Prinsesse Marie modtog 3,41 mio. kroner til nye madspildsbutikker

Hendes Kongelige Højhed Prinsesse Marie besøgte mandag Folkekirkens Nødhjælps nye Wefood-butik i Københavns Sydhavn. Her fik Prinsessen mulighed for at se nærmere på den nye butik og hilse på de frivillige. Under besøget modtog Prinsessen, på vegne af Folkekirkens Nødhjælp, en check på 3,41 mio. kr. af Salling Fondene til åbningen af flere madspildsbutikker.

Fra venstre: Jan Larsen, salgsdirektør i føtex, Annette Juhler Kjær, vicepræsident i Salling Group, Hendes Kongelige Højhed Prinsesse Marie, Birgitte Qvist-Sørensen, generalsekretær i Folkekirkens Nødhjælp. Foto: Lasse Emil Kristiansen, Folkekirkens Nødhjælp

Madspild er både dyrt for pengepungen, retfærdighedssansen og klimaet.

Det ved de fleste, og derfor går flere og flere til kamp mod madspild. En af dem er Hendes Kongelige Højhed Prinsesse Marie, der som protektor for Folkekirkens Nødhjælp officielt åbnede den første Wefood-butik i 2016. Wefood er et madspildssupermarked, der sælger varer, som mange konventionelle supermarkeder kasserer. Varer, der er ude af sæson, har overskredet bedst-før-datoen eller hvor emballagen er i stykker eller har fejl. Butikkerne drives af frivillige, og overskuddet går til Folkekirkens Nødhjælps arbejde i verdens fattigste lande.

Siden Folkekirkens Nødhjælp slog dørene op til den første butik, har Wefood været en stor succes. I dag driver organisationen tre butikker i henholdsvis København og Aarhus, og i december åbner endnu en Wefood i København, denne gang i Københavns Sydhavn.

”Wefood er et vigtigt initiativ, for vi skal bekæmpe madspild. Vi er allerede på rette vej, men der er stadig meget, der kan gøres,” sagde Prinsesse Marie under besøget.

En af Wefoods største samarbejdspartnere er Salling Group, der blandt andet står bag føtex, Netto og Bilka. Salling Group var med til at udvikle Wefood tilbage i 2015, og koncernen har igennem årene været en fast leverandør af overskudsvarer. Alene i år har Salling Group doneret mere end 80 tons varer til Wefood-butikkerne.

Under besøget modtog Prinsesse Marie, på vegne af Folkekirkens Nødhjælp, en check på 3,41 mio. kroner fra Salling Fondene, som ejer Salling Group. Pengene skal gå til åbningen af to nye Wefood-butikker på Fyn og i Jylland.

”Vi kan ikke bekæmpe madspild uden gode samarbejdspartnere, og derfor støtter vi op om Folkekirkens Nødhjælp og Wefoods arbejde. Vi ser frem til flere nye Wefood-butikker rundt om i landet de næste år,” sagde Annette Juhler Kjær, vicepræsident og ansvarlig for CSR i Salling Group.

Prinsesse Marie blev vist rundt i den nye butik af Jan-Martin Mikkelsen og Frank Petersen, ansvarlig for Wefood,
Prinsesse Marie mødte to af de frivillige medarbejdere, der driver butikken i Sydhavnen.
Prinsessen fik mulighed for at se nærmere på varersortimentet.

Folkekirkens Nødhjælp ansætter ny medie- og kampagnechef2.6.2020 15:45:40 CESTPressemeddelelse

50-årige Jeanette Ringkøbing Rothenborg bliver fra 1. august en del af Folkekirkens Nødhjælp som ny medie- og kampagnechef. Hun kommer med solid erfaring, senest fra Red Barnet, hvor hun tidligere har været kommunikationschef, sektionsleder og pressechef. Jeanette Ringkøbing Rothenborg har også arbejdet som selvstændig rådgiver, som kommunikationschef i Center for Familieudvikling og som mangeårig journalist på Dagbladet Politiken. Folkekirkens Nødhjælps generalsekretær, Birgitte Qvist-Sørensen, glæder sig over den nye ansættelse: ”Jeg er utrolig glad for, at Folkekirkens Nødhjælp kan tiltrække en kapacitet som Jeanette Ringkøbing Rothenborg. Hun besidder lige præcis det gode mix af erfaringer og gåpåmod, som vi har været på udkig efter til at videreudvikle vores medie- og kampagnearbejde,” siger Birgitte Qvist-Sørensen. COVID19 har for første gang i mere end et årti fået fødevaremanglen blandt verdens fattigste til at stige, og ifølge Folkekirkens Nødhjælps generalsekretær skærper det

Folkekirkens Nødhjælp: Kvart mio. kr. fra Augustinus Fonden til corona-sikring af genbrugsbutikker23.4.2020 14:35:16 CESTPressemeddelelse

Folkekirkens Nødhjælp går i gang med at corona-sikre organisationens genbrugsbutikker, så en gradvis åbning kan finde sted over de næste måneder. Organisationen har modtaget 265.608 kroner til diverse værnemidler af Augustinus Fonden. Dermed kan frivillige og kunder føle sig trygge i genbrugsbutikkerne. Pengene kommer til at gå til sikkerhedsforanstaltninger, som mange danskere allerede kender fra den nye virkelighed i supermarkederne. Fremover vil der med andre ord være håndsprit, engangshandsker, plexiglas foran kassen og ’hold afstand’-linjer, når der handles brugt tøj, møbler, bøger etc. Vigtig donation, der gør genåbning mulig ”Vi er utroligt glade for den flotte donation fra Augustinus Fonden. For Folkekirkens Nødhjælp er det helt afgørende, at en gradvis åbning af vores genbrugsbutikker sker forsvarligt og efter myndighedernes anvisninger. Men der kommer til at gå et stykke tid, før vores 3600 frivillige har alle butikkerne oppe at køre og med normale åbningstider,” siger Birgit