Pas på rottebåren sygdom efter skybrud

Sæsonen for kraftige regnskyl er over os, og det øger risikoen for at blive smittet af den rottebårne sygdom Weils syge, der i værste tilfælde kan være livstruende.

Efter skybrud stiger vandet i kloakkerne, og mange døjer med oversvømmelser i kælderen. Går du ned i kælderen for at fjerne vandet, skal du være ekstra opmærksom på smitte fra den alvorlige rottesygdom Weils syge.

- Hvis du kommer i kontakt med vand, som indeholder urin fra inficerede rotter, kan du blive smittet med sygdommen gennem selv de mindste sår og rifter. Så man skal være ekstra påpasselig, hvis man går ned i sin kælder efter et skybrud, siger arbejdsmiljøchef Mette Møller Nielsen, Dansk Byggeri.

Husk hygiejnen og dæk rifter og sår til
Symptomerne på sygdommen minder om influenza. Men hvis Weils syge ikke bliver behandlet i tide, kan den skade lever og nyrer og i værste tilfælde være livstruende. Mette Møller Nielsen opfordrer derfor til, at man tager sine forholdsregler, hvis man bevæger sig i vandmasserne.

- Den bedste forebyggelse er at have helt styr på hygiejnen. Du bør bruge handsker og vaske hænder, hvis du er i nærheden af vand, der kan være blandet med urin fra rotter. Hvis du har sår eller rifter, bør du også undgå at have bar hud, siger arbejdsmiljøchef Mette Møller Nielsen, Dansk Byggeri.

Du skal kontakte din læge, hvis du har den mindste mistanke om at være smittet med Weils syge.

Arbejdsmiljøchef i Dansk Byggeri Mette Møller Nielsen, telefon 22 45 47 72
Pressekonsulent i Dansk Byggeri Anette Sørensen, telefon 30 36 02 65

Bygge- og anlægsbranchen er klar til klimakamp14.11.2019 05:00:00 CETPressemeddelelse

Hvordan kan bygge- og anlægsvirksomhederne bringe udledningen af CO2 ned, når de fremstiller og bruger byggematerialer? Og hvordan kan man gøre Danmarks boliger og bygninger mere energieffektive? Det bliver de to store spørgsmål, som det nye Klimapartnerskab for bygge- og anlægsbranchen skal tage fat på. Formand for partnerskabet adm. direktør Jesper Kristian Jacobsen fra Per Aarsleff A/S og Dansk Byggeri, der er sekretariat, glæder sig til at finde svarene.

Ny undersøgelse: Unge vil iscenesætte sig selv i døden14.11.2019 05:00:00 CETPressemeddelelse

Ældre mennesker har ikke nogen drøm om, at der skal gøres en masse stads ud af dem, når først de er døde. Omvendt har de unge det. De vil gerne sikre sig et eftermæle med et gravsted, hvor deres livshistorier bliver fortalt via en QR-kode. Mere end hver femte unge synes, at personlige QR-koder på gravsteder er en god idé. Det viser en ny undersøgelse foretaget af A&B Analyse for Stenhuggerlauget Danmark i Dansk Byggeri.