Presseinvitation: H.K.H. Kronprinsen åbner ny pantfabrik

Det danske pantsystem er et af verdens bedste, hvor 9 ud af 10 flasker og dåser kommer retur. Hver dag kommer 3,8 mio. tomme dåser og flasker retur til Dansk Retursystems to fabrikker i Hedehusene og Løsning, hvor materialerne sorteres og sendes til genanvendelse. Dansk Retursystem er vokset ud af sine nuværende rammer i Hedehusene, og bygger ny, højteknologisk fabrik i Høje Taastrup. Den skal dels håndtere de stigende mængder pantemballager, og dels være med til at fremtidssikre det danske pantsystem.

Hans Kongelige Højhed Kronprinsen, miljøminister Lea Wermelin og Høje-Taastrups borgmester Michael Ziegler deltager i den officielle åbning af den nye pantfabrik mandag den 9. marts. Kronprinsen vil forestå den officielle åbning, og der vil være taler af bestyrelsesformand Thomas Dalsgaard og miljøminister Lea Wermelin. Derudover vil Dansk Retursystems administrerende direktør Lars Krejberg Petersen vise de officielle gæster rundt på fabrikken.

Pressen er velkommen til arrangementet og har mulighed for at tage billeder på fire udvalgte pressepools undervejs. Personer med pacemaker ikke anbefales at deltage i 2. pressepool, pga. magnetisme fra produktionsanlægget.

Program:

14:00: Brief af pressen

14.30-15.00: Medarbejdere og gæster ankommer

15.00: H.K.H. Kronprinsen ankommer

15.05-15.25: Taler og officiel åbning (1. pressepool)

• Tale ved bestyrelsesformand Thomas Dalsgaard
  • Tale ved miljøminister Lea Wermelin
  • H.K.H. Kronprinsen stater produktionsanlægget op og åbner officielt fabrikken

Ca. 15.23: Rundvisning for de officielle gæster på fabriksanlægget (2. pressepool)

Ca. 15.45: Rundvisning afsluttes ved ballepressen, (3. pressepool - herefter følges pressen ud).

16.00: Arrangement afsluttes (4. pressepool udenfor).

Bemærk, at pressen skal ankomme klokken 14.00, hvor dagens program og pressepools gennemgås.

Adressen er: Erik Husfeldts Vej 1, 2630 Taastrup.

Tilmelding for pressen: Fredag den 6. marts kl. 12.00 til mtk@dansk-retursystem.dk

Yderligere information:

Kommunikationskonsulent Mette Klint, Dansk Retursystem, tlf.: 43 32 32 62, mobil: 30 67 13 53, mtk@dansk-retursystem.dk.

Fakta: Hver dag afleverer danskerne i gennemsnit 3,8 millioner engangsflasker og dåser. Dansk Retursystem henter emballager fra cirka 15.000 steder over hele landet og sørger for, at de bliver gen­anvendt. Miljøvirksomheden, der er non-profit, har eneretten til at drive det danske pantsystem og er ejet af bryggerierne og reguleret af Miljøministeriet.

Flere informationer og aftaler om interview på tlf: 30 67 13 53.

Resen Friskole vinder klimakonkurrence8.11.2019 10:10:00 CETPressemeddelelse

Det blev 4. klasse fra Resen Friskole i Struer, som vandt klimakonkurrencen Årets Panthelte. Klassen har arbejdet med miljø og genanvendelse i uge 44 og samlet tomme flasker og dåser. Præmien på 2000 kroner til klassekassen blev overrakt torsdag af naturformidler og tv-vært Sebastian Klein. Det er Dansk Retursystem, som står bag konkurrencen. De oplever, at børn ønsker at gøre en konkret forskel for miljø og klima.