PRM: Opdateret version: Nanosatellit-direktør kåret som Årets Leder 2017

Årets Leder 2017, CEO i GomSpace Niels Buus. Foto: Thomas Tolstrup, Lederne.

CEO Niels Buus fra GomSpace, som er verdens førende producent af nanosatellitter, blev i dag den 16. modtager af Danmarks mest prestigefyldte lederpris, prisen som Årets Leder.

Direktøren fra Aalborg-virksomheden har fået flest stemmer i en afstemning på Ledernes hjemmeside, og det betyder, at Niels Buus nu indtræder i et ærefuldt selskab af prismodtagere, der blandt andre tæller Nils Smedegaard-Andersen, Jørgen Vig Knudstorp, Johan Bülow og Lise Egholm.

Prisen blev overrakt til Niels Buus af formanden for Lederne Svend Askær. Det skete på konferencen Ledelsens Dag i København for øjnene af flere end 700 ledere.

- Du har skabt en virksomhed i international klasse og en virksomhed i kraftig vækst. Det er virksomheder som GomSpace, vi skal leve af i fremtiden, sagde Svend Askær i sin tale og betegnede Niels Buus som en synlig og meget visionær leder.

I sin takketale fastslog Niels Buus, at han aldrig havde forestillet sig, at han skulle blive kåret som Årets Leder.

- Det er ekstremt overvældende for mig, sagde den 60-årige nordjyde flere gange.

GomSpace er ifølge direktøren "ved at disrupte rumfartsbranchen" - og han tilføjede, at det er vildt at komme fra Danmark og sige, at man vil være den førende virksomhed i verden inden for sit felt, men det er endnu mere vildt at sige for en nordjyde.

Den civilingeniøruddannede Niels Buus tiltrådte i 2014 som direktør for GomSpace. Dengang var der kun 10 ansatte. I år har antallet af medarbejdere rundet 170, og det er Niels Buus´ forventning, at der i løbet af de kommende år vil blive skabt yderligere flere hundrede jobs.

GomSpace, der producerer satellitter på størrelse med mælkekartoner, har ud over hovedkontoret i Aalborg afdelinger i Washington, Singapore, Luxembourg og Uppsala. Selskabet blev børsnoteret i 2016.

Øvrige kandidater til at blive Årets Leder 2017 var direktør i KMD Betina Hagerup, CEO Jacob Holm fra møbelproducenten Fritz Hansen, CEO i Teva og forhenværende CEO i Lundbeck Kåre Schultz og Marianne Dahl Steensen, direktør i Microsoft Danmark.

De 16 vindere af prisen som Årets Leder:

• 2017: CEO Niels Buus, GomSpace

Michael Monty
Pressechef
E-mail: mmo@lederne.dk

Årets Leder 2017, CEO i GomSpace Niels Buus. Foto: Thomas Tolstrup, Lederne.
Årets Leder 2017, Niels Buus, fik overraks prisen af formanden for Lederne, Svend Askær. Foto: Thomas Tolstrup, Lederne.

PRM: Lavere skatter styrker kvinders erhvervskarriere4.12.2018 12:00Pressemeddelelse

DØR-rapporten viser, at lavere skat vil få flere kvinder til at arbejde mere. Skattesænkning er bedre end eksempelvis kvindekvoter, mener Lederne Dagens rapport fra De Økonomiske RÅD (DØR) viser, at lavere skatter vil få flere kvinder til at satse mere på arbejdsmarkedet. Mændenes arbejdsindsats påvirkes til gengæld kun marginalt, hvis skatten sættes ned. En sænkning af topskatten med ca. fem procentpoint vil få kvinder, der i dag betaler topskat, til at arbejde 36 minutter mere om ugen i gennemsnit. Det viser beregninger baseret på analysen fra DØR. På den baggrund vil lavere marginalskatter kunne gavne kvinders erhvervskarriere, siger direktør hos Lederne, cand.polit. Henrik Bach Mortensen. - Et større engagement i form af flere arbejdstimer fra kvinderne vil betyde, at flere kvinder kommer længere i erhvervskarrieren og, at potentielt flere kvinder bliver ledere i virksomhederne. Dermed kan f.eks. en forhøjelse af topskattegrænsen blive et væsentligt bidrag til for alvor at rykke kv