PRM: Folkeskolens krampetrækninger over 10. klasse skader de unge

Direktør hos Lederne Henrik Bach Mortensen

Det er helt nødvendigt, at 10. klasserne rettes mod erhvervslivet. Derfor støtter Lederne Venstres forslag om at flytte 10. klasse ud på erhvervsskolerne.

- Der er akut brug for, at flere unge vælger en erhvervsuddannelse efter folkeskolen. Derfor er det helt rigtigt set at knytte 10. klasse langt tættere til erhvervsuddannelserne sådan som Venstre foreslår, siger Henrik Bach Mortensen, direktør hos Lederne.

Kritikken må forstumme

Dermed er Henrik Bach Mortensen uenig med Skolelederforeningen, der forholder sig skeptisk over for Venstres forslag.

- Det kan ikke nytte noget, at folkeskolen beskytter sine egne interesser ved krampagtigt at holde fast i 10. klasserne i den nuværende form. Derfor må modstanden fra skoleledernes formand forstumme, siger Henrik Bach Mortensen.

Andelen af elever fra grundskolens 9. og 10. klasse, der vælger en erhvervsuddannelse, har været konstant lav, siden reformen af erhvervsuddannelserne trådte i kraft 1. august 2015. Sidste år var det kun 18,5 pct. af eleverne, der valgte en erhvervsuddannelse.

Dermed er der langt til at indfri reformens målsætning om, at 25 pct. af en ungdomsårgang skal vælge en erhvervsuddannelse i 2020.

Brug for ny fremdrift

- Vi har brug for at skabe ny fremdrift i erhvervsuddannelserne. De unge bør vælge erhvervsuddannelser, der peger direkte mod beskæftigelse, iværksætteri og lederjob fremfor at køre omveje gennem 10. klasse og gymnasiet, før de vælger de uddannelser, de skal leve af resten af livet, siger Henrik Bach Mortensen.

Kontaktoplsyninger:

Henrik Bach Mortensen
Direktør, Lederne
E-mail: hmo@lederne.dk

Morten Bonde Pedersen
Pressekonsulent, Lederne
E-mail: mpe@lederne.dk

Direktør hos Lederne Henrik Bach Mortensen

PRM: Agil Ledelse skal på dagsordenen i Østjylland2.11.2018 07:00pressemeddelelse

Vi er havnet i en tid, hvor måden at drive virksomhed på undergår store forandringer, og det kræver, at både ledere og medarbejdere er tilpasningsstærke og omstillingsparate. Derfor er det vigtigt for ledere at få nye værktøjer til, hvordan man skal lede. I den forbindelse inviterer Lederne Østjylland til konference om agil ledelse mandag den 26. november. Her vil tre oplægsholdere komme med viden, værktøjer og best-practice cases, som kan hjælpe dig til at skabe mere smidige og selvkørende teams gennem agil ledelse. På konferencen kan deltagerne høre foredrag fra den danske erhvervsleder og bestyrrelsesmedlem Stine Bosse. Stine Bosse vil give deltagerne indblik i, hvilke erfaringer hun har gjort sig med agil ledelse i hendes mange år i topledelse – særligt hvilke kompetencer det kræver af lederen for at skabe den agile virksomhed. Der vil også være oplæg fra ph.d. lektor i ledelses- og organisationspsykologi ved AUU, Claus Elmholdt, som blandt andet vil tematisere den oversete ledelse

PRM: Der blæser nye, agile vinde fra Vesterhavet over Esbjerg2.11.2018 07:00pressemeddelelse

Vores måde at drive virksomhed er blevet mere stormfyldt, og i disse tider skal lederen lære at navigere i det omskiftelige ledelseshav. Agil ledelse kræver, at lederne er tilpasningsstærke og hurtige i deres eksekvering. I den forbindelse inviterer Lederne Sydvestjylland til konference om agil ledelse tirsdag den 27. november. Her vil tre oplægsholdere komme med viden, værktøjer og best-practice cases, som kan hjælpe dig til at skabe mere smidige og selvkørende teams gennem agil ledelse. På konferencen kan deltagerne høre foredrag fra ervervsleder og professionelt bestyrelsesmedlem Stine Bosse, der vil dele ud af sine personlige erfaringer i forhold til, hvilke kernekompetencer hun ser lederen besidde for at skabe den agile virksomhed. Der vil også være oplæg fra koncernchef og CEO i Norisol A/S Carsten Hoeck, der har gennemført flere succesfulde turnarounds i virksomheder, hvor den agile metode har været essentiel for disse turnarounds. Han vil særligt fokusere på, hvordan man som le