PRM: Skærpede krav til gymnasiet skal lede unge til erhvervsskolerne

Direktør hos Lederne Henrik Bach Mortensen

Det er helt nødvendigt at tænke nyt for at få flere unge til at vælge en erhvervsuddannelse. Det siger Henrik Bach Mortensen, direktør hos Lederne, i en kommentar til de nye tal for søgning til ungdomsuddannelserne i 2018.

I år søgte 19,4 procent af 9. og 10. klasses eleverne ind på en erhvervsuddannelse. Det er en lille stigning efter flere års stagnation. De seneste fem år har niveauet ligget omkring 19 procent. Dermed er der stadig langt op til målet med erhvervsuddannelsesreformen om at nå 25 procent i 2020.

- Det mål kommer vi næppe til at nå. Derfor bør politikerne overveje nye måder til at få de unge til at vælge en erhvervsuddannelse. Mere af det samme vil ikke løse problemet, siger Henrik Bach Mortensen, der bakker op om Venstres forslag om at flytte 10. klasse til erhvervsuddannelserne.

Lederne foreslår desuden tre nye ændringer.

- For det første skal optaget på det almene gymnasium begrænses - enten ved at skærpe adgangskravene eller indføre kvoter. For det andet skal kommunerne fastsætte måltal for, hvor mange unge, der skal gå erhvervsuddannelsesvejen. Og for det tredje kan der være behov for at styrke den økonomiske tilskyndelse til virksomhederne til at ansætte elever, siger Henrik Bach Mortensen.

De seneste års tendens med lavere og lavere søgning til erhvervsskolerne har medvirket til, at antallet af nyuddannede faglærte på fem år er faldet med 4.000 - fra ca. 35.000 i 2012 til knap 31.000 i 2017.

- Det er en ærgerlig udvikling, for virksomhederne skriger efter mere faglært arbejdskraft, siger Henrik Bach Mortensen.

Kontaktoplysninger:

Henrik Bach Mortensen