Plejecentre får lokale kontaktudvalg
Borgerne på plejecentrene skal have en god og indholdsrig dagligdag. Som det fremgår af Lolland Kommunes nye ældrepolitik, er et væsentligt element i at opnå dette mål, at kommunens plejecentre sikrer et godt og systematisk samarbejde med pårørende og andre parter. Med etableringen af kontaktudvalg på plejecentrene bliver der nu bedre mulighed for at arbejde sammen om den gode sag, idet parterne får en større indsigt i dagligdagen på plejecentret og i hinandens tanker og idéer.
Kontaktudvalget har ikke beslutningskompetence, men skal drøfte aktiviteter og udviklingsmuligheder omkring indhold og rammer på plejecentret, herunder udvikling af samarbejdet mellem frivillige, pårørende og medarbejdere.
”Det er et vigtigt fremskridt, at alle vores plejecentre får valgt et rådgivende organ, som har særligt fokus på lige netop de enkelte centre. Det vil give både beboere og pårørende en større indsigt i forholdene på plejecentrene og i de ansattes dagligdag, ligesom det vil kunne styrke samarbejdet imellem pårørende, frivillige og medarbejdere. Jeg håber samtidig, at kontaktrådene vil medvirke til, at flere får et større ejerskab over udviklingen af plejecentrene,” siger vikarierende formand for Ældre- og Sundhedsudvalget Hans Ole Sørensen.
Også formand for Ældrerådet i Lolland Kommune May-Brit Horst ser frem til, at der bliver oprettet kontaktudvalg:
”Flere og flere pårørende interesserer sig for, hvordan deres familiemedlem har det på plejehjemmet. Hvordan er deres hverdag, og hvilke aktiviteter er der? Det interesserer vi os også for i Ældrerådet, og derfor er jeg glad for, at Ældre- og Sundhedsudvalget har hørt vores anbefaling om oprettelse af kontaktudvalg. Det giver mulighed for at skabe lokale fora, hvor plejehjemsbeboerne kan komme til orde. Her kan de, deres pårørende, medarbejdere og en repræsentant fra Ældrerådet mødes for opfange og løse problemer, inden de vokser sig store og i samarbejde bidrage til, at de ældre får et værdigt liv på plejehjemmet. Det har vi et fælles ansvar for. Derfor håber vi i Ældrerådet, at pårørende og beboere vil tage godt imod ordningen,” fortæller May-Brit Horst.
Der kan nemt opstå konflikter, når der er mange aktører med forskellige tilgange og synsvinkler, som det er tilfældet på et plejecenter. Den slags udfordringer kan kontaktudvalget være med til at mindske, mener Klaus Svensson, som er næstformand i Ældre- og Sundhedsudvalget:
”Plejecentre er nogle komplekse størrelser. Der er blandt andre borgere, pårørende, frivillige, fast personale og personale udefra, og der er derfor mange forskellige perspektiver og oplevelser på spil. Det kan føre til uenigheder, hvilket i sig selv ikke er negativt, hvis uenighederne bruges konstruktivt. Det gode samarbejde er netop et af hovedformålene med kontaktudvalgene. Her kan medlemmerne for eksempel snakke om, hvordan man bedst muligt kan udvikle og samarbejde om arrangementer for på den måde at trække på samme hammel og skabe gode vilkår og rammer for vores beboere,” siger Klaus Svensson, som er næstformand i Ældre- og Sundhedsudvalget.
FAKTA OM KONTAKTUDVALG
Kontaktudvalgets sammensætning:
- 1 borgerrepræsentant pr. 20 lejligheder
- 1 pårørenderepræsentant pr. 20 lejligheder
- 1 kontaktperson fra Ældrerådet
- 2 repræsentanter for de frivillige
- 1 medarbejderrepræsentant (TR, AMR)
- 1 teamleder
Udvalget skal mødes fire gange om året. Medlemmerne i kontaktudvalget skal sikre, at de emner, der bringes op på møderne, er af generel og almen interesse for borgerne på plejecentret. Personsager kan ikke drøftes i udvalget.
Valgprocedure
Der afholdes valg ved årligt møde med borgere, pårørende og ledelse. Her skal der vælges en borgerrepræsentant og en pårørenderepræsentant. Valget sker ved almindeligt flertal blandt de fremmødte. Ældrerådet udpeger en af rådets medlemmer til at deltage i kontaktudvalget.
Nøgleord
Kontakter
Hans Ole SørensenVikarierende formand for Ældre- og Sundhedsudvalget
Tlf:40 31 15 99haos@lolland.dkKlaus F. SvenssonNæstformand for Ældre- og Sundhedsudvalget
Tlf:20 26 08 27klsve@lolland.dkMay-Brit HorstFormand for Ældrerådet
Tlf:30 56 64 35may-brit@horst.dkInformation om Lolland Kommune
Følg pressemeddelelser fra Lolland Kommune
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Lolland Kommune
Lolland Kommune styrker indsatsen for børn og unge i begyndende mistrivsel10.9.2025 06:10:00 CEST | Pressemeddelelse
Nyt tilbud skal gøre det let og enkelt at få den nødvendige hjælp – før problemerne vokser sig større.
Ny undersøgelse viser stor tilfredshed med hjemmehjælpen i Lolland Kommune5.9.2025 16:11:42 CEST | Pressemeddelelse
Ældreministeriets brugertilfredshedsundersøgelse blandt landets modtagere af hjemmehjælp viser, at borgerne i Lolland Kommune overordnet set er godt tilfredse med den hjælp, de får. Kommunen ligger over landsgennemsnittet, og i spørgsmålene om oplevelsen af tryghed, værdighed og kontinuitet i hjælpen, klarer Lolland Kommune sig særligt godt.
Erhvervsvenlighed på Lolland: Det går den rigtige vej4.9.2025 17:10:45 CEST | Pressemeddelelse
Bedre samarbejde med virksomhederne, international rekruttering og fremgang på byggesagsbehandlingstid og digital erhvervsservice. Ny DI-måling viser positive tendenser i den lokale erhvervsvenlighed på Lolland.
Nye priser på færgetransport til Askø, Fejø og Femø3.9.2025 15:07:07 CEST | Pressemeddelelse
Samme pris til alle tre øer, en mere enkel struktur og bevarelse af øbo-bilkortet som måneds- og årskort. Det er essensen i en ny prismodel for Lolland Færgefart, der ventes at træde i kraft i det nye år.
Tomme bilsæder kan nu blive en del af den kollektive transport1.9.2025 09:37:05 CEST | Pressemeddelelse
Nu får borgere i Lolland Kommune en ny, fordelagtig mulighed for at dele køreturen. Lolland Kommune har indgået et samarbejde med samkørselstjenesten nabogo, som gør det muligt at udnytte de tomme sæder i biler, der allerede kører på vejene. Som passager kan du køre med til en lavere pris, fordi kommunen giver tilskud til turen, og dermed bliver samkørsel et attraktivt supplement til den kollektive transport for både pendlere, unge under uddannelse og andre med behov for transport.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum