Pas på parcelhus plattenslagere

Boligpriserne er stigende og danskernes købelyst er stor. Mange vælger at bygge deres drømmehus. Desværre er byggesjusk en tilbagevendende udfordring, når der er travlt i byggebranchen.

Ifølge en undersøgelse fra Byggeriets Evaluerings Center går det stigende antal nybyggerier hånd i hånd med byggesjusk. En tendens, som Danske BOLIGadvokater gjorde opmærksom på i 2017, hvor der var udbredte problemer med byggesjusk i projektboliger. Her vurderedes det, at 10-15% af projektsalgs-køberne oplevede væsentlige mangler ved overtagelsen af deres nyopførte bolig.

’’I dag er byggesjusk ikke kun forbeholdt projektboliger. Også ved parcelhusbyggeri skal man være på vagt. Når ens nye hus står klar til overdragelse, er det vigtigt at få overblik over, om alt arbejdet er udført som aftalt. Har man først juridisk overtaget sit hus og betalt den fulde købesum, kan det trække i langdrag med at få eventuelle fejl og mangler udbedret’’, forklarer Niels Erlandsen, advokat og formand for Danske BOLIGadvokater.

Som nybygger bør man sørge for, at en del af købesummen kan tilbageholdes, hvis der viser sig at være fejl og mangler på overtagelsesdagen. Er der graverende fejl og mangler, som gør, at man ikke kan tage boligen i brug, kan man nægte overtagelse, indtil fejlene er udbedret.

’’Det er altid en god idé at sørge for dokumentation af eventuelle fejl og mangler. Man kan med fordel tage en professionel byggerådgiver med til overdragelsen samt ved eftersyn 1 og 5 år efter overdragelsen’’, siger Niels Erlandsen og fortsætter: ’’Med Danske BOLIGadvokaters gratis byggehåndbog er man godt rustet til opgaven som bygherre’’.

’’Håndbog til husbyggere’’ kan findes her og på landets biblioteker.

Undgå online fælden, når du skal have det juridiske på plads24.8.2020 08:00:00 CESTPressemeddelelse

Flere steder på nettet er det muligt at få udarbejdet et juridisk dokument på få minutter. Det lyder næsten for godt til at være sandt og det er det som regel også. De mange autogenererede dokumenter, man kan få lavet online, er ofte en standard skabelon, som udfyldes med den viden, som kunden selv har tilgængelig. Der tages ikke højde for alt det, som kunden ikke ved og mange ender med at snyde sig selv. I sidste ende kan man ende med et juridisk dokument, der ikke kan bruges eller som kan fortolkes på en utilsigtet måde.