Plads til mere udlicitering af kommunale opgaver i Østjylland

Mens Favrskov Kommune lader private virksomheder stå for næsten 75 procent af driften og vedligeholdelsen af de kommunale veje, parker og grønne områder, så kniber det mere for en række af de andre østjyske kommuner.

En ny opgørelse fra Dansk Byggeri viser, at der er stor forskel på, hvor meget kommunerne i Østjylland udliciterer på de tekniske områder, der foruden veje og parker også omfatter opgaver som snerydning og lignende. Det ærgrer Dansk Byggeri Østjyllands formand, Michael Ancher.

Kommuner som Samsø, Odder og Horsens ligger i den gode ende, her er langt over halvdelen af de tekniske opgaver udliciteret. Mens Norddjurs, Hedensted, Århus, Skanderborg og Randers udliciterer fra 41 til 45 procent af opgaverne på det tekniske område.

- Jeg vil opfordre de kommuner, der ligger i bunden til at lade sig inspirere af eksempelvis Favrskov. For det er både dumt og dyrt at lade være. Kommunerne går glip af store besparelser, vækst og private arbejdspladser, der giver skatteindtægter og råd til mere velfærd, hvis de ikke lader de private virksomheder få chancen, siger Michael Ancher.

Og det er store beløb, det drejer sig om. Dansk Byggeris beregninger viser, at de østjyske kommuner kan spare over 58 millioner kr. til sammen, hvis alle kommuner skruede op for deres udlicitering af de tekniske opgaver, så den kom op på niveau med de 10 procent bedste kommuner i landet.

- Pengene kunne jo i stedet bruges til at investere i for eksempel sundere indeklima i skolerne, bedre infrastruktur eller renovering af nogle af de mange kommunale bygninger. Der er ikke noget at betænke sig på, tekniske opgaver kan nemt udliciteres, siger Dansk Byggeri Østjyllands formand, Michael Ancher.

Formand for Dansk Byggeri Østjylland, Michael Ancher, michael@e-anker.dk, 40 30 43 70
Pressechef Helen Jensen, Dansk Byggeri, hje@danskbyggeri.dk, 21 24 47 02