PRM: Skærpede krav til gymnasiet skal lede unge til erhvervsskolerne

Direktør hos Lederne Henrik Bach Mortensen

Det er helt nødvendigt at tænke nyt for at få flere unge til at vælge en erhvervsuddannelse. Det siger Henrik Bach Mortensen, direktør hos Lederne, i en kommentar til de nye tal for søgning til ungdomsuddannelserne i 2018.

I år søgte 19,4 procent af 9. og 10. klasses eleverne ind på en erhvervsuddannelse. Det er en lille stigning efter flere års stagnation. De seneste fem år har niveauet ligget omkring 19 procent. Dermed er der stadig langt op til målet med erhvervsuddannelsesreformen om at nå 25 procent i 2020.

- Det mål kommer vi næppe til at nå. Derfor bør politikerne overveje nye måder til at få de unge til at vælge en erhvervsuddannelse. Mere af det samme vil ikke løse problemet, siger Henrik Bach Mortensen, der bakker op om Venstres forslag om at flytte 10. klasse til erhvervsuddannelserne.

Lederne foreslår desuden tre nye ændringer.

- For det første skal optaget på det almene gymnasium begrænses - enten ved at skærpe adgangskravene eller indføre kvoter. For det andet skal kommunerne fastsætte måltal for, hvor mange unge, der skal gå erhvervsuddannelsesvejen. Og for det tredje kan der være behov for at styrke den økonomiske tilskyndelse til virksomhederne til at ansætte elever, siger Henrik Bach Mortensen.

De seneste års tendens med lavere og lavere søgning til erhvervsskolerne har medvirket til, at antallet af nyuddannede faglærte på fem år er faldet med 4.000 - fra ca. 35.000 i 2012 til knap 31.000 i 2017.

- Det er en ærgerlig udvikling, for virksomhederne skriger efter mere faglært arbejdskraft, siger Henrik Bach Mortensen.

Kontaktoplysninger:

Henrik Bach Mortensen
Direktør, Lederne
E-mail: hmo@lederne.dk

Morten Bonde Pedersen
Pressekonsulent, Lederne
E-mail: mpe@lederne.dk

Direktør hos Lederne Henrik Bach Mortensen

PRM: Agil Ledelse skal på dagsordenen i Østjylland2.11.2018 07:00pressemeddelelse

Vi er havnet i en tid, hvor måden at drive virksomhed på undergår store forandringer, og det kræver, at både ledere og medarbejdere er tilpasningsstærke og omstillingsparate. Derfor er det vigtigt for ledere at få nye værktøjer til, hvordan man skal lede. I den forbindelse inviterer Lederne Østjylland til konference om agil ledelse mandag den 26. november. Her vil tre oplægsholdere komme med viden, værktøjer og best-practice cases, som kan hjælpe dig til at skabe mere smidige og selvkørende teams gennem agil ledelse. På konferencen kan deltagerne høre foredrag fra den danske erhvervsleder og bestyrrelsesmedlem Stine Bosse. Stine Bosse vil give deltagerne indblik i, hvilke erfaringer hun har gjort sig med agil ledelse i hendes mange år i topledelse – særligt hvilke kompetencer det kræver af lederen for at skabe den agile virksomhed. Der vil også være oplæg fra ph.d. lektor i ledelses- og organisationspsykologi ved AUU, Claus Elmholdt, som blandt andet vil tematisere den oversete ledelse

PRM: Der blæser nye, agile vinde fra Vesterhavet over Esbjerg2.11.2018 07:00pressemeddelelse

Vores måde at drive virksomhed er blevet mere stormfyldt, og i disse tider skal lederen lære at navigere i det omskiftelige ledelseshav. Agil ledelse kræver, at lederne er tilpasningsstærke og hurtige i deres eksekvering. I den forbindelse inviterer Lederne Sydvestjylland til konference om agil ledelse tirsdag den 27. november. Her vil tre oplægsholdere komme med viden, værktøjer og best-practice cases, som kan hjælpe dig til at skabe mere smidige og selvkørende teams gennem agil ledelse. På konferencen kan deltagerne høre foredrag fra ervervsleder og professionelt bestyrelsesmedlem Stine Bosse, der vil dele ud af sine personlige erfaringer i forhold til, hvilke kernekompetencer hun ser lederen besidde for at skabe den agile virksomhed. Der vil også være oplæg fra koncernchef og CEO i Norisol A/S Carsten Hoeck, der har gennemført flere succesfulde turnarounds i virksomheder, hvor den agile metode har været essentiel for disse turnarounds. Han vil særligt fokusere på, hvordan man som le