Polen er klar til dansk økologi

Potentialet for eksport af danske, økologiske fødevarer er stort i Polen. Landets middelklasse vokser, forbrugerne har øget fokus på sundhed og har tillid til danske fødevarer. Det giver samtidig en hjemmebanefordel, at mange polakker har arbejdet i Danmark, vurderer Økologisk Landsforening i en ny markedsrapport.
De polske forbrugere efterspørger i stigende grad økologi., og der er derfor et stort potential for dansk økologi i et land, der importerer størstedelen af deres økologiske fødevaresortiment. Foto: Moment Studio/ Økologisk Landsforening

Hvert år vokser økologiens absolutte værdi med 10 pct. i Polen, som tilmed importerer omkring 80 pct. af de økologiske fødevarer, der ligger på hylderne i landets specialbutikker og supermarkeder. Alene de tal indikerer et stort potentiale for danske fødevarevirksomheder, der producerer økologiske produkter. Dertil kommer, at danske fødevarevirksomheder kan betragte Polen som hjemmebane.

”Mange polakker har et indgående kendskab og en høj tillid til dansk økologi, fordi de selv eller nogen i deres omgangskreds har arbejdet eller studeret i Danmark. Det giver danske virksomheder et stort hul i hækken og en klar hjemmebanefordel,” siger Pernille Bundgård, som er markedschef for eksport i Økologisk Landsforening.

I dag udgør dansk eksport af økologiske fødevarer til Polen beskedne 0,26 pct. En ny markedsrapport, udgivet af Økologisk Landsforening, vurderer dog, at der er potentiale til meget mere for danske virksomheder. Ikke mindst fordi de polske forbrugere har indkomststigninger på op mod 7 pct. om året og en øget bevidsthed om indholdet i fødevarer, sundhed og miljø.

”De polske forbrugere har i takt med deres indkomststigninger fået øjnene op for kvalitets fødevarer, for sundhed og hvilket indhold, der er i de fødevarer, som de spiser. Derudover viser vores undersøgelser, at 70 pct. af den polske befolkning kender økologisk mærkning,” fortæller Pernille Bundgård.

Markedsrapporten fra Økologisk Landsforening kortlægger desuden de polske distributionskanaler og viser, at flertallet af de polske forbrugere køber økologi i specialbutikker. Men den viser også, at de store discount- og supermarkedskæder er godt på vej til at udvide sortimentet af økologi og reservere særlige øko-zoner i butikkerne. Det er særligt frugt og grønt, samt mejeriprodukter, som polakkerne køber i en økologisk udgave.

”Det er et gryende marked, hvor den bevidste forbruger er på vej til at blive en vigtig målgruppe for detailhandlen. Kombinerer vi det med den hjemmebanefordel, som dansk økologi har, og det at Polen er et af de største forbrugermarkeder i Central- og Østeuropa, kan timingen for dansk økologi i Polen ikke blive bedre,” siger Pernille Bundgård.

Den polske markedsrapport kan rekvireres ved henvendelse til Økologisk Landsforening.

Pernille Bundgård, markedschef for eksport, Økologisk Landsforening
Tlf. 60 59 53 13 Mail: pbs@okologi.dk