PRM: Opdateret version: Nanosatellit-direktør kåret som Årets Leder 2017

Årets Leder 2017, CEO i GomSpace Niels Buus. Foto: Thomas Tolstrup, Lederne.

CEO Niels Buus fra GomSpace, som er verdens førende producent af nanosatellitter, blev i dag den 16. modtager af Danmarks mest prestigefyldte lederpris, prisen som Årets Leder.

Direktøren fra Aalborg-virksomheden har fået flest stemmer i en afstemning på Ledernes hjemmeside, og det betyder, at Niels Buus nu indtræder i et ærefuldt selskab af prismodtagere, der blandt andre tæller Nils Smedegaard-Andersen, Jørgen Vig Knudstorp, Johan Bülow og Lise Egholm.

Prisen blev overrakt til Niels Buus af formanden for Lederne Svend Askær. Det skete på konferencen Ledelsens Dag i København for øjnene af flere end 700 ledere.

- Du har skabt en virksomhed i international klasse og en virksomhed i kraftig vækst. Det er virksomheder som GomSpace, vi skal leve af i fremtiden, sagde Svend Askær i sin tale og betegnede Niels Buus som en synlig og meget visionær leder.

I sin takketale fastslog Niels Buus, at han aldrig havde forestillet sig, at han skulle blive kåret som Årets Leder.

- Det er ekstremt overvældende for mig, sagde den 60-årige nordjyde flere gange.

GomSpace er ifølge direktøren "ved at disrupte rumfartsbranchen" - og han tilføjede, at det er vildt at komme fra Danmark og sige, at man vil være den førende virksomhed i verden inden for sit felt, men det er endnu mere vildt at sige for en nordjyde.

Den civilingeniøruddannede Niels Buus tiltrådte i 2014 som direktør for GomSpace. Dengang var der kun 10 ansatte. I år har antallet af medarbejdere rundet 170, og det er Niels Buus´ forventning, at der i løbet af de kommende år vil blive skabt yderligere flere hundrede jobs.

GomSpace, der producerer satellitter på størrelse med mælkekartoner, har ud over hovedkontoret i Aalborg afdelinger i Washington, Singapore, Luxembourg og Uppsala. Selskabet blev børsnoteret i 2016.

Øvrige kandidater til at blive Årets Leder 2017 var direktør i KMD Betina Hagerup, CEO Jacob Holm fra møbelproducenten Fritz Hansen, CEO i Teva og forhenværende CEO i Lundbeck Kåre Schultz og Marianne Dahl Steensen, direktør i Microsoft Danmark.

De 16 vindere af prisen som Årets Leder:

• 2017: CEO Niels Buus, GomSpace

Michael Monty
Pressechef
E-mail: mmo@lederne.dk

Årets Leder 2017, CEO i GomSpace Niels Buus. Foto: Thomas Tolstrup, Lederne.
Årets Leder 2017, Niels Buus, fik overraks prisen af formanden for Lederne, Svend Askær. Foto: Thomas Tolstrup, Lederne.

PRM: Slip de offentlige ledere fri12.6.2018 11:14pressemeddelelse

Det er på tide, at Lederne får deres egne aftaler og ikke står under samme overenskomster som deres ansatte, siger Ledernes formand, Svend Askær. Som leder har man en særlig loyalitetsforpligtelse over for sin arbejdsgiver. Derfor bør de offentlige ledere ikke være organiseret i samme faglige organisation som deres medarbejdere. Det siger Ledernes formand, Svend Askær, i en reaktion på anbefalingerne fra Ledelseskommissionen nedsat af regeringen. - Ledere i den offentlige sektor skal derfor hurtigst muligt have egen forhandlingsret gennem en lederorganisation, der sikrer dem en uafhængig position i aftalesystemet. Sådan er forholdene i dag for ledere i den private sektor, mens de offentlige ledere typisk er medlem af samme organisation som deres medarbejdere, uddyber Svend Askær. Han mener, at politikerne kan lære af arbejdsgivere i det private, når det gælder forholdet til ledere. - Politikere skal lære at tage deres arbejdsgiversansvar alvorligt og bakke deres ledere op. I det privat

Lederne: Brug for klare rammer for offentlige ledere9.6.2018 10:03pressemeddelelse

De såkaldte udviklingspaneler har lørdag morgen offentliggjort en række anbefalinger til at forbedre rammerne for at være leder i den offentlige sektor. Panelerne har også peget på relevante udfordringer omkring styringen af den offentlige sektor. Hos Lederne glæder direktør Henrik Bach Mortensen sig over, at panelerne peger på, at nytænkning af rammerne for ledelse er helt afgørende for udvikling af den offentlige sektor. - Det er dog alt for forenklet blot at pege på kompetenceudvikling af ledere som løsningen. Der er i stedet brug for klare rammer for, hvordan man skal være leder i den offentlige sektor. Det er derfor afgørende, at Ledelseskommissionen kommer hele vejen rundt og peger på konkrete løsninger, der kan skabe rammer for effektiv ledelse i den offentlige sektor, siger Henrik Bach Mortensen med henvisning til regeringens ledelseskommission, der i næste ventes at offentliggøre sine anbefalinger om ledelse i det offentlige. Udviklingspanelerne foreslår i dag blandt andet et