DI - Dansk Byggeri

Politisk enighed om at jernbanen skal have et løft

Del
Hvis flere skal lokkes til at tage toget, er det nødvendigt, at jernbanen bliver bedre og togene mere komfortable. Det var transportordførere fra Socialdemokratiet, Venstre og Dansk Folkeparti enige om, da Dansk Byggeri, Aarsleff Rail og de svenske jernbaner SJ forleden inviterede på studietur for at se på tog og jernbaneteknologi i Berlin.

Efter besøg på verdens største togmesse InnoTrans 2018 i Berlin og hos togproducenterne Siemens, Bombardier og Stadler er de tre toneangivende transportordførere ikke i tvivl - komfortable tog og god infrastruktur er afgørende for jernbanens succes.

- Jernbanen har et fantastisk potentiale, som herhjemme slet ikke er brugt. De seneste år har jernbanen mistet terræn i forhold til andre transportmidler som biler og fjernbusser, men det skal vendes, så togene står for en større del af persontransporten. Her er moderne og komfortable tog afgørende, men vi er også nødt til at se på hele jernbanens performans, siger Rasmus Prehn, transportordfører for Socialdemokratiet.

Stabile anlægsplaner nødvendige

Flere og bedre skinner vil også kunne mindske den stigende trængsel på vejene, og det er der brug for. Men for at bilisterne skal se den offentlige transport som et attraktivt alternativ til at holde i kø på motorvejen, kræver det bedre og hurtigere tog, der kører regelmæssigt og til tiden. Og ikke mindst en bedre planlægning.

- Vi skal se DSB over skulderen, når fremtidens tog skal bestilles. Skal vi have flere passagerer, så skal siddekomforten og tilgængeligheden være i top. Nu skal vi have et møde med DSB for at høre, om de har gjort sig de samme observationer. Men jeg er skeptisk over for, om Banedanmark magter opgaven med at sikre en moderne og stabil infrastruktur til togene. De ændrer jo deres anlægsplaner, som vi andre skifter skjorter, siger Kim Christiansen, transportordfører for Dansk Folkeparti.

Vælg et standardtog

Og der er meget at lære af fortidens fejl. Venstres Kristian Pihl Lorentzen opfordrer til, at man næste gang vælger et standardtog.

- Aldrig mere en IC4-skandale. Den har kostet skatteyderne milliarder af kroner og er skyld i, at vi i dag har en rodet og skrøbelig materielflåde. Det er helt afgørende, at fremtidens tog bliver et standardtog, som er på markedet, og som kører i andre europæiske lande. Vi har set på messen, at der er masser af muligheder for at købe færdigudviklede tog, der ikke skal specialudvikles. Vi har jo trods alt samme sporbredde som de store europæiske lande, og der er ikke grund til at stille alle mulige specielle krav og betingelser, når vi skal købe nye tog, siger Kristian Pihl Lorentzen, transportordfører for Venstre.

Kontakter

Transportordfører Rasmus Prehn, Socialdemokratiet, telefon 6162 4250
Transportordfører Kim Christiansen, Dansk Folkeparti telefon 6162 4234
Transportordfører Kristian Pihl Lorentzen, Venstre, telefon 2752 2818
Branchedirektør Henrik Friis, Dansk Byggeri, telefon 2031 1503

Billeder

Transportordfører Kristian Pihl Lorentzen V, tidligere transportminister Magnus Heunicke S, transportordfører Rasmus Prehn S, transportordfører Kim Christiansen DF
Transportordfører Kristian Pihl Lorentzen V, tidligere transportminister Magnus Heunicke S, transportordfører Rasmus Prehn S, transportordfører Kim Christiansen DF
Download

Information om DI - Dansk Byggeri

DI - Dansk Byggeri
H.C. Andersens Boulevard 18
1553 København V

3377 3377https://www.danskindustri.dk/brancher/di-byggeri/

Følg pressemeddelelser fra DI - Dansk Byggeri

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra DI - Dansk Byggeri

HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye