PRM: Folkeskolens krampetrækninger over 10. klasse skader de unge

Direktør hos Lederne Henrik Bach Mortensen

Det er helt nødvendigt, at 10. klasserne rettes mod erhvervslivet. Derfor støtter Lederne Venstres forslag om at flytte 10. klasse ud på erhvervsskolerne.

- Der er akut brug for, at flere unge vælger en erhvervsuddannelse efter folkeskolen. Derfor er det helt rigtigt set at knytte 10. klasse langt tættere til erhvervsuddannelserne sådan som Venstre foreslår, siger Henrik Bach Mortensen, direktør hos Lederne.

Kritikken må forstumme

Dermed er Henrik Bach Mortensen uenig med Skolelederforeningen, der forholder sig skeptisk over for Venstres forslag.

- Det kan ikke nytte noget, at folkeskolen beskytter sine egne interesser ved krampagtigt at holde fast i 10. klasserne i den nuværende form. Derfor må modstanden fra skoleledernes formand forstumme, siger Henrik Bach Mortensen.

Andelen af elever fra grundskolens 9. og 10. klasse, der vælger en erhvervsuddannelse, har været konstant lav, siden reformen af erhvervsuddannelserne trådte i kraft 1. august 2015. Sidste år var det kun 18,5 pct. af eleverne, der valgte en erhvervsuddannelse.

Dermed er der langt til at indfri reformens målsætning om, at 25 pct. af en ungdomsårgang skal vælge en erhvervsuddannelse i 2020.

Brug for ny fremdrift

- Vi har brug for at skabe ny fremdrift i erhvervsuddannelserne. De unge bør vælge erhvervsuddannelser, der peger direkte mod beskæftigelse, iværksætteri og lederjob fremfor at køre omveje gennem 10. klasse og gymnasiet, før de vælger de uddannelser, de skal leve af resten af livet, siger Henrik Bach Mortensen.

Kontaktoplsyninger:

Henrik Bach Mortensen
Direktør, Lederne
E-mail: hmo@lederne.dk

Morten Bonde Pedersen
Pressekonsulent, Lederne
E-mail: mpe@lederne.dk

Direktør hos Lederne Henrik Bach Mortensen

PRM: Fynske ledere bliver inspireret til at lede opad25.4.2018 08:00pressemeddelelse

En god relation til sin chef er afgørende for at lykkes som leder. At lede opad handler om aktivt at bidrage til relationen til sin chef og gøre chefen til en bedre leder, og det er nødvendigt at kunne lede opad, så leder og chef spiller hinanden gode og drager nytte af hinandens forskellige styrker. Derfor inviterer Lederne Fyn til konference om ledelse opad og på tværs torsdag den 17. maj i Radisson Blu H.C. Andersen. Her vil tre oplægsholdere give inspiration og metoder til, hvordan man som leder kan lykkes med sine, afdelingens og virksomhedens mål. På konferencen kan deltagerne høre foredrag af Jesper Klit, som er kommunikationsrådgiver og direktør i Jesper Klit & Partners. Den efterspurgte inspirator inden for kommunikation og ledelse vil afsløre, hvordan man styrker sin personlige gennemslagskraft og bliver en stærkere kommunikatør. Der vil også være oplæg fra chefkonsulent i Ukon – Human Results, Morten Svalgaard Nielsen, som vil give inspiration og værktøjer til, at styrke kom

PRM: Ekspert i sociale medier inspirerer sydøstjyske ledere til at tænke digitalt24.4.2018 08:00pressemeddelelse

Digital transformation er den forandring, som forbindes med anvendelsen af digitale teknologier i alle aspekter af samfundet. Det er et begreb, der er forbundet til nye former for kreativitet og innovation, og er på den måde med til at forandre vores verden og den måde, vi driver virksomhed på. Derfor inviterer Lederne Sydøstjylland til konference om digital transformation tirsdag den 15. maj i Messe C i Fredericia. Der vil være oplæg fra ekspert i sociale medier og digital strategi, Astrid Haug, som gennem et inspirerende og optimistisk foredrag vil forklare nogle af de nyeste tendenser inden for digitalisering, kommunikation og disruption. Deltagerne kan desuden også glæde sig til at høre Susanne Odgaard, partner i W.H.Y og grundlægger af Curie, der vil give konkrete input til, hvordan man som leder kan transformere sig over i et digitalt mindset og Mads Kaagaard, koncerndirektør i PFA, som vil dele ud af sin erfaring med at udvikle en forretning med digitale tiltag. Afdelingsformand