Priserne stiger og salget af sommerhuse går strygende

Der bliver solgt 97 procent flere sommerhuse i dag end for seks år siden, viser de seneste tal fra Finans Danmark. Stigende friværdier hos boligejerne og nye lånemuligheder har sat ekstra skub i salget af sommerhuse og fået priserne til at stige.

7.700 sommerhuse skiftede ejer i perioden 3. kvartal 2017 til 2. kvartal 2018, viser de seneste tal fra Finans Danmark. En stigning på hele 97 procent på blot seks år.

- Der er med tiden kommet godt gang i markedet for sommerhuse. Sidste år blev lånevilkårene for køb af sommerhuse ændret, sådan at man nu kan optage realkreditlån for 75 procent af købsprisen - i stedet for tidligere 60 procent. Det har givet flere danskere råd til at være med på sommerhusmarkedet. Og den større efterspørgsel ser ud til både at have sat ekstra gang i salget og fået priserne til at stige, siger økonomisk konsulent i Dansk Byggeri, Jacob Hangaard.

Mens salget af sommerhuse har været stigende i hele landet i en del år, er det først det seneste år, at priserne er steget over hele landet. I Nordsjælland er prisen på sommerhuse steget cirka 11 procent det seneste år. Også på Fyn, Bornholm og i Østjylland har der været store prisstigninger i løbet af det seneste år.

- Det viser, hvor tæt sommerhusmarkedet er forbundet med det ordinære boligmarked. De stigende friværdier i boligen, særligt for boligejere i hovedstadsområdet, har øget købekraften. Og lægger man de nye lånevilkår oveni, giver det god mening, at interessen og efterspørgslen efter sommerhuse har skubbet prisen op ad særligt i Nordsjælland, siger økonomisk konsulent Jacob Hangaard, Dansk Byggeri.

Økonomisk konsulent i Dansk Byggeri, Jacob Hangaard, jha@danskbyggeri.dk, telefon: 61 66 53 58
Pressekonsulent i Dansk Byggeri Anette Sørensen, ans@danskbyggeri.dk, telefon: 30 36 02 65