PRM: Skærpede krav til gymnasiet skal lede unge til erhvervsskolerne

Direktør hos Lederne Henrik Bach Mortensen

Det er helt nødvendigt at tænke nyt for at få flere unge til at vælge en erhvervsuddannelse. Det siger Henrik Bach Mortensen, direktør hos Lederne, i en kommentar til de nye tal for søgning til ungdomsuddannelserne i 2018.

I år søgte 19,4 procent af 9. og 10. klasses eleverne ind på en erhvervsuddannelse. Det er en lille stigning efter flere års stagnation. De seneste fem år har niveauet ligget omkring 19 procent. Dermed er der stadig langt op til målet med erhvervsuddannelsesreformen om at nå 25 procent i 2020.

- Det mål kommer vi næppe til at nå. Derfor bør politikerne overveje nye måder til at få de unge til at vælge en erhvervsuddannelse. Mere af det samme vil ikke løse problemet, siger Henrik Bach Mortensen, der bakker op om Venstres forslag om at flytte 10. klasse til erhvervsuddannelserne.

Lederne foreslår desuden tre nye ændringer.

- For det første skal optaget på det almene gymnasium begrænses - enten ved at skærpe adgangskravene eller indføre kvoter. For det andet skal kommunerne fastsætte måltal for, hvor mange unge, der skal gå erhvervsuddannelsesvejen. Og for det tredje kan der være behov for at styrke den økonomiske tilskyndelse til virksomhederne til at ansætte elever, siger Henrik Bach Mortensen.

De seneste års tendens med lavere og lavere søgning til erhvervsskolerne har medvirket til, at antallet af nyuddannede faglærte på fem år er faldet med 4.000 - fra ca. 35.000 i 2012 til knap 31.000 i 2017.

- Det er en ærgerlig udvikling, for virksomhederne skriger efter mere faglært arbejdskraft, siger Henrik Bach Mortensen.

Kontaktoplysninger:

Henrik Bach Mortensen
Direktør, Lederne
E-mail: hmo@lederne.dk

Morten Bonde Pedersen
Pressekonsulent, Lederne
E-mail: mpe@lederne.dk

Direktør hos Lederne Henrik Bach Mortensen

PRM: Gør som i Sverige: Send flere bachelorer i arbejde17.9.2018 11:26pressemeddelelse

Alt for mange af de næsten 29.000 unge, der i år får studiekort til et universitet, bytter det først ud med et adgangskort til en virksomhed, når de har læst i mindst fem år og er blevet kandidater. Det skal der laves om på, mener Lederne. Derfor er det rigtigt set af uddannelses- og forskningsminister Tommy Ahlers at ville udvide det såkaldte retskrav. Retskrav er bachelorernes garanti for at kunne læse videre på en kandidatuddannelse, når de har fået deres bachelorgrad. I dag er bachelorer kun sikre på optag, hvis de starter umiddelbart efter deres bachelorgrad. De tre år, som ministeren foreslår at udvide retskravet til, er dog for lidt, mener Lederne. - Hvis bachelorer skal have en reel chance for at prøve kræfter med arbejdsmarkedet, inden de læsere videre, skal retskravet udvides til fem år, siger chefkonsulent hos Lederne, Christina Laugesen. Det udvidede retskrav er et af seks forslag i udspillet ”Veje til et bachelorarbejdsmarked”, som Lederne offentliggør i dag. De seks forsl

PRM: Inspiration til et arbejdsliv, der bliver længere og længere17.9.2018 07:00pressemeddelelse

Vores arbejdsliv ser anderledes ud, end det gjorde for bare få år siden. Vi lever længere end nogensinde, og vi forventes at skulle arbejde op til femten år længere end vores forældre og bedsteforældre gjorde. Vores samfund og arbejdsliv er i konstant forandring. Så hvordan udvikler man sig og holder sig konkurrencedygtig, når medarbejderne bliver ældre og ældre? Lederne Bornholm vil i samarbejde med flere oplægsholdere forsøge at besvare netop dette spørgsmål på en konference den 11. oktober, blandt andet ved at stille skarpt på nogle af de teknologiske tendenser, der har direkte indflydelse på menneskers og organisationers hverdag og virkelighed. På konferencen kan deltagerne høre et fælles oplæg fra kultursociolog Emilia van Hauen og fremtidsforsker Louise Opprud Jakobsen. De vil gå i dybden med, hvordan vi som ledere og medarbejdere kan blive ved med at være relevante i en tid med kunstig intelligens, robotteknologi og en konstant digital udvikling. I den forbindelse vil de stille