Pas på små og store skolebørn i trafikken
I 2018 var der 286 børn mellem 6-17 år, der kom til skade i trafikken, og 10 børn i samme aldersgruppe, der mistede livet på vejene. Det viser tal fra Vejdirektoratet. Selv om det er det laveste antal i mange år, så er det stadig alt for mange.
Derfor er en række kommuner i hele landet, Rådet for Sikker Trafik og TrygFonden i de kommende uger massivt til stede på skolevejene med kampagnen ”Børn på vej”, når de mange børn igen skal til at gå eller cykle til og fra skole.
”Vi skal alle være med til at passe godt på børnene i trafikken, så ingen kommer til skade. Med kampagneskiltene rundt omkring i kommunen håber vi, at flere bilister bliver opmærksomme på at sænke farten og vise hensyn til de yngre og endnu ikke så erfarne trafikanter. Ikke kun ved skolerne, men alle steder i kommunen, hvor børn og teenagere cykler og går til og fra skole eller frem og tilbage til fritidsinteresser,” fortæller Henrik Egholm, vejtekniker i Park og Vej, Lolland Kommune.
Det er dog ikke kun de yngste skolebørn, man skal holde ekstra øje med. Mens de fleste godt ved, at små børn kan opføre sig impulsivt og løbe over en vej uden at se sig for, så er det også vigtigt at vide, at det samme gælder for teenagerne.
”Selv om teenagerne har mere erfaring med at færdes i trafikken, så kan de også være impulsive, overmodige og fx uopmærksomme på grund af deres mobil. Derfor skal der gerne ringe en lille alarmklokke hos os voksne, når vi møder børn i trafikken – uanset hvor gamle børnene er,” siger Rosa Nissen, projektleder i Rådet for Sikker Trafik.
Politi på skolevejene
Når der er mange biler på skolevejene, og nogle af dem kører for stærkt, så skaber det utryghed både hos børnene og de forældre, der sender deres børn i skole på egen hånd. Og det er problematisk, da størstedelen af skolebørnene transporterer sig selv i skole. Tre ud af fire børn mellem 5-16 år kommer i skole på egen hånd, viser en undersøgelse blandt 2.030 forældre, som Epinion har gennemført for Rådet for Sikker Trafik i 2018.
For at gøre skolevejene mere sikre og trygge gennemfører politiet derfor kontrol på skolevejene i august. Meget tyder nemlig på, at der stadig er plads til forbedring hos bilisterne. Da politiet i januar gennemførte kontroller på landets skoleveje, blev flere end 3.000 bilister sigtet for at køre for stærkt.
Så mange børn mellem 5-16 år kommer i skole på egen hånd:
- Nordjylland: 72 %
- Midtjylland: 74 %
- Syddanmark: 80 %
- Hovedstaden: 69 %
- Sjælland: 76 %
(Kilde: Rådet for Sikker Trafik, undersøgelse blandt 2.030 forældre til 5-16-årige børn, sommer 2018).
Nøgleord
Kontakter
Henrik Egholm
Vejtekniker i Park og Vej, Lolland Kommune
Tlf. 21 48 06 02
Rosa Nissen
Projektleder, Rådet for Sikker Trafik
Tlf. 61 65 04 43
Information om Lolland Kommune
Følg pressemeddelelser fra Lolland Kommune
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Lolland Kommune
Elever som valgte Søllested Skole, da Horslunde Skole lukkede, har fortsat kørsel27.6.2025 10:58:11 CEST | Pressemeddelelse
Klima-, Teknik- og Miljøudvalget har besluttet, at de elever som valgte at starte i Landsbyordningen i Søllested, da skolen i Horslunde lukkede, fortsat kan blive befordret, selvom busrute 774 mellem Horslunde Terminal og Søllested Landsbyordning lukker pr. 29. juni 2025. Ordningen gælder for de elever, som kommer direkte fra den lukkede skole i Horslunde, samt for de elever, der dags dato har ladet sig indskrive i Landsbyordningen i forvisning om, at de kunne køre til skole med bus. Forældrene skal, som hidtil, betale hvad der svarer til buskortet på den tidligere rute. Den særlige aftale om befordring gælder i maksimalt 7 år. Således kan elever, der er indskrevet og starter i 0. klasse efter sommerferien, gøre deres skolegang færdig i Søllested Landsbyordning. Da der er tale om frit skolevalg skal alle eleverne, der benytter ordningen betale et beløb svarende til et almindeligt buskort. Tine Vinther Clausen, der er formand for Klima-, Teknik- og Miljøudvalget, fortæller: "I forbindel
Ny unik partnerskabsmodel vil støtte borgere med svær overvægt og skabe øget trivsel og sundhed gennem social effektinvestering27.6.2025 09:42:53 CEST | Pressemeddelelse
Et unikt offentlig-privat samarbejde med base på Lolland vil skabe bedre livskvalitet og sundere fremtidsudsigter for borgere med svær overvægt i Region Sjælland. Projektet "Et Liv i Balance" er netop søsat og skal vise vejen for fremtidens sundhedsvæsen gennem en ny samarbejdsmodel.
Alle borgmestre i øst står sammen: Byg flåde i Rødbyhavn – Østdanmark har det, der skal til17.6.2025 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Tjek potentialet i øst. Sådan lyder en fælles opfordring til Regeringen fra samtlige borgmestre på Sjælland og Lolland-Falster, der ønsker at bringe Rødbyhavn i spil som nyt nationalt kraftcenter for Forsvarets flådebyggeri.
Høj kvalitet i kommunens dagtilbud: Børne- og Skoleudvalget sikrer bedre rammebetingelser5.6.2025 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
En ny tildelingsmodel, ny støttestruktur, ekstra midler og gæstehuse til de mindste. Det er nogle af de tiltag, der skal være med til at skabe en høj faglig kvalitet i kommunens dagtilbud i de kommende år.
Rikke Jensen stopper som direktør i Lolland Kommune2.6.2025 14:01:00 CEST | Pressemeddelelse
Efter otte år som direktør i Lolland Kommune er det blevet tid til at prøve noget nyt. Sådan kan regnebrættet gøres op for Rikke Jensen, der har valgt at sige sit job op med udgangen af juni måned. Det betyder i første omgang en omrokering af direktionens ansvarsområder.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum