Pas på PCB-parceller

Køber du et hus, der er bygget, ombygget eller renoveret i perioden 1950-1977 er der risiko for, at det indeholder PCB. Det blev brugt i stor stil til bl.a. isolering, beklædningsplader, fugemasse, puds, spartelmasse, linoleum og maling. Det er i dag helt forbudt at anvende materialer, som indeholder miljøgiften PCB eller mineralet asbest.

I forbindelse med et køb kan du bede sælger om at få lavet en undersøgelse for PCB. Men det er ikke et lovkrav, at der bliver undersøgt for PCB i forbindelse med ejendomshandler, og derfor kan du ikke kræve, at sælger laver undersøgelsen.

En undersøgelse af om der er PCB i huset kan laves efter retningslinjerne på pcb-guiden.dk

Det kan blive en dyr fornøjelse for dig som boligkøber, hvis du er så uheldig at købe en bolig, som viser sig at indeholde mange giftige byggematerialer. Hverken ejerskifteforsikringen eller husforsikringen dækker omkostningerne til at slippe af med PCB.

Alt byggeaffald, som indeholder miljøproblematiske stoffer, anses som farligt affald og du er derfor forpligtet til at anmelde affaldet til din kommune og bortskaffe det efter kommunens gældende regler. Alt sammen for egen regning.

Yderligere info findes på pcb-guiden.dk, som udgives af Miljøstyrelsen, Arbejdstilsynet, Sundhedsstyrelsen, Byggestyrelsen og Boligministeriet.

Niels Erlandsen, formand for Danske BOLIGadvokater

Foreningen blev stiftet i år 2000 og har i dag godt 100 medlemmer fordelt over hele landet.