Prins Joachim overrækker pris for design af hjælpemidler

En trappe der kan forvandles til kørestolslift og en batteridreven løftestol, som kan hjælpe en person, der er faldet, op fra gulvet til næsten stående stilling på få minutter. Det er eksempler på innovative velfærdsteknologiske produkter fra den nordjyske virksomhed Liftup A/S, som i dag d. 29. januar 2018 vandt DI’s Initiativpris.

Prisen blev overrakt af H.K.H. Prins Joachim for øjnene af 400 gæster på Dansk Industris konference for små og mellemstore virksomheder i Kolding.

Prinsen ledsagede prisoverrækkelsen med ordene:

- Med DI’s Initiativpris vil vi gerne hædre nogle af de virksomheder, som har udvist særligt initiativ og handlekraft i løbet af det forgangne år. Virksomheder som gennem deres virke kan tjene som inspiration for andre.

Liftup får prisen for at sætte æstetik, design og sikkerhed i højsædet – på en måde der ikke er vanligt for hjælpemidler. Virksomheden fremstiller hjælpemidler til blandt andre mennesker med handicap, som udover at være funktionelle også ser pæne ud i et dagligdags miljø, f.eks. i hjemmet. Liftup blev stiftet i 2003. Idéen opstod, fordi arkitekter efterspurgte hjælpemidler til kørestolsbrugere, som ikke skæmmede den eksisterende arkitektur.

- Vi er utrolig stolte af at modtage DI’s Initiativpris. Vi ser det som en anerkendelse af vores arbejde med at skabe lige muligheder for alle gennem innovativ og æstetisk velfærdsteknologi til mennesker, der f.eks. er bevægelseshæmmede, siger adm. direktør Søren Elisiussen, Liftup A/S.

Prisen er også en belønning for at gå nye veje med funktionalitet og design, som virksomheden i dag sælger over hele verden.

- Vi er innovative på områder, som markederne efterspørger og samarbejder med opfindere nationalt og internationalt. I dag er vores produkter i 40 lande og mere end 70 pct. af vores omsætning går til eksport.

Liftup A/S er et 100 pct. privat danskejet firma beliggende i Støvring i Nordjylland og beskæftiger ca. 45 medarbejdere. Virksomheden har nu også etableret et datterselskab i USA.

Initiativprisen består af en skulptur af Thorbjørn Bechmann.

FOTOS AF LIFTUPS PRODUKTER I BRUG KAN HENTES TIL FRI AFBENYTTELSE HER

Fra venstre DI's formand Lars-Peter Søbye, H.K.H Prins Joachim, direktør for innovation Flemming Eriksen og adm. direktør Søren Elisiussen, begge Liftup A/S samt direktør Kent Damsgaard, DI.

Yderligere oplysninger fås hos pressekoordinator i DI Bo Hjuler, tlf.: 2328 4912, e-mail boh@di.dk eller hos Liftups adm. direktør Søren Elisiussen, tlf.: 4051 6912, e-mail: se@liftup.dk

Risk Manager of the Year 201813.12.2018 13:37Pressemeddelelse

Head of Risk Management LENE RITZ fra ENERGINET er i dag kåret til Risk Manager of the Year 2018 ved et arrangement i Dansk Industris Risk Management forening, DARIM. Lene Ritz modtager prisen for at have sat kombinationen af strategi (Enterprise Risk Management) og operationel risikostyring på direktionens landkort i Energinet. Desuden gives prisen for, at Lene Ritz har fået strategisk risikostyring implementeret i virksomhedens governance-modeller, og hun har gjort fokus på risici til en helt naturlig del af tankesættet. Lene Ritz har gennem ti år sat et markant og innovativt fingeraftryk på risikostyringen i Energinet. Virksomheden, der er offentlig, er ved lov forpligtet til at varetage stadig flere opgaver i den nationale infrastruktur. Undervejs har Lene Ritz som Risk Manager skullet håndtere, at Energinets anlægsværdier er firedoblet, at der er etableret en række datterselskaber og at Energinet har udviklet sig fra en rolle som rent national energiaktør til en international spil

DI: Redegørelse viser klare fordele af lempet revisionspligt7.12.2018 13:35Pressemeddelelse

Der har været megen diskussion om de gennemførte lempelser af revisionspligten. Nu bekræfter en ny grundig redegørelse fra Erhvervsministeriet, at effekterne som ventet har været positive for de mange små og mellemstore virksomheder, der har været fritaget for revisionspligt. Mange har valgt i stedet at bruge revisor til rådgivning og anden sparring, der tilføjer værdi til virksomheden. DI har hele tiden støttet og støtter fortsat de gennemførte reformer af revisionspligten.

DI: Positivt med øget støtte til iværksættere6.12.2018 14:10Pressemeddelelse

Innovationsfonden og Vækstfonden vil fremover yde mere finansiel støtte til tidlige og videnbaserede virksomheder. DI ser mange positive aspekter i den nye iværksætterstrategi. Organisationen hæfter sig særligt ved, at Innovationsfonden nu vil understøtte flere iværksættere, ligesom strategien vil skubbe på mere samarbejde mellem universiteter og virksomheder. Mette Fjord Sørensen, DI’s chef for forskning, uddannelse og mangfoldighed udtaler: - Innovationsfonden har med strategien et helt rigtigt fokus på at få flere iværksættere og gode ideer bragt frem i verden, og det har Danmark brug for. Det er positivt, at fonden nu også vil understøtte mere erfarne iværksættere. Den type iværksættere med erfaring i bagagen klarer sig ofte rigtig godt – deres ideer skal vi netop ikke tabe af syne, men målrettet sætte i spil. DI er også meget positive for fondenes satsning på øget samarbejde mellem erhvervslivet og universiteterne. Det kan øge innovation og iværksætteri fra universiteterne og øge