Prisvindende debutroman om en foruroligende familiehistorie

Forfatter Angela Lehners imponerende debutroman, "Fader vor" om den mystiske Eva, som er låst inde på den gamle psykiatriske klinik i Wien, er nu oversat til dansk af Ditte Engels Hermansen. Evas historie er en absurd og humoristisk fortælling om en kvinde, der har haft en opvækst med både landsbyidyl og streng katolicisme.
Bogens forside

Politiet har hentet Eva Gruber og kørt hende til den psykiatriske klinik i Wien. Eva siger selv, at hun har skudt en hel børnehaveklasse. På klinikken i Wien bor også Evas lillebror Bernhard, som har sine egne problemer at slås med. Bernhard vil ikke have noget med Eva at gøre, men hun har tænkt sig at redde Bernhard, koste hvad det vil. Eva bruger meget af sin tid på klinikken med at fortælle overlæge Korb, hvad der er sket, men det er svært at skelne mellem sandhed og løgn i fortællingen om den manipulerende, sarkastiske og bedrevidende Eva.

”I dag er jeg så konstruktiv i min terapi, at jeg næsten ikke kan tro det selv: Jeg fortæller, jeg bidrager, jeg nikker aktivt, når Korb forklarer noget – ret beset burde man fremhæve mig som en mønsterpatient over for de andre galninge: Sådan er man skør, præcis sådan og ikke på nogen anden måde.”  (citat fra bogen)

I Fader vor portrætterer Angela Lehner et forvirret sind i den unge Eva, som ikke har nogen planer om at gøre livet let for de mennesker, som er omkring hende. Uanset om det er overlægen Korb, sygeplejerskerne eller hendes egen familie. I takt med, at Eva fortæller sin historie, udfoldes mysteriet om, hvad hun laver på en psykiatrisk klinik, og gradvist bliver grænserne mellem virkelighed og løgn mere og mere utydelige.

Angela Lehner (f. 1987) er opvokset i Østrig og bor i dag i Berlin, hvor hun arbejder som forfatter. Hun debutroman Fader vor udkom i 2019. Den høstede mange rosende ord og litteraturpriser for, blandet den østrigske debutantpris i 2020. Begrundelsen fra juryen var, at romanen er en ”familiehistorie, psykiatrirapport og krimi i én.”

Titel: Fader vor
Forfatter: Angela Lehner