DI - Dansk Byggeri

Privat brug af gulpladebiler hitter

Flere og flere ejere af biler på gule plader køber dagsbeviser, så de kan bruge bilen privat i en eller flere dage. Hele 89.500 dagsbeviser blev der købt i 2019. Det er en kraftig stigning på 17 procent i forhold til året før og næsten en fordobling siden 2015. En positiv udvikling, mener Dansk Byggeri.

I 2013 blev det muligt at købe dagsbeviser til privat anvendelse af gulpladebiler. Siden er brugen steget år for år, og det er især blevet populært, efter at en ny brugervenlig app blev introduceret i 2015.

- Skattevæsnet er ofte i skudlinjen i den offentlige debat. Men i sagen om dagsbilletter til gulpladebiler skal de have ros, for det letter hverdagen for både borgere og virksomheder. For mange erhvervsdrivende bidrager dagsbilletterne på en pragmatisk måde til at få arbejdsliv og familieliv til at hænge bedre sammen, siger cheføkonom i Dansk Byggeri Bo Sandberg.

Hvid nummerplade for en dag
- Ordningen med, at en gulpladebil kan blive hvid for en dag, er en stor succes, som dokumenterer, at der er en efterspørgsel efter fleksibilitet hos brugerne. Fx kan et dagsbevis både bruges af dem, der blot en gang imellem har brug for en lidt større bil, og af dem, der måske slet ikke har egen bil, siger Bo Sandberg.

Biler på gule plader må som udgangspunkt kun anvendes erhvervsmæssigt. Men med reglerne om dagsbeviser, er det muligt at frikøbe sådanne biler til privat brug for 225 kr. om dagen – dog højst 20 dagsbeviser til samme bil i et kalenderår.

- En opgørelse fra Motorstyrelsen viser, at der i gennemsnit sælges 245 dagsbilletter om dagen året rundt. Det er glædeligt, at både private og selvstændigt erhvervsdrivende har taget dagsbeviserne til sig i så stort omfang. Det viser, at der har været et behov for at gøre regelsættet om gulpladebiler mere smidigt, siger cheføkonom Bo Sandberg, Dansk Byggeri.

Kan bruges i både ind- og udland
Der er ingen begrænsninger for, hvad kørslen må omfatte. Fx må bilen anvendes til private flytninger, kørsel af affald til genbrugsstationen eller til familiens sommerferie i ind- og udland, altså forudsat at corona-reglerne ellers tillader det.

Cheføkonom Bo Sandberg, bsa@danskbyggeri.dk, telefon 28 50 38 19
Pressechef Helen Jensen, hje@danskbyggeri.dk, telefon 21 24 47 02

Information om DI - Dansk Byggeri

DI - Dansk Byggeri
H.C. Andersens Boulevard 18

72 16 00 00http://Danskbyggeri.dk

Følg pressemeddelelser fra DI - Dansk Byggeri

Flere pressemeddelelser fra DI - Dansk Byggeri

Corona har ikke fået udenlandske håndværkere til at blive hjemme26.8.2020 09:00:00 CESTPressemeddelelse

Coronakrisen har ikke fået de udenlandske medarbejdere i bygge- og anlægsvirksomhederne til at rejse hjem i større antal. Efter en nedgang på godt 1.600 fra marts til april steg tallet hurtigt igen. Og i juni var antallet af udenlandske medarbejdere oppe på niveau med juni sidste år, viser en analyse fra Dansk Byggeri, der er lavet på baggrund af tal fra Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering.