Prins Joachim overrækker pris for design af hjælpemidler

En trappe der kan forvandles til kørestolslift og en batteridreven løftestol, som kan hjælpe en person, der er faldet, op fra gulvet til næsten stående stilling på få minutter. Det er eksempler på innovative velfærdsteknologiske produkter fra den nordjyske virksomhed Liftup A/S, som i dag d. 29. januar 2018 vandt DI’s Initiativpris.

Prisen blev overrakt af H.K.H. Prins Joachim for øjnene af 400 gæster på Dansk Industris konference for små og mellemstore virksomheder i Kolding.

Prinsen ledsagede prisoverrækkelsen med ordene:

- Med DI’s Initiativpris vil vi gerne hædre nogle af de virksomheder, som har udvist særligt initiativ og handlekraft i løbet af det forgangne år. Virksomheder som gennem deres virke kan tjene som inspiration for andre.

Liftup får prisen for at sætte æstetik, design og sikkerhed i højsædet – på en måde der ikke er vanligt for hjælpemidler. Virksomheden fremstiller hjælpemidler til blandt andre mennesker med handicap, som udover at være funktionelle også ser pæne ud i et dagligdags miljø, f.eks. i hjemmet. Liftup blev stiftet i 2003. Idéen opstod, fordi arkitekter efterspurgte hjælpemidler til kørestolsbrugere, som ikke skæmmede den eksisterende arkitektur.

- Vi er utrolig stolte af at modtage DI’s Initiativpris. Vi ser det som en anerkendelse af vores arbejde med at skabe lige muligheder for alle gennem innovativ og æstetisk velfærdsteknologi til mennesker, der f.eks. er bevægelseshæmmede, siger adm. direktør Søren Elisiussen, Liftup A/S.

Prisen er også en belønning for at gå nye veje med funktionalitet og design, som virksomheden i dag sælger over hele verden.

- Vi er innovative på områder, som markederne efterspørger og samarbejder med opfindere nationalt og internationalt. I dag er vores produkter i 40 lande og mere end 70 pct. af vores omsætning går til eksport.

Liftup A/S er et 100 pct. privat danskejet firma beliggende i Støvring i Nordjylland og beskæftiger ca. 45 medarbejdere. Virksomheden har nu også etableret et datterselskab i USA.

Initiativprisen består af en skulptur af Thorbjørn Bechmann.

FOTOS AF LIFTUPS PRODUKTER I BRUG KAN HENTES TIL FRI AFBENYTTELSE HER

Fra venstre DI's formand Lars-Peter Søbye, H.K.H Prins Joachim, direktør for innovation Flemming Eriksen og adm. direktør Søren Elisiussen, begge Liftup A/S samt direktør Kent Damsgaard, DI.

Yderligere oplysninger fås hos pressekoordinator i DI Bo Hjuler, tlf.: 2328 4912, e-mail boh@di.dk eller hos Liftups adm. direktør Søren Elisiussen, tlf.: 4051 6912, e-mail: se@liftup.dk

DI: Virksomheder kan levere løsningerne på klodens udfordringer19.10.2018 08:56pressemeddelelse

Der bliver etableret konkrete samarbejder, og der kommer bud på løsninger på klodens udfordringer, når repræsentanter fra regeringer, civilsamfund og erhvervslivet fredag og lørdag mødes i København til det grønne topmøde P4G. Fredag foregår topmødet i Industriens Hus, hvor statsminister Lars Løkke Rasmussen og Dansk Industris (DI) adm. direktør, Karsten Dybvad, er værter. Formålet med mødet er at få erhvervslivet til at spille sammen med regeringerne, civilsamfundet og de grønne organisationer om at opfylde FN’s 17 Verdensmål og klimaaftalen fra Paris. - P4G's mål om at skabe offentlig-private partnerskaber afspejler den vitale rolle, som den private sektor spiller for at skabe en bedre verden for os, for vores børn og vores børnebørn. Der skal innovative virksomheder til at levere mange af de nye løsninger, som kan sikre rent vand, bæredygtig energi og mad til alle i fremtiden, siger Thomas Bustrup, direktør i DI. P4G-topmødet skal støtte og udvikle offentligt-private partnerskaber o

DI: EU-topmøde - Brexit handler om danske job18.10.2018 14:53pressemeddelelse