Prinsesse Marie på sprængfarligt besøg i Skive

H.K.H. Prinsesse Marie var tirsdag på besøg i Skive, hvor Prinsessen blandt andet smagte knækkede ris og blev undervist i rydning af miner og bomber.
Prinsesse Marie besøgte tirsdag Skive Kaserne, hvor Folkekirkens Nødhjælp de sidste 12 år har uddannet mineryddere fra hele verden. Foto: Claus Bonnerup

Som protektor for Folkekirkens Nødhjælp besøgte H.K.H. Prinsesse Marie tirsdag den 30. april organisationens aktiviteter i Skive.

Dagen begyndte hos virksomheden Nordic Food Partners, der producerer økologiske ris til primært nordiske detailkæder. Virksomheden har indledt et stort samarbejde med Folkekirkens Nødhjælp, hvor knækkede ris, der ellers vil blive kasseret under produktion, bliver solgt i Wefood, Folkekirkens Nødhjælps butikker med overskudsvarer. Overskuddet fra salget i butikkerne går til arbejdet med at bekæmpe sult i verdens fattigste lande.

Hver måned frasorterer Nordic Food Partners flere tons økologiske ris, der uundgåeligt knækkes i den process, hvor ris opgraderes fra brune til polerede hvide ris. Risen har 100 % samme næringsværdi, økologistatus, smag og duft som hele ris. Den eneste forskel er, at de knækkede ris kun skal koge på den halve tid.

”Det er en fantastisk ide. Det giver meget god mening at sælge dem, ” lød det fra Prinsessen, der i flere år har været engageret i kampen mod madspild.

Herefter gik turen til Skive Kaserne, hvor Folkekirkens Nødhjælp de sidste 12 år har uddannet mineryddere fra hele verden. Her blev Prinsessen sat grundigt ind i de mange teknikker og det udstyr, der bruges til rydning af miner og andre krigsefterladenskaber.

”Jeg synes, vi skal være meget stolte af, at vi i Skive har en af de bedste minerydningsuddannelser i verden. Folkekirkens Nødhjælp gør et stort og vigtigt arbejde,” sagde Prinsesse Marie, der rundede besøget af på kasernens øvelsesterræn. Her fik Prinsessen mulighed for at overvære en bortsprængning af en landmine på meget nært hold. Den oplevelse gjorde stort indtryk.

”Det var en stærk oplevelse. Meget voldsomt. Miner gør så stor skade, og de har ødelæggende konsekvenser for mange mennesker, ” forklarede Prinsesse Marie.

Fakta:

Folkekirkens Nødhjælp rydder miner og andet ueksploderet ammunition i Syrien, Irak, Libyen, DR Congo, Libanon, og Sydsudan. Samtidigt underviser vi om farerne ved bomber og miner i Den Centralafrikanske Republik, Mali, Myanmar, Syrien, DR Congo, Libanon, Libyen og Sydsudan. Vi yder hjælp til mineofre i form af udlevering af proteser, psykosocial støtte og jobtræning samt arbejder for at nedbringe væbnet vold/konflikt.

Hver time dør eller lemlæstes et menneske af en landmine eller andre krigsefterladenskaber. 70-80 % af alle ofre er civile, og en stor del er børn. Miner fastholder millioner af mennesker i fattigdom verden over. De forhindrer folk i at dyrke jorden og udnytte landets ressourcer, og de forhindrer børn i at komme i skole.

H.K.H. Prinsesse Marie har været protektor for Folkekirkens Nødhjælp siden 2011 og har i den forbindelse besøgt Cambodja, Etiopien og Myanmar.

Prinsesse Marie fik mulighed for på meget nært hold at opleve bortsprængning af en landmine. Foto: Claus Bonnerup
Prinsesse Marie får her fremvist forskellige bomber og anden ammunition af teknisk ansvarlig for Folkekirkens Nødhjælps minerydning, Lasse Marinus Jørgensen . Foto: Claus Bonnerup
Prinsesse Marie besøgte Danmarks eneste rismølle, der drives af virksomheden Nordic Food Partners. Her ses Prinsessen med generalsekretær i Folkekirkens Nødhjælp, Birgitte Qvist-Sørensen, og direktør i Nordic Food Partners Lars Hartvig Christensen.