentlige ledere typisk er medlem af samme organisation som deres medarbejdere, uddyber Svend Askær. Han mener, at politikerne kan lære af arbejdsgivere i det private, når det gælder forholdet til ledere. - Politikere skal lære at tage deres arbejdsgiversansvar alvorligt og bakke deres ledere op. I det privat

Lederne: Brug for klare rammer for offentlige ledere9.6.2018 10:03pressemeddelelse

De såkaldte udviklingspaneler har lørdag morgen offentliggjort en række anbefalinger til at forbedre rammerne for at være leder i den offentlige sektor. Panelerne har også peget på relevante udfordringer omkring styringen af den offentlige sektor. Hos Lederne glæder direktør Henrik Bach Mortensen sig over, at panelerne peger på, at nytænkning af rammerne for ledelse er helt afgørende for udvikling af den offentlige sektor. - Det er dog alt for forenklet blot at pege på kompetenceudvikling af ledere som løsningen. Der er i stedet brug for klare rammer for, hvordan man skal være leder i den offentlige sektor. Det er derfor afgørende, at Ledelseskommissionen kommer hele vejen rundt og peger på konkrete løsninger, der kan skabe rammer for effektiv ledelse i den offentlige sektor, siger Henrik Bach Mortensen med henvisning til regeringens ledelseskommission, der i næste ventes at offentliggøre sine anbefalinger om ledelse i det offentlige. Udviklingspanelerne foreslår i dag blandt andet et