PRM: Opdateret version: Nanosatellit-direktør kåret som Årets Leder 2017

Årets Leder 2017, CEO i GomSpace Niels Buus. Foto: Thomas Tolstrup, Lederne.

- Du har skabt en virksomhed i international klasse og en virksomhed i kraftig vækst. Det er virksomheder som GomSpace, vi skal leve af i fremtiden, sagde Svend Askær i sin tale og betegnede Niels Buus som en synlig og meget visionær leder.

I sin takketale fastslog Niels Buus, at han aldrig havde forestillet sig, at han skulle blive kåret som Årets Leder.

- Det er ekstremt overvældende for mig, sagde den 60-årige nordjyde flere gange.

GomSpace er ifølge direktøren "ved at disrupte rumfartsbranchen" - og han tilføjede, at det er vildt at komme fra Danmark og sige, at man vil være den førende virksomhed i verden inden for sit felt, men det er endnu mere vildt at sige for en nordjyde.

Den civilingeniøruddannede Niels Buus tiltrådte i 2014 som direktør for GomSpace. Dengang var der kun 10 ansatte. I år har antallet af medarbejdere rundet 170, og det er Niels Buus´ forventning, at der i løbet af de kommende år vil blive skabt yderligere flere hundrede jobs.

GomSpace, der producerer satellitter på størrelse med mælkekartoner, har ud over hovedkontoret i Aalborg afdelinger i Washington, Singapore, Luxembourg og Uppsala. Selskabet blev børsnoteret i 2016.

Øvrige kandidater til at blive Årets Leder 2017 var direktør i KMD Betina Hagerup, CEO Jacob Holm fra møbelproducenten Fritz Hansen, CEO i Teva og forhenværende CEO i Lundbeck Kåre Schultz og Marianne Dahl Steensen, direktør i Microsoft Danmark.

De 16 vindere af prisen som Årets Leder:

• 2017: CEO Niels Buus, GomSpace

Michael Monty
Pressechef
E-mail: mmo@lederne.dk

Årets Leder 2017, CEO i GomSpace Niels Buus. Foto: Thomas Tolstrup, Lederne.
Årets Leder 2017, Niels Buus, fik overraks prisen af formanden for Lederne, Svend Askær. Foto: Thomas Tolstrup, Lederne.

PRM: Hver fjerde virksomhed vil hente medarbejdere i udlandet i 201818.12.2017 06:00pressemeddelelse

Stadig flere danske virksomheder forventer at rette blikke uden for Danmarks grænser, når ledige stillinger skal besættes. Det viser en ny konjunkturundersøgelse fra Lederne baseret på svar fra 2.302 ledere på private virksomheder.   Ifølge undersøgelsen, som er foretaget i samarbejde med analyseinstituttet YouGov, forventer 26 procent af de adspurgte ledere at rekruttere arbejdskraft fra udlandet i første halvår af 2018. I en tilsvarende undersøgelse foretaget for ét år siden var andelen med rekrutteringsblikket rettet mod udlandet på 21 procent. På fem år er andelen steget med otte procentpoint – fra 18 til 26 procent.Undersøgelsen viser, at den primære årsag til at ville rekruttere fra udlandet er, at det ikke er muligt at finde den ønskede arbejdskraft i Danmark. Dén årsag peger 65 procent af de ledere, der vil rekruttere arbejdskraft uden for Danmark, på, mens knap halvdelen, 48 procent, vurderer, at den udenlandske arbejdskraft har nogle kvalifikationer og kompetencer, som ikke k

PRM: Mere konsekvens over for dårlige offentlige ledere14.12.2017 10:58pressemeddelelse

Lederne er helt enige med Allan Søgaard Larsen, formand for regeringens ledelseskommission, når han i dag i Finans udtaler, at der omgående skal gribes ind over for ledere, der ikke magter deres opgave. - Der er brug for et holdningsskifte i den offentlige ledelseskultur. Vi skylder borgere og virksomheder, at ledelsesopgaven i det offentlige bliver taget mere alvorligt, siger formand for Lederne Svend Askær. Kun hver femte leder i det offentlige tilkendegiver, at der i deres organisation er tradition for at afskedige ledere, som ikke præsterer. Den holdning er mest udtalt inden for forsvar og politi. 3 ud af 4 ledere er direkte uenige i, at der er tradition for at afskedige ledere, der ikke præsterer. - Det er selvsagt ikke et mål i sig selv at afskedige ledere i den offentlige sektor. Målet må være, at behovet for at tage dette ultimative skridt bliver så lille som muligt – blandt andet ved, at den offentlige sektor bliver bedre til både at rekruttere ledere og sikre udvikling af led