PRM: Stor optimisme blandt ledere på københavnske virksomheder

Sommeren er kommet tidligt til Danmark i år – og det gode vejr i maj får nu følgeskab af sol over det københavnske erhvervsliv. En ny konjunkturundersøgelse fra Lederne tegner således billedet af et 2. halvår af 2018, der ifølge de lokale ledere vil blive særdeles godt for det private erhvervsliv i København og omegn både når det gælder økonomi og beskæftigelse.

Afdelingsformand for Lederne København Nord Henrik Tarris

Ifølge konjunkturundersøgelsen, der er foretaget i samarbejde med analyseinstituttet YouGov, har 63 procent af lederne på de østjyske virksomheder en forventning om, at omsætningen vil stige i det næste halve år. 25 procent kalkulerer med omtrent uændret omsætning, mens kun 12 procent af lederne tror, omsætningskurverne i den københavnske virksomhed vil vende nedad i 2. halvår af 2018.

Tendensen er den samme, når det gælder virksomhedernes overskud. 54 procent af lederne i København og omegn forventer, at overskuddet stiger i det næste halve år, mens 31 procent kalkulerer med uændret overskud. Optimismen ses også, om end mere behersket, på eksportområdet. Her svarer knap halvdelen af lederne, 44 procent, at der er stigninger i vente i 2. halvdel af 2018.

I forhold til beskæftigelsen er forventningen hos majoriteten af lederne i København og omegn, at vi er på vej ind i et halvår med enten stigende eller uændret beskæftigelse. Blandt de 835 adspurgte lokale ledere kalkulerer 42 procent med, at det samlede antal af medarbejdere stiger det næste halve år, mens 43 procent tror, antallet af ansatte forbliver omtrent uændret. 15 procent af lederne belaver sig på en nedgang i antallet af medarbejdere.

Afdelingsformanden for Lederne København Nord Henrik Tarris deler de positive forventninger til både økonomiske nøgletal og beskæftigelse i 2. halvår af 2018.

- De nye, positive konjunkturtal for lokalområdet indikerer, at optimismen for alvor har bidt sig fast, og når den overvejende del af lederne vurderer, at produktionen, omsætningen og indtjeningen i den kommende tid vil stige, vil det forhåbentlig generere nye arbejdspladser. Vi ser en stigende søgning efter nye medarbejdere, og meget tyder på, at det efterhånden bliver en udfordring at finde kvalificeret arbejdskraft. Så selv om vi kan glæde os over den høje beskæftigelse, er det samtidig ærgerligt, hvis manglen på arbejdskraft indebærer, at virksomhederne ikke får udnyttet det fulde vækstpotentiale, siger Henrik Tarris.

Ledernes konjunkturundersøgelse er baseret på svar fra 2.810 ledere, heraf 835 fra København og omegn. Alle er ansat på virksomheder i den private sektor. Undersøgelsen i sin helhed offentliggøres i juni 2018.

Yderligere oplysninger:

Henrik Tarris
Lederne København Nord
E-mail: henrik.tarris@lederne.dk

Karoline Bloch-Sørensen og Emilie Sølling Hansen
Pressemedarbejdere
E-mail: kbs@lederne.dk / esh@lederne.dk

Afdelingsformand for Lederne København Nord Henrik Tarris

PRM: Lavere skatter styrker kvinders erhvervskarriere4.12.2018 12:00Pressemeddelelse

DØR-rapporten viser, at lavere skat vil få flere kvinder til at arbejde mere. Skattesænkning er bedre end eksempelvis kvindekvoter, mener Lederne Dagens rapport fra De Økonomiske RÅD (DØR) viser, at lavere skatter vil få flere kvinder til at satse mere på arbejdsmarkedet. Mændenes arbejdsindsats påvirkes til gengæld kun marginalt, hvis skatten sættes ned. En sænkning af topskatten med ca. fem procentpoint vil få kvinder, der i dag betaler topskat, til at arbejde 36 minutter mere om ugen i gennemsnit. Det viser beregninger baseret på analysen fra DØR. På den baggrund vil lavere marginalskatter kunne gavne kvinders erhvervskarriere, siger direktør hos Lederne, cand.polit. Henrik Bach Mortensen. - Et større engagement i form af flere arbejdstimer fra kvinderne vil betyde, at flere kvinder kommer længere i erhvervskarrieren og, at potentielt flere kvinder bliver ledere i virksomhederne. Dermed kan f.eks. en forhøjelse af topskattegrænsen blive et væsentligt bidrag til for alvor at rykke kv