Politikere og økontaktudvalg er gået ombord i en ny færgestrategi
På Økonomi- og Erhvervsudvalgets møde den 8. juni vedtog man et beslutningsforslag, der skyder processen med en fremtidig færgestrategi i gang, og som forpligter Klima-, Teknik- og Miljøudvalget til – sammen med Økontaktudvalget - at udarbejde et forslag hertil til byrådet.
”Vi har haft den første dialog med Økontaktudvalget i dag, og jeg synes, vi havde en konstruktiv samtale, der viser, at Økontaktudvalget gerne vil inddrages i at finde løsninger,” siger Tine Vinther Clausen, formand for Klima-, Teknik og Miljøudvalget.
”Økontaktudvalget havde i dag mulighed for at byde ind på, hvordan de gerne vil inddrages i processen, hvordan de ser, at de øvrige øboere kan få indflydelse, og hvad Økontaktudvalgets rolle kan være undervejs i processen. Der kom en række gode forslag på bordet og selvfølgelig også et bredt ønske om at bevare færgedriften, som den er i dag. Men når nu opgaven er givet af Økonomi- og Erhvervsudvalget, er vi enige med Økontaktudvalget om, at vi må lægge os i selen for at gøre processen så god som mulig,” siger Muj Berisha, der er næstformand for Klima-, Teknik og Miljøudvalget.
Klima-, Teknik og Miljøudvalget godkendte en plan, der betyder, at der skal nedsættes nogle arbejdsgrupper, laves beregninger, kigges på færgeruter mv. i perioden fra 31. oktober 2022 til marts/april måned 2023, hvor oplægget til Byrådet skal være færdig.
”Økontaktudvalget foreslog desuden, at vi politikere støtter op om processen ved at deltage i dialogmøder på øerne, og det synes vi er et rigtig godt forslag. Men for at være sikker på, at dialogen kommer til at handle om det fremadrettede og det langsigtede – og ikke de aktuelle besparelser, der ligger i sparekataloget for budget 2023, – så kommer disse møder først i kalenderen i sidste halvdel af oktober,” siger Tine Vinther Clausen, og fortsætter:
”Har man input vedrørende de aktuelle besparelser, skal man benytte sin høringsret og indsende et høringssvar til budget 2023. Link til dette kommer på kommunens hjemmeside”.
Økontaktudvalget har næste møde den 7. september, hvor processen med den kommende færgestrategi er på dagsordenen. Her kan deltagerne i Økontaktudvalget arbejde videre med, hvordan de ønsker at deltage i arbejdsgrupper osv.
Både Tine Vinther Clausen og Muj Berisha sidder i Økontaktudvalget, da de er udpeget af Byrådet. De to politikere får dermed god mulighed for at høre de forskellige parters synspunkter.
Hvad er Økontaktudvalget?
Ø-kontaktudvalget er et lokaludvalg nedsat af Byrådet jf. styrelseslovens § 65d. Ø-kontaktudvalget har en rådgivende funktion og ret til at udtale sig til byrådet om alle sager der vedrører øerne. Ø-kontaktudvalget har eksisteret siden 2010.
Ø-kontaktudvalget består af 7 repræsentanter for øerne – 3 fra Fejø, 2 fra Askø og 2 fra Femø og 2 byrådsmedlemmer, der samtidig skal være medlemmer af Klima-, Teknik og Miljøudvalget.
Øernes beboere indstiller medlemmer til Ø-kontaktudvalget.
Økontaktudvalget består - udover de to politikere - af:
Peter Larsen, Askø (formand)
Finn Iversen, Fejø (næstformand)
Christina Berkowitz, Fejø
Christine Grube Pedersen, Femø
Gitte Korndal, Femø
Marianne Pilhøj Thomsen, Askø
Økontaktudvalget sekretariat betjenes af direktør Rikke Jensen og overfartsleder i Lolland Færgefart Max Møller Christensen.
Fakta: Økonomiudvalgets beslutningsforslag om færgefart 8. juni 2022
Lolland Kommune har ansvaret for færgedriften til Fejø, Femø og Askø. I dag ejer kommunen fire færger, hvoraf de 3 er gamle og bør udskiftes inden for en overskuelig tidshorisont. Samtidig er færgedriften baseret på olie, hvilket medfører en betragtelig klimabelastning, ligesom man i forbindelse med en kommende skattereform vil blive pålagt øgede CO2 afgifter.
For at sætte skub i omstillingen af færgefarten søgte Lolland Kommune i november 2021 en statslig pulje til grøn omstilling af indenrigsfærger og fik et tilsagn på godt 26 mio. kr. Prisen for en ny elfærge anslås at være 106 mio. kr., hvorfor kommunen skal medfinansiere ca. 80 mio. kr.
Der er ingen tvivl om, at der er behov for at skifte den ældste færge Femøsund ud til en ny og grøn elfærge, men investeringen på 80 mio. kr. skal samtidig være startskuddet på en proces, hvor færgedriften moderniseres og driftsomkostningerne nedbringes med 5-10 mio. kr. årligt.
Det vil indebære færre færger, ændrede ruter og færre afgange. Lolland Kommune har i dag et højt serviceniveau i form af flere afgange end de sammenlignelige kommuner. I fremtiden skal serviceniveauet balanceres, ligesom driftssikkerheden skal forbedres. Det betyder også investering i ombygning af færgelejer og tilpasning af den eksisterende flåde, så alle færger kan anløbe alle havne.
Økontaktudvalget involveres tæt i en proces, hvor ovenstående pejlemærker omsættes til en egentlig færgestrategi.
Nøgleord
Kontakter
Tine Vinther Clausen
Formand for Klima-, Teknik- og Miljøudvalget, Lolland Kommune
Tlf. 20 36 49 20
Muj Berisha
Næstformand for Klima-, Teknik- og Miljøudvalget, Lolland Kommune
Tlf. 24 87 61 20
Rikke Jensen
Direktør, Lolland Kommune
Tlf. 24 91 40 70
Peter Larsen
Formand for Økontaktudvalget
Tlf. 23 82 97 21
Information om Lolland Kommune
Følg pressemeddelelser fra Lolland Kommune
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Lolland Kommune
Unik mulighed for landbrug på Lolland-Falster: Få styr på CO2-udledningen10.7.2025 11:25:23 CEST | Pressemeddelelse
Lolland og Guldborgsund kommuner er indgået i et samarbejde med VKST, Agrovi, AgriAdvice, SEGES Innovation, samt Lollands Bank, Møns Bank og Nordea om en kampagne, der har til formål at udbrede brugen af klimaregnskaber i landbruget på Lolland og Falster.
Implementering af færgestrategien8.7.2025 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Lolland Kommunes færgedrift er på et højere niveau, end hvad andre kommuner tilbyder lignende øer. Også selvom antallet af afgange er reduceret til et niveau, der matcher tiden før corona. Samtidig investeres store millionbeløb i at sikre en stabil, bæredygtig og fremtidssikret drift, blandt andet med køb af mindst én ny elfærge.
Elever som valgte Søllested Skole, da Horslunde Skole lukkede, har fortsat kørsel27.6.2025 10:58:11 CEST | Pressemeddelelse
Klima-, Teknik- og Miljøudvalget har besluttet, at de elever som valgte at starte i Landsbyordningen i Søllested, da skolen i Horslunde lukkede, fortsat kan blive befordret, selvom busrute 774 mellem Horslunde Terminal og Søllested Landsbyordning lukker pr. 29. juni 2025. Ordningen gælder for de elever, som kommer direkte fra den lukkede skole i Horslunde, samt for de elever, der dags dato har ladet sig indskrive i Landsbyordningen i forvisning om, at de kunne køre til skole med bus. Forældrene skal, som hidtil, betale hvad der svarer til buskortet på den tidligere rute. Den særlige aftale om befordring gælder i maksimalt 7 år. Således kan elever, der er indskrevet og starter i 0. klasse efter sommerferien, gøre deres skolegang færdig i Søllested Landsbyordning. Da der er tale om frit skolevalg skal alle eleverne, der benytter ordningen betale et beløb svarende til et almindeligt buskort. Tine Vinther Clausen, der er formand for Klima-, Teknik- og Miljøudvalget, fortæller: "I forbindel
Ny unik partnerskabsmodel vil støtte borgere med svær overvægt og skabe øget trivsel og sundhed gennem social effektinvestering27.6.2025 09:42:53 CEST | Pressemeddelelse
Et unikt offentlig-privat samarbejde med base på Lolland vil skabe bedre livskvalitet og sundere fremtidsudsigter for borgere med svær overvægt i Region Sjælland. Projektet "Et Liv i Balance" er netop søsat og skal vise vejen for fremtidens sundhedsvæsen gennem en ny samarbejdsmodel.
Alle borgmestre i øst står sammen: Byg flåde i Rødbyhavn – Østdanmark har det, der skal til17.6.2025 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Tjek potentialet i øst. Sådan lyder en fælles opfordring til Regeringen fra samtlige borgmestre på Sjælland og Lolland-Falster, der ønsker at bringe Rødbyhavn i spil som nyt nationalt kraftcenter for Forsvarets flådebyggeri.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum