PRM: Stor optimisme blandt ledere på nordjyske virksomheder

Afdelingsformand for Lederne Himmerland Jens Otto Størup

Sommeren er kommet tidligt til Danmark i år – og det gode vejr i maj får nu følgeskab af sol over nordjysk erhvervsliv. En ny konjunkturundersøgelse fra Lederne tegner således billedet af et 2. halvår af 2018, der ifølge de lokale ledere vil blive særdeles godt for det private erhvervsliv i Nordjylland både når det gælder økonomi og beskæftigelse.

Ifølge konjunkturundersøgelsen, der er foretaget i samarbejde med analyseinstituttet YouGov, har 69 procent af lederne på de østjyske virksomheder en forventning om, at omsætningen vil stige i det næste halve år. 24 procent kalkulerer med omtrent uændret omsætning, mens kun 7 procent af lederne tror, omsætningskurverne i den nordjyske virksomhed vil vende nedad i 2. halvår af 2018.

Tendensen er den samme, når det gælder virksomhedernes overskud. 63 procent af lederne i Nordjylland forventer, at overskuddet stiger i det næste halve år, mens 28 procent kalkulerer med uændret overskud. Optimismen ses også på eksportområdet. Her svarer over halvdelen af lederne, 68 procent, at der er stigninger i vente i 2. halvdel af 2018.

I forhold til beskæftigelsen er forventningen hos majoriteten af lederne i Nordjylland, at vi er på vej ind i et halvår med enten stigende eller uændret beskæftigelse. Blandt de 101 adspurgte lokale ledere kalkulerer 43 procent med, at det samlede antal af medarbejdere stiger det næste halve år, mens 45 procent tror, antallet af ansatte forbliver omtrent uændret. Kun 11 procent af lederne belaver sig på en nedgang i antallet af medarbejdere.

Afdelingsformanden for Lederne Himmerland Jens Otto Størup deler de positive forventninger til både økonomiske nøgletal og beskæftigelse i 2. halvår af 2018.

- Det er nogle imponerende tal, som afbilder de nordjyske virksomheders forventninger til 2. halvår af 2018. Den spirende optimisme harmonerer godt med de indtryk, jeg får gennem de lokale medier og når jeg snakker med Ledernes medlemmer rundt omkring i lokalområdet, og det glæder mig især, da jeg ved, at den sunde vækst også når ud til yderområderne, siger Jens Otto Størup.

Ledernes konjunkturundersøgelse er baseret på svar fra 2.810 ledere, heraf 101 fra Nordjylland. Alle er ansat på virksomheder i den private sektor. Undersøgelsen i sin helhed offentliggøres i juni 2018.

Yderligere oplysninger:

Jens Otto Størup
Lederne Himmerland
E-mail: jens.otto.stoerup@lederne.dk

Karoline Bloch-Sørensen og Emilie Sølling
Pressemedarbejdere
E-mail: kbs@lederne.dk / esh@lederne.dk

Afdelingsformand for Lederne Himmerland Jens Otto Størup

PRM: Lavere skatter styrker kvinders erhvervskarriere4.12.2018 12:00Pressemeddelelse

DØR-rapporten viser, at lavere skat vil få flere kvinder til at arbejde mere. Skattesænkning er bedre end eksempelvis kvindekvoter, mener Lederne Dagens rapport fra De Økonomiske RÅD (DØR) viser, at lavere skatter vil få flere kvinder til at satse mere på arbejdsmarkedet. Mændenes arbejdsindsats påvirkes til gengæld kun marginalt, hvis skatten sættes ned. En sænkning af topskatten med ca. fem procentpoint vil få kvinder, der i dag betaler topskat, til at arbejde 36 minutter mere om ugen i gennemsnit. Det viser beregninger baseret på analysen fra DØR. På den baggrund vil lavere marginalskatter kunne gavne kvinders erhvervskarriere, siger direktør hos Lederne, cand.polit. Henrik Bach Mortensen. - Et større engagement i form af flere arbejdstimer fra kvinderne vil betyde, at flere kvinder kommer længere i erhvervskarrieren og, at potentielt flere kvinder bliver ledere i virksomhederne. Dermed kan f.eks. en forhøjelse af topskattegrænsen blive et væsentligt bidrag til for alvor at rykke kv