POLITIKERNE SKAL HJÆLPE UNGE HJEMLØSE NU

Vi ved, hvad der skal til for at hjælpe unge ud af hjemløshed. Det eneste, der mangler, er politisk vilje.
Antallet af unge hjemløse vokser kraftigt og rammer især unge, der har været anbragt uden for hjemmet. Det viser en ny rapport fra VIVE.

Hele ti procent af de unge, der har været anbragt uden for hjemmet, oplever at blive hjemløse. Mange af dem har psykiske problemer og misbrug, og de mangler uddannelse og netværk. Det betyder, at der er brug for en indsats, som hjælper hele vejen rundt, og det er systemerne sjældent gearet til i dag.

- Noget af det afgørende for de unge er, at indsatserne tager afsæt i deres samlede sæt af problemer og har en fleksibilitet, der passer til de unges liv med al den kompleksitet, det indebærer. Problemet i dag er, at systemerne ikke taler sammen, og at hjælpen dermed heller ikke hænger sammen. De socialrådgivere, som skal holde snor i processen sammen med de unge, oplever hele tiden at løbe ind i barrierer og mangler ordentlige vilkår for at kunne støtte de unge bedst muligt, siger Ditte Brøndum, næstformand i Dansk Socialrådgiverforening.

Socialrådgivere: Loven spænder ben

Undersøgelsen sætter også spørgsmålstegn ved, om det eksisterende efterværn, der skal sikre en god overgang mellem børne- og voksenlivet, er det rette sikkerhedsnet for de unge. Et spørgsmål mange socialrådgivere også stiller. Derfor ønsker Dansk Socialrådgiverforening at loven ændres, så socialrådgiverne får flere tilbud at vælge imellem og dermed bedre muligheder for at finde den helt rigtige indsats til de unge.

- Efterværnet har en alt for svingende kvalitet i dag, og indsatsen er for snæver. Desuden findes der særdeles veldokumenterede metoder til at nedbringe hjemløshed – herunder Housing First og flere billige boliger. Så det er i virkeligheden et spørgsmål om politisk vilje og dermed også et politisk ansvar, at det fortsat går den forkerte vej, siger Ditte Brøndum.

Senere på året kommer regeringen efter planen med et politisk udspil om overgangen for tidligere anbragte til voksenlivet.

- Det er tiltrængt. Jeg håber virkelig, at politikerne vil tage rapporten alvorligt og påtage sig det politiske ansvar, der skal til, for at løse problemerne.

Ditte Brøndum, næstformand i Dansk Socialrådgiverforening:

db@socialraadgiverne.dk

Bjarke Hartmeyer Christiansen, journalist i Dansk Socialrådgiverforening: