PRM: Stor optimisme blandt ledere på københavnske virksomheder

Sommeren er kommet tidligt til Danmark i år – og det gode vejr i maj får nu følgeskab af sol over det københavnske erhvervsliv. En ny konjunkturundersøgelse fra Lederne tegner således billedet af et 2. halvår af 2018, der ifølge de lokale ledere vil blive særdeles godt for det private erhvervsliv i København og omegn både når det gælder økonomi og beskæftigelse.

Afdelingsformand for Lederne København Nord Henrik Tarris

Ifølge konjunkturundersøgelsen, der er foretaget i samarbejde med analyseinstituttet YouGov, har 63 procent af lederne på de østjyske virksomheder en forventning om, at omsætningen vil stige i det næste halve år. 25 procent kalkulerer med omtrent uændret omsætning, mens kun 12 procent af lederne tror, omsætningskurverne i den københavnske virksomhed vil vende nedad i 2. halvår af 2018.

Tendensen er den samme, når det gælder virksomhedernes overskud. 54 procent af lederne i København og omegn forventer, at overskuddet stiger i det næste halve år, mens 31 procent kalkulerer med uændret overskud. Optimismen ses også, om end mere behersket, på eksportområdet. Her svarer knap halvdelen af lederne, 44 procent, at der er stigninger i vente i 2. halvdel af 2018.

I forhold til beskæftigelsen er forventningen hos majoriteten af lederne i København og omegn, at vi er på vej ind i et halvår med enten stigende eller uændret beskæftigelse. Blandt de 835 adspurgte lokale ledere kalkulerer 42 procent med, at det samlede antal af medarbejdere stiger det næste halve år, mens 43 procent tror, antallet af ansatte forbliver omtrent uændret. 15 procent af lederne belaver sig på en nedgang i antallet af medarbejdere.

Afdelingsformanden for Lederne København Nord Henrik Tarris deler de positive forventninger til både økonomiske nøgletal og beskæftigelse i 2. halvår af 2018.

- De nye, positive konjunkturtal for lokalområdet indikerer, at optimismen for alvor har bidt sig fast, og når den overvejende del af lederne vurderer, at produktionen, omsætningen og indtjeningen i den kommende tid vil stige, vil det forhåbentlig generere nye arbejdspladser. Vi ser en stigende søgning efter nye medarbejdere, og meget tyder på, at det efterhånden bliver en udfordring at finde kvalificeret arbejdskraft. Så selv om vi kan glæde os over den høje beskæftigelse, er det samtidig ærgerligt, hvis manglen på arbejdskraft indebærer, at virksomhederne ikke får udnyttet det fulde vækstpotentiale, siger Henrik Tarris.

Ledernes konjunkturundersøgelse er baseret på svar fra 2.810 ledere, heraf 835 fra København og omegn. Alle er ansat på virksomheder i den private sektor. Undersøgelsen i sin helhed offentliggøres i juni 2018.

Yderligere oplysninger:

Henrik Tarris
Lederne København Nord
E-mail: henrik.tarris@lederne.dk

Karoline Bloch-Sørensen og Emilie Sølling Hansen
Pressemedarbejdere
E-mail: kbs@lederne.dk / esh@lederne.dk

Afdelingsformand for Lederne København Nord Henrik Tarris

Teknologi-løft kræver ledere med digital forståelse7.2.2019 14:43:56Pressemeddelelse

Lederne på danske virksomheder og offentlige institutioner spiller en central rolle i den digitale omstilling. Derfor er Lederne parat til at bidrage til det teknologiske løft af både arbejdsmarkedet og uddannelsessektoren, som Disruptionrådet anbefaler. Lederne ser med tilfredshed på, at regeringen har besluttet, at Disruptionrådet skal fortsætte sit arbejde og ser gerne, at rådet i sit fremtidige virke også fokuserer på lederne rolle i den digitale omstilling. Lederne arbejder gerne med, når rådets tanker og idéer skal konkretiseres de kommende år. ”Det er helt nødvendigt, at vi i Danmark arbejder målrettet for at skabe grundlaget for, at virksomheder kan udnytte nye teknologier til at skabe vækst og til at øge velstanden for alle danskere. Hvis det skal lykkes, er det helt afgørende, at danske ledere får udviklet deres digitale kompetencer, og at flere danskere uddanner sig inden for de teknologiske, digitale og naturfaglige fag,” siger cheføkonom hos Lederne, Andreas Enghoff. Der e

Stresspanelet rejser vigtig debat om ledernes ansvar for stress29.1.2019 21:05:23Pressemeddelelse

Ledernes arbejdsmiljøchef er enig med regeringens stresspanel i, at lederne skal være rustet til at håndtere stress og psykisk arbejdsmiljø på virksomhederne. Og næsten alle ledere er i dag bevidste om, at håndtering af stress er en vigtig ledelsesopgave. Men det skal være de enkelte virksomheder, der beslutter, hvordan det gøres bedst hos dem. Det er også vigtigt at diskutere, hvornår medarbejdere skal være tilgængelige. Men der skal stadig være fleksibilitet for både virksomheder og ansatte.

PRM: Rigtigt at styrke ledelse og kompetencer i den offentlige sektor9.1.2019 10:12:03Pressemeddelelse

Ledernes formand ser positivt på regeringens udspil til en ledelses- og kompetencereform i den offentlige sektor. Det er ikke mindst rigtigt set med et eftersyn af de offentlige lederuddannelser og nedsættelse af et kompetenceråd. Men der er behov for at rette op på ”systemfejl” i forhold til lederne i den offentlige sektor. - Det er en rigtig god idé med et grundigt eftersyn af, hvordan vi bruger midlerne til lederuddannelse og kompetenceudvikling i den offentlige sektor. Vi har alle en interesse i, at lederne og medarbejderne i den offentlige sektor til enhver tid har de rigtige kompetencer, og at vi bruger skattekronerne bedst muligt. Sådan siger Svend Askær, formand for Lederne, i en kommentar til regeringens udspil til ledelses- og kompetencereform i den offentlige sektor, som innovationsminister Sophie Løhde og beskæftigelsesminister Troels Lund Poulsen har fremlagt i dag. Svend Askær bakker derfor op om regeringens plan om både et eftersyn af lederuddannelserne og at nedsætte et