PRM: Skærpede krav til gymnasiet skal lede unge til erhvervsskolerne

Direktør hos Lederne Henrik Bach Mortensen

Det er helt nødvendigt at tænke nyt for at få flere unge til at vælge en erhvervsuddannelse. Det siger Henrik Bach Mortensen, direktør hos Lederne, i en kommentar til de nye tal for søgning til ungdomsuddannelserne i 2018.

I år søgte 19,4 procent af 9. og 10. klasses eleverne ind på en erhvervsuddannelse. Det er en lille stigning efter flere års stagnation. De seneste fem år har niveauet ligget omkring 19 procent. Dermed er der stadig langt op til målet med erhvervsuddannelsesreformen om at nå 25 procent i 2020.

- Det mål kommer vi næppe til at nå. Derfor bør politikerne overveje nye måder til at få de unge til at vælge en erhvervsuddannelse. Mere af det samme vil ikke løse problemet, siger Henrik Bach Mortensen, der bakker op om Venstres forslag om at flytte 10. klasse til erhvervsuddannelserne.

Lederne foreslår desuden tre nye ændringer.

- For det første skal optaget på det almene gymnasium begrænses - enten ved at skærpe adgangskravene eller indføre kvoter. For det andet skal kommunerne fastsætte måltal for, hvor mange unge, der skal gå erhvervsuddannelsesvejen. Og for det tredje kan der være behov for at styrke den økonomiske tilskyndelse til virksomhederne til at ansætte elever, siger Henrik Bach Mortensen.

De seneste års tendens med lavere og lavere søgning til erhvervsskolerne har medvirket til, at antallet af nyuddannede faglærte på fem år er faldet med 4.000 - fra ca. 35.000 i 2012 til knap 31.000 i 2017.

- Det er en ærgerlig udvikling, for virksomhederne skriger efter mere faglært arbejdskraft, siger Henrik Bach Mortensen.

Kontaktoplysninger:

Henrik Bach Mortensen
Direktør, Lederne
E-mail: hmo@lederne.dk

Morten Bonde Pedersen
Pressekonsulent, Lederne
E-mail: mpe@lederne.dk

Direktør hos Lederne Henrik Bach Mortensen

PRM: Ledere spiller nøglerolle i at sikre Danmark digital førerposition19.4.2018 08:59pressemeddelelse

Der er al mulig god grund til at bakke op om og byde velkommen til regeringens nye Teknologipagt, som officielt lanceres ved et arrangement på tirsdag den 24. april. Det fastslår formanden for Lederne, Svend Askær, i forlængelse af, at regeringen i dag har offentliggjort navnene på medlemmerne af TeknologipagtRådet, der skal stå i spidsen for Teknologipagtens arbejde. For selvom Danmark allerede er langt fremme på det teknologiske og digitale område, er det ifølge Ledernes formand nødvendigt at få endnu flere unge til at uddanne sig inden for blandt andet teknologi, IT og matematik. Teknologipagten er et samarbejde mellem regeringen, virksomheder, uddannelsesinstitutioner og organisationer – heriblandt Lederne. For Lederne er det vitalt, at der hurtigt kommer handling bag ordene. - Danmark er det mest digitaliserede samfund i Europa, og danske virksomheder er dygtige til at anvende digitale løsninger. Men vi kan blive endnu bedre, når det gælder udviklingen af ny teknologi, vi skal hav

PRM: Bedre godtgørelse til ofre for seksuel chikane9.4.2018 11:19pressemeddelelse

Bedre godtgørelser og åben bevisførelse kan hjælpe til at forhindre seksuel chikane, mener Lederne. Til gengæld er der ikke brug for mere lovgivning. Kvinder, der udsættes for sexchikane, får i dag en alt for lille godtgørelse, siger viceadministrerende direktør hos Lederne, Bodil Nordestgaard Ismiris i forbindelse medmandagens høring om seksuel chikane arrangeret af ligestillingsminister Karen Ellemann og beskæftigelsesminister Troels Lund Poulsen. - Kvinder, der udsættes for seksuel chikane, risikerer at miste deres job og gå igennem en lang sag. Alt sammen for en kompensation, der i den slags sager gennemsnitligt ligger på 23.000 kroner, siger Bodil Nordestgaard Ismiris. Hun mener, at man i sager om sex-chikane bør skele til de godtgørelser, der gives i sager om for eksempel aldersdiskrimination og barsel. I den slags sager er godtgørelsen langt større. - I dag sender man et kedeligt signal om, at sexchikane ikke vægter så tungt som andre former for diskrimination. For de, det går u