Prisvindende debutroman om en foruroligende familiehistorie

Forfatter Angela Lehners imponerende debutroman, "Fader vor" om den mystiske Eva, som er låst inde på den gamle psykiatriske klinik i Wien, er nu oversat til dansk af Ditte Engels Hermansen. Evas historie er en absurd og humoristisk fortælling om en kvinde, der har haft en opvækst med både landsbyidyl og streng katolicisme.

Bogens forside

Politiet har hentet Eva Gruber og kørt hende til den psykiatriske klinik i Wien. Eva siger selv, at hun har skudt en hel børnehaveklasse. På klinikken i Wien bor også Evas lillebror Bernhard, som har sine egne problemer at slås med. Bernhard vil ikke have noget med Eva at gøre, men hun har tænkt sig at redde Bernhard, koste hvad det vil. Eva bruger meget af sin tid på klinikken med at fortælle overlæge Korb, hvad der er sket, men det er svært at skelne mellem sandhed og løgn i fortællingen om den manipulerende, sarkastiske og bedrevidende Eva.

”I dag er jeg så konstruktiv i min terapi, at jeg næsten ikke kan tro det selv: Jeg fortæller, jeg bidrager, jeg nikker aktivt, når Korb forklarer noget – ret beset burde man fremhæve mig som en mønsterpatient over for de andre galninge: Sådan er man skør, præcis sådan og ikke på nogen anden måde.”  (citat fra bogen)

I Fader vor portrætterer Angela Lehner et forvirret sind i den unge Eva, som ikke har nogen planer om at gøre livet let for de mennesker, som er omkring hende. Uanset om det er overlægen Korb, sygeplejerskerne eller hendes egen familie. I takt med, at Eva fortæller sin historie, udfoldes mysteriet om, hvad hun laver på en psykiatrisk klinik, og gradvist bliver grænserne mellem virkelighed og løgn mere og mere utydelige.

Angela Lehner (f. 1987) er opvokset i Østrig og bor i dag i Berlin, hvor hun arbejder som forfatter. Hun debutroman Fader vor udkom i 2019. Den høstede mange rosende ord og litteraturpriser for, blandet den østrigske debutantpris i 2020. Begrundelsen fra juryen var, at romanen er en ”familiehistorie, psykiatrirapport og krimi i én.”

Titel: Fader vor
Forfatter: Angela Lehner
Oversætter: Ditte Engels Hermansen

Udgivelsesdato: 21. oktober 2021

Bogens forside

Jack Kerouacs "Big Sur" for første gang oversat til dansk30.11.2021 10:51:00 CET | Pressemeddelelse

I 1962 udkom Jack Kerouacs roman "Big Sur" for første gang og nu er den oversat til dansk af Brian Dan Christensen, som en del af Turbines klassikerserie. Romanen følger Kerouacs alterego Jack Duluoz, som er ved at blive vanvittig efter tre år med konstant opmærksomhed fra journalister og nysgerrige fans og derfor søger tilflugt i en hytte i Big Sur, Californien. Men Jack kan ikke flygte fra sig selv, og kampen mod hans indre dæmoner fortsætter.

Martin Grøndal serverer dåsemad af høj kvalitet11.11.2021 08:16:00 CET | Pressemeddelelse

Den tid, hvor konservering af madvarer primært tjente det formål at gemme mad til dårligere tider, er for længst forbi. I dag kan man finde dåser, der indeholder de lækreste delikatesser, hvis man finder de rigtige. Martin Grøndal har gjort fiskekonserves af god kvalitet til sin levevej, og med kogebogen Dåsemad viser han, hvor nemt det er at lave et yderst delikat måltid baseret på indholdet fra små tindåser.

De klassiske pålægssalater får nyt liv10.11.2021 08:00:00 CET | Pressemeddelelse

Rugbrødsmadder er det suverænt mest spiste måltid i Danmark. Men på trods af hvor meget rugbrød vi spiser, så syntes Jean-Michel Grønnegård Deleuran, at der manglede noget godt pålæg. Det fik ham i 2019 til at skabe RØRT, som laver deres egne pålægssalater. Og nu er han klar med en bog, hvor han lærer alle, hvordan man kan pifte julefrokosten eller andre frokoster op med en god, hjemmerørt pålægssalat af friske råvarer.