PRM: Skærpede krav til gymnasiet skal lede unge til erhvervsskolerne

Direktør hos Lederne Henrik Bach Mortensen

Det er helt nødvendigt at tænke nyt for at få flere unge til at vælge en erhvervsuddannelse. Det siger Henrik Bach Mortensen, direktør hos Lederne, i en kommentar til de nye tal for søgning til ungdomsuddannelserne i 2018.

I år søgte 19,4 procent af 9. og 10. klasses eleverne ind på en erhvervsuddannelse. Det er en lille stigning efter flere års stagnation. De seneste fem år har niveauet ligget omkring 19 procent. Dermed er der stadig langt op til målet med erhvervsuddannelsesreformen om at nå 25 procent i 2020.

- Det mål kommer vi næppe til at nå. Derfor bør politikerne overveje nye måder til at få de unge til at vælge en erhvervsuddannelse. Mere af det samme vil ikke løse problemet, siger Henrik Bach Mortensen, der bakker op om Venstres forslag om at flytte 10. klasse til erhvervsuddannelserne.

Lederne foreslår desuden tre nye ændringer.

- For det første skal optaget på det almene gymnasium begrænses - enten ved at skærpe adgangskravene eller indføre kvoter. For det andet skal kommunerne fastsætte måltal for, hvor mange unge, der skal gå erhvervsuddannelsesvejen. Og for det tredje kan der være behov for at styrke den økonomiske tilskyndelse til virksomhederne til at ansætte elever, siger Henrik Bach Mortensen.

De seneste års tendens med lavere og lavere søgning til erhvervsskolerne har medvirket til, at antallet af nyuddannede faglærte på fem år er faldet med 4.000 - fra ca. 35.000 i 2012 til knap 31.000 i 2017.

- Det er en ærgerlig udvikling, for virksomhederne skriger efter mere faglært arbejdskraft, siger Henrik Bach Mortensen.

Kontaktoplysninger:

Henrik Bach Mortensen
Direktør, Lederne
E-mail: hmo@lederne.dk

Morten Bonde Pedersen
Pressekonsulent, Lederne
E-mail: mpe@lederne.dk

Direktør hos Lederne Henrik Bach Mortensen

Teknologi-løft kræver ledere med digital forståelse7.2.2019 14:43:56Pressemeddelelse

Lederne på danske virksomheder og offentlige institutioner spiller en central rolle i den digitale omstilling. Derfor er Lederne parat til at bidrage til det teknologiske løft af både arbejdsmarkedet og uddannelsessektoren, som Disruptionrådet anbefaler. Lederne ser med tilfredshed på, at regeringen har besluttet, at Disruptionrådet skal fortsætte sit arbejde og ser gerne, at rådet i sit fremtidige virke også fokuserer på lederne rolle i den digitale omstilling. Lederne arbejder gerne med, når rådets tanker og idéer skal konkretiseres de kommende år. ”Det er helt nødvendigt, at vi i Danmark arbejder målrettet for at skabe grundlaget for, at virksomheder kan udnytte nye teknologier til at skabe vækst og til at øge velstanden for alle danskere. Hvis det skal lykkes, er det helt afgørende, at danske ledere får udviklet deres digitale kompetencer, og at flere danskere uddanner sig inden for de teknologiske, digitale og naturfaglige fag,” siger cheføkonom hos Lederne, Andreas Enghoff. Der e

Stresspanelet rejser vigtig debat om ledernes ansvar for stress29.1.2019 21:05:23Pressemeddelelse

Ledernes arbejdsmiljøchef er enig med regeringens stresspanel i, at lederne skal være rustet til at håndtere stress og psykisk arbejdsmiljø på virksomhederne. Og næsten alle ledere er i dag bevidste om, at håndtering af stress er en vigtig ledelsesopgave. Men det skal være de enkelte virksomheder, der beslutter, hvordan det gøres bedst hos dem. Det er også vigtigt at diskutere, hvornår medarbejdere skal være tilgængelige. Men der skal stadig være fleksibilitet for både virksomheder og ansatte.

PRM: Rigtigt at styrke ledelse og kompetencer i den offentlige sektor9.1.2019 10:12:03Pressemeddelelse

Ledernes formand ser positivt på regeringens udspil til en ledelses- og kompetencereform i den offentlige sektor. Det er ikke mindst rigtigt set med et eftersyn af de offentlige lederuddannelser og nedsættelse af et kompetenceråd. Men der er behov for at rette op på ”systemfejl” i forhold til lederne i den offentlige sektor. - Det er en rigtig god idé med et grundigt eftersyn af, hvordan vi bruger midlerne til lederuddannelse og kompetenceudvikling i den offentlige sektor. Vi har alle en interesse i, at lederne og medarbejderne i den offentlige sektor til enhver tid har de rigtige kompetencer, og at vi bruger skattekronerne bedst muligt. Sådan siger Svend Askær, formand for Lederne, i en kommentar til regeringens udspil til ledelses- og kompetencereform i den offentlige sektor, som innovationsminister Sophie Løhde og beskæftigelsesminister Troels Lund Poulsen har fremlagt i dag. Svend Askær bakker derfor op om regeringens plan om både et eftersyn af lederuddannelserne og at nedsætte et