Priserne stiger og salget af sommerhuse går strygende

Der bliver solgt 97 procent flere sommerhuse i dag end for seks år siden, viser de seneste tal fra Finans Danmark. Stigende friværdier hos boligejerne og nye lånemuligheder har sat ekstra skub i salget af sommerhuse og fået priserne til at stige.

7.700 sommerhuse skiftede ejer i perioden 3. kvartal 2017 til 2. kvartal 2018, viser de seneste tal fra Finans Danmark. En stigning på hele 97 procent på blot seks år.

- Der er med tiden kommet godt gang i markedet for sommerhuse. Sidste år blev lånevilkårene for køb af sommerhuse ændret, sådan at man nu kan optage realkreditlån for 75 procent af købsprisen - i stedet for tidligere 60 procent. Det har givet flere danskere råd til at være med på sommerhusmarkedet. Og den større efterspørgsel ser ud til både at have sat ekstra gang i salget og fået priserne til at stige, siger økonomisk konsulent i Dansk Byggeri, Jacob Hangaard.

Mens salget af sommerhuse har været stigende i hele landet i en del år, er det først det seneste år, at priserne er steget over hele landet. I Nordsjælland er prisen på sommerhuse steget cirka 11 procent det seneste år. Også på Fyn, Bornholm og i Østjylland har der været store prisstigninger i løbet af det seneste år.

- Det viser, hvor tæt sommerhusmarkedet er forbundet med det ordinære boligmarked. De stigende friværdier i boligen, særligt for boligejere i hovedstadsområdet, har øget købekraften. Og lægger man de nye lånevilkår oveni, giver det god mening, at interessen og efterspørgslen efter sommerhuse har skubbet prisen op ad særligt i Nordsjælland, siger økonomisk konsulent Jacob Hangaard, Dansk Byggeri.

Økonomisk konsulent i Dansk Byggeri, Jacob Hangaard, jha@danskbyggeri.dk, telefon: 61 66 53 58
Pressekonsulent i Dansk Byggeri Anette Sørensen, ans@danskbyggeri.dk, telefon: 30 36 02 65

Lejere i 4.400 nordsjællandske almene boliger får besøg af håndværkeren2.6.2020 05:00:00 CESTPressemeddelelse

Der er godt nyt til lejerne i almene lejligheder og rækkehuse i de nordsjællandske kommuner. Mere end 4.400 almene boliger i Nordsjælland vil blive renoveret inden for de næste par år, viser en opgørelse, som Dansk Byggeri har lavet på baggrund af tal fra Landsbyggefonden. Rudersdal, Furesø og Frederikssund er topscorere. Her kan lejere i hhv. 959, 684 og 602 almene boliger se frem til, at deres hjem bliver forbedret.

Investeringer i veje kan redde arbejdspladser og forbedre infrastrukturen29.5.2020 07:11:41 CESTPressemeddelelse

Statens og kommunernes investeringer i veje og broer er på fem år faldet med 29 procent, viser en ny analyse. Derfor er det ifølge Dansk Infrastruktur positivt, at kommunerne nu har mulighed for at fremrykke anlægsinvesteringer for 2,5 mia. kr. Det kan redde arbejdspladser under coronakrisen og samtidig forbedre infrastrukturen. Men der er brug for flere investeringer i årene fremover, lyder vurderingen.