PRM: Godt udspil med fokus på resultater

Direktør hos Lederne Henrik Bach Mortensen

Der er mange positive takter i det udspil, som regeringen i dag har fremlagt for at luge ud i reglerne og bureaukratiet i beskæftigelsesindsatsen. Det er voldsomt tiltrængt og på høje tid, fastslår direktør hos Lederne Henrik Bach Mortensen. Han glæder sig især over, at kravet til jobsøgning fjernes for ledige, som allerede har et job på hånden.

- I tider med skrigende mangel på arbejdskraft og som et led i hele den nødvendige afbureaukratisering af den offentlige sektor er det særdeles positivt, at indsatsen forenkles og sætter markant fokus på kommunernes resultater gennem en styrket benchmarking af kommunernes indsats. Borgere, virksomheder og kommuner har i årevis været begravet i tunge og besværlige regler, som skiftende regeringer og ministre har talt meget om at rydde ud i. Vi må forvente, at de større frihedsgrader til kommunerne og jobcentrene bliver understøttet af, at kommunerne får et klarere ansvar for at skabe resultater, siger Henrik Bach Mortensen.

Konkret hæfter han sig blandt andet ved, at kravet til jobsøgning i de sidste seks uger fjernes for de ledige, der har et job på hånden, eller som eksempelvis skal på efterløn eller barsel.

- For eksempel for ledere, som typisk meget hurtigt selv finder sig et nyt job, har kravet om at fortsætte med at søge job, efter at man har lavet en aftale med en ny arbejdsgiver, været meningsløst spild af tid. Og forslaget om at forenkle tilskudsordningen til voksenlærlinge gør det også nemmere at gennemskue tilskudsmulighederne, siger Henrik Bach Mortensen.

Han finder det positivt, at virksomheders ansøgninger om virksomhedspraktik og lønstilskud automatiseres. Dermed slipper virksomhederne for at skulle bruge unødvendigt meget tid på manuelt at indtaste en lang række oplysninger.

Når det gælder kontakten til ledige, ser Henrik Bach Mortensen meget gerne, at regeringen intensiverer kontaktforløbet for ledige med kompetencer inden for områder med mangel på arbejdskraft.

Kontaktoplysninger:

Michael Monty
Pressechef hos Lederne
Telefon: 2428 2470
E-mail: mmo@lederne.dk

Henrik Bach Mortensen
Direktør hos Lederne
Telefon: 2491 9957
E-mail: hmo@lederne.dk

Direktør hos Lederne Henrik Bach Mortensen

PRM: Rigtigt at styrke ledelse og kompetencer i den offentlige sektor9.1.2019 10:12Pressemeddelelse

Ledernes formand ser positivt på regeringens udspil til en ledelses- og kompetencereform i den offentlige sektor. Det er ikke mindst rigtigt set med et eftersyn af de offentlige lederuddannelser og nedsættelse af et kompetenceråd. Men der er behov for at rette op på ”systemfejl” i forhold til lederne i den offentlige sektor. - Det er en rigtig god idé med et grundigt eftersyn af, hvordan vi bruger midlerne til lederuddannelse og kompetenceudvikling i den offentlige sektor. Vi har alle en interesse i, at lederne og medarbejderne i den offentlige sektor til enhver tid har de rigtige kompetencer, og at vi bruger skattekronerne bedst muligt. Sådan siger Svend Askær, formand for Lederne, i en kommentar til regeringens udspil til ledelses- og kompetencereform i den offentlige sektor, som innovationsminister Sophie Løhde og beskæftigelsesminister Troels Lund Poulsen har fremlagt i dag. Svend Askær bakker derfor op om regeringens plan om både et eftersyn af lederuddannelserne og at nedsætte et