Presset på byggeriets arbejdsmarked er aftaget

Der er nu næsten lige så mange byggevirksomheder, der bliver begrænset af mangel på efterspørgsel som af mangel på arbejdskraft, viser tal fra Danmarks Statistik. Dansk Byggeri konkluderer, at presset på byggeriets arbejdsmarked er aftaget i løbet af 2019.

I december betød mangel på medarbejdere, at produktionen i 21 procent af byggevirksomhederne blev ramt, mens næsten lige så mange – 20 procent – blev begrænset af mangel på efterspørgsel.

- For et år siden manglede ca. hver tredje byggevirksomhed medarbejdere, nu er det kun lige godt hver femte. Og som en relativ ny tendens er der næsten lige så stor mangel på opgaver, som der er mangel på arbejdskraft. Man kan sige, at det konjunkturmæssige pres på byggeriets arbejdsmarked er kraftigt aftagende, mens den mere strukturelle mangel på faglærte – især tømrere og elektrikere – består, siger Dansk Byggeris cheføkonom Bo Sandberg.

Hul i anlægsmarkedet, mens vi venter på infrastrukturplan
Ifølge Danmarks Statistik er det især anlægsentreprenørerne, der i øjeblikket bliver begrænset af mangel på efterspørgsel. De seneste fem måneder i træk har over 30 procent af anlægsvirksomhederne manglet opgaver, senest 35 procent i december.

- Mange anlægsvirksomheder oplever store huller i ordrebøgerne på hjemmemarkedet, og det er ved at være temmelig problematisk, at forhandlingerne om en langsigtet infrastrukturplan lader vente på sig, siger Bo Sandberg.

I gennemsnit 6 måneders arbejde i ordrebogen
Danmarks Statistik tager én gang om måneden temperaturen på de større branchers forventninger til fremtiden.

- For byggeriet er der ikke ligefrem tale om en flot nytårsraket, men snarere en fuser, idet den sammensatte, sæsonkorrigerede konjunkturindikator er faldet fra minus to i november til minus fem i december, siger Dansk Byggeris cheføkonom Bo Sandberg.

Også når man ser på varigheden af arbejdet i byggeriets ordrebøger, er der i december sket et fald til seks måneder mod i gennemsnit 6,2 måneders arbejde i ordrebogen i november. Dette nøgletal ligger dog stadig på et historisk ganske højt niveau.

Cheføkonom Bo Sandberg, bsa@danskbyggeri.dk, telefon 28 50 38 19
Pressemedarbejder Sarah Stendorf Meier, sam@danskbyggeri.dk, telefon 28 93 43 94

Lige stor mangel på opgaver og medarbejdere i byggeriet30.7.2020 10:47:49 CESTPressemeddelelse

Virksomhedernes forventninger til fremtiden bliver ganske langsomt mere positive ovenpå corona og det historiske dyk i april. Det fremgår af Danmarks Statistiks konjunkturbarometer for juli. Lidt overraskende er især industrivirksomhederne blevet mere optimistiske henover sommeren. I byggeriet er virksomhederne nu tilbage ved den samme situation som umiddelbart før coronakrisen, hvor der er lige stor mangel på efterspørgsel og arbejdskraft.

Brug penge fra EU’s genopretningsfond til energieffektiviseringer23.7.2020 06:00:00 CESTPressemeddelelse

Størstedelen af de 14 milliarder kroner, som Danmark står til at modtage fra EU’s nye fond til genopretning af økonomien oven på coronakrisen, bør bruges på isolering, nye vinduer, intelligent styring af energiforbruget og andre energieffektive tiltag. Det vil både skabe arbejdspladser, hjælpe den grønne omstilling i gang og skabe eksportmuligheder for danske virksomheder i EU, vurderer Dansk Byggeri.