Presseinvitation: Vær med, når H.K.H. Kronprinsessen offentliggør Julemærket 2019

Julemærkefondens protektor H.K.H. Kronprinsesse Mary offentliggør årets Julemærke på Københavns Rådhus 28. oktober. Offentliggørelsen er en fast tilbagevendende begivenhed, der også giver et indblik i Julemærkefondens arbejde for udsatte børn i Danmark.

Julemærkehjemmenes protektor, H.K.H. Kronprinsesse Mary, offentliggør årets Julemærke 2019. Det sker på Københavns Rådhus mandag den 28. oktober 2019 kl. 11:00.

Journalister er hermed inviteret!

Det sker på dagen

• Julemærket anno 2019 er tegnet af illustrator Per O. Jørgensen, der bl.a. har stået for illustrationer til de danske versioner af Harry Potter-bøgerne. Han løfter sammen med H.K.H Kronprinsesse Mary sløret for årets Julemærke.
  • Julemærkefondens næstformand, Anne Glad Wagner, interviewer fra scenen to tidligere Julemærkebørn om deres ophold på Julemærkehjem, og den forskel det har gjort for dem.
  • Stig Rossen synger med et kor af Julemærkebørn.
  • Julemærkefondens nye juleopskriftsbog ’Julemad i Fællesskab’ præsenteres. Bogen er blevet til med bidrag fra en række kendte danskere (se også nedenfor).

Vi forventer omkring 230 gæster til arrangementet. Følgende personer vil foruden Kronprinsessen være tilstede:

• Thomas Evers Poulsen (Vild med dans, ambassadør for Julemærkefonden, bidragsyder til ’Julemad i Fællesskab’)
  • Anne Glad Wagner (DR-programmet ’Kender du typen’ og næstformand i Julemærkefonden)
  • Stig Rossen (sanger og ambassadør for Julemærkefonden)
  • Ann Christine Hellerup Brandt (madbloggen Valdermarsro, ambassadør for Julemærkefonden og bidragsyder til ’Julemad i Fællesskab’)
  • Jon Edlund (DR-programmet ’Den store bagedyst’ og bidragsyder til ’Julemad i Fællesskab’)
  • Christian Bitz (sundhedsdebattør og ambassadør for Julemærkefonden)
  • Carla Mickelborg (influencer og ambassadør for Julemærkefonden)
  • Matilde Trobeck (influencer og ambassadør for Julemærkefonden)
  • Martin Skriver (sanger, skuespiller og ambassadør for Julemærkefonden)

NB: Pressen skal være på plads i salen kl. 10:45 (Festsalen, indgang fra Rådhuspladsen)

Ved tilmelding eftersendes program, hvor du kan se pressens muligheder for at dække begivenheden med foto og video.

Akkreditering

Deltagelse kan kun ske ved tilmelding senest d. 23. oktober kl. 12 til hanne.nielsen@julemaerket.dk, hvor vi skal bruge følgende oplysninger:

• Navn på medie
  • Titel og navn på de, der ønsker akkreditering

Du vil efterfølgende modtage en mail med bekræftelse på din akkreditering.

Kontakt Hanne Nielsen fra Julemærkefonden for spørgsmål: 40 53 54 15 / hanne.nielsen@julemaerket.dk.

Om Julemærket og Julemærkehjemmene: Hjælper udsatte børn i Danmark

Julemærket er blevet udgivet hvert år siden 1904. Alle årene er overskuddet fra salget gået til at hjælpe børn, der har det svært

I 1900-tallet var det børn fra baggårdene i København, der fik hjælp. De var underernærede og led af mangelsygdomme. Op igennem tiderne har hjælpearbejdet ændret sig. Fordi samfundet har ændret sig. Fælles for de børn, der i dag søger om hjælp på et af vores fem Julemærkehjem, er, at de har et lavt selvværd, er socialt isolerede og ofte har været udsat for mobning.

Julemærkefonden driver fem Julemærkehjem rundt om i landet. Her hjælper vi 198 børn ad gangen. I 2018 hjalp vi i alt 950 børn.

På Julemærkehjemmene lærer vi børn at indgå i fællesskaber, for det er forudsætningen for deres trivsel, læring og udvikling. Fælles for de børn, der i dag søger om hjælp på et af vores fem Julemærkehjem, er, at de har et lavt selvværd, er socialt isolerede og ofte har været udsat for mobning. Mange er også overvægtige.

Det får de hjælp til at ændre – og det virker:

• 36 % af vores børn vurderer før et ophold, at de har en god tro på sig selv. 12 måneder efter endt ophold er tallet hele 73 %.
  • 69 % af vores børn oplever mobning, når de starter. 12 måneder efter ophold er det kun 14 %.
  • 58 % af vores børn er svært overvægtige, når de starter. 12 måneder efter opholdet er tallet nede på 22 %.

Julemærkefonden modtager kun 3,7 % i offentligt tilskud, og er derfor helt afhængig af gaver og bidrag fra virksomheder, fonde og privatpersoner, for at kunne drive de fem Julemærkehjem i Danmark.