PRM: Folkeskolens krampetrækninger over 10. klasse skader de unge

Direktør hos Lederne Henrik Bach Mortensen

Det er helt nødvendigt, at 10. klasserne rettes mod erhvervslivet. Derfor støtter Lederne Venstres forslag om at flytte 10. klasse ud på erhvervsskolerne.

- Der er akut brug for, at flere unge vælger en erhvervsuddannelse efter folkeskolen. Derfor er det helt rigtigt set at knytte 10. klasse langt tættere til erhvervsuddannelserne sådan som Venstre foreslår, siger Henrik Bach Mortensen, direktør hos Lederne.

Kritikken må forstumme

Dermed er Henrik Bach Mortensen uenig med Skolelederforeningen, der forholder sig skeptisk over for Venstres forslag.

- Det kan ikke nytte noget, at folkeskolen beskytter sine egne interesser ved krampagtigt at holde fast i 10. klasserne i den nuværende form. Derfor må modstanden fra skoleledernes formand forstumme, siger Henrik Bach Mortensen.

Andelen af elever fra grundskolens 9. og 10. klasse, der vælger en erhvervsuddannelse, har været konstant lav, siden reformen af erhvervsuddannelserne trådte i kraft 1. august 2015. Sidste år var det kun 18,5 pct. af eleverne, der valgte en erhvervsuddannelse.

Dermed er der langt til at indfri reformens målsætning om, at 25 pct. af en ungdomsårgang skal vælge en erhvervsuddannelse i 2020.

Brug for ny fremdrift

- Vi har brug for at skabe ny fremdrift i erhvervsuddannelserne. De unge bør vælge erhvervsuddannelser, der peger direkte mod beskæftigelse, iværksætteri og lederjob fremfor at køre omveje gennem 10. klasse og gymnasiet, før de vælger de uddannelser, de skal leve af resten af livet, siger Henrik Bach Mortensen.

Kontaktoplsyninger:

Henrik Bach Mortensen
Direktør, Lederne
E-mail: hmo@lederne.dk

Morten Bonde Pedersen
Pressekonsulent, Lederne
E-mail: mpe@lederne.dk

Direktør hos Lederne Henrik Bach Mortensen

Teknologi-løft kræver ledere med digital forståelse7.2.2019 14:43:56Pressemeddelelse

Lederne på danske virksomheder og offentlige institutioner spiller en central rolle i den digitale omstilling. Derfor er Lederne parat til at bidrage til det teknologiske løft af både arbejdsmarkedet og uddannelsessektoren, som Disruptionrådet anbefaler. Lederne ser med tilfredshed på, at regeringen har besluttet, at Disruptionrådet skal fortsætte sit arbejde og ser gerne, at rådet i sit fremtidige virke også fokuserer på lederne rolle i den digitale omstilling. Lederne arbejder gerne med, når rådets tanker og idéer skal konkretiseres de kommende år. ”Det er helt nødvendigt, at vi i Danmark arbejder målrettet for at skabe grundlaget for, at virksomheder kan udnytte nye teknologier til at skabe vækst og til at øge velstanden for alle danskere. Hvis det skal lykkes, er det helt afgørende, at danske ledere får udviklet deres digitale kompetencer, og at flere danskere uddanner sig inden for de teknologiske, digitale og naturfaglige fag,” siger cheføkonom hos Lederne, Andreas Enghoff. Der e

Stresspanelet rejser vigtig debat om ledernes ansvar for stress29.1.2019 21:05:23Pressemeddelelse

Ledernes arbejdsmiljøchef er enig med regeringens stresspanel i, at lederne skal være rustet til at håndtere stress og psykisk arbejdsmiljø på virksomhederne. Og næsten alle ledere er i dag bevidste om, at håndtering af stress er en vigtig ledelsesopgave. Men det skal være de enkelte virksomheder, der beslutter, hvordan det gøres bedst hos dem. Det er også vigtigt at diskutere, hvornår medarbejdere skal være tilgængelige. Men der skal stadig være fleksibilitet for både virksomheder og ansatte.

PRM: Rigtigt at styrke ledelse og kompetencer i den offentlige sektor9.1.2019 10:12:03Pressemeddelelse

Ledernes formand ser positivt på regeringens udspil til en ledelses- og kompetencereform i den offentlige sektor. Det er ikke mindst rigtigt set med et eftersyn af de offentlige lederuddannelser og nedsættelse af et kompetenceråd. Men der er behov for at rette op på ”systemfejl” i forhold til lederne i den offentlige sektor. - Det er en rigtig god idé med et grundigt eftersyn af, hvordan vi bruger midlerne til lederuddannelse og kompetenceudvikling i den offentlige sektor. Vi har alle en interesse i, at lederne og medarbejderne i den offentlige sektor til enhver tid har de rigtige kompetencer, og at vi bruger skattekronerne bedst muligt. Sådan siger Svend Askær, formand for Lederne, i en kommentar til regeringens udspil til ledelses- og kompetencereform i den offentlige sektor, som innovationsminister Sophie Løhde og beskæftigelsesminister Troels Lund Poulsen har fremlagt i dag. Svend Askær bakker derfor op om regeringens plan om både et eftersyn af lederuddannelserne og at nedsætte et