Pas på, når du jule-shopper på nettet

Vi køber ind på nettet som aldrig før pga. coronakrisen. Derfor er det nu endnu vigtigere at være sig bevidst om, hvordan du undgår at blive snydt af cybersvindlere, advarer Bitdefender.

Vi handler ind på nettet i stor stil. Black Week viste, at danskerne i stor stil gør brug af mulighederne for at købe ind online i denne krisetid. Men selvom de fleste af os i år nok er mere pressede, end vi normalt er i juletiden, så er det vigtigt ikke at glemme sikkerheden, når de sidste gaver skal købes inden juleaften.

For med større handel på nettet, følger også mere svindel. Eksempelvis blev briterne snydt for £16 millioner, da de handlede ind over nettet, imens de sad derhjemme under forårets store lockdown i Storbritannien.

Den øgede handel giver ganske enkelt svindlerne flere muligheder for at snyde folk for deres penge. For ligesom os andre, så sidder svindlerne også og ser nyheder og tilpasser deres lyssky aktiviteter til situationen omkring os. De udnytter simpelthen folks frygt, stress og coronatræthed til at forsøge at snyde pengene fra så mange mennesker som muligt.

Det er derfor ekstremt vigtigt at huske på sikkerheden - også selvom der er så mange andre regler og anbefalinger, som vi skal huske på i øjeblikket. Er du i tvivl om, hvordan du bedst passer på dig selv og dine penge, når du shopper online, så er her Bitdefenders syv råd:

• Hold øje med falske hjemmesider - svindlerne opretter falske hjemmesider og web-butikker med det formål at lokke personlige eller finansielle oplysninger ud af ofrene. Hold især øje med hjemmesidens adresse, at der står ‘https’ foran den, og at der er et symbol med en lås yderst til venstre. Er du det mindste i tvivl, så handl kun hos de online butikker, du kender og har tiltro til i forvejen.
  • Brug e-mærket - i forlængelse af det der står herover, så er det altid en god idé at sørge for, at den hjemmeside du handler på, er certificeret med e-mærket. Og det er altid en god idé at slå en hjemmeside op på https://www.emaerket.dk/, når du handler på en ny side for første gang.
  • Brug betalingsalarmer, hvis det er muligt - med en række betalingskort er det muligt at slå alarmer til, så du modtager en besked, hver gang kortet bliver brugt. Det kan måske virke som en unødvendigt irritation i hverdagen, men den dag du modtager en besked og ikke selv har brugt kortet, fordi en svindler på den ene eller anden måde har fået fat i dine oplysninger, så er det pludselig det hele værd, fordi du kan få lukket kortet med det samme og standse ulykken.
  • Skift dit kodeord og slå to-faktor-godkendelse til - Skifter du dit kodeord med jævne mellemrum, så er risikoen, for at din konto bliver hacket mindre, end hvis du har brugt det samme password i flere år. Derudover er det i dag muligt på langt de fleste online konti at slå to-faktor- eller multi-faktor-godkendelse til. Det betyder, at selvom en svindler skulle få fat i dit kodeord til kontoen, så vil du stadig bevare kontrollen med den, da et skift af kodeord og/eller køb skal bekræftes af via en anden kanal, f.eks. med SMS eller mail, før det kan udføres.
  • Fald ikke for tilbud, der er for gode til at være sande - særligt på sociale medier laver svindlere reklamer med gode tilbud, som ligner den ægte vare, hvor man kan vinde en ny Playstation 5 eller modtage en rabatkode, imod at man deler nogle personlige oplysninger. Oplysninger svindlerne efterfølgende bruger til at bedrage deres ofre med.
  • Klik ikke på links i mails fra afsendere, du ikke kender - phishing-mails er desværre stadig et af de cyberkriminelles foretrukne værktøjer til at lokke finansielle eller personlige oplysninger ud af intetanende ofre. Du har måske hørt om den nigerianske prins, der lover dig en formue, hvis du overfører 100 kr. til ham. Men i dag er svindelnumrene blevet meget mere udspekulerede. Især i denne juletid, kan du få mails der ser ud til at være fra en troværdig og velkendt afsender - en butik, din bank, myndighederne - hvori der f.eks. står, at du skal handle hurtigt ved at klikke på et link, fordi dit Dankort er blevet spærret eller noget lignende. Lad være med at trykke på linket. Undersøg afsenderens mailadresse, og selvom den skulle se legitim ud, så løs det evt. problem ad andre veje end ved at klikke på linket – for en sikkerheds skyld.
  • Installér en sikkerhedsløsning på dine enheder - skulle uheldet være ude, så beskytter en sikkerhedsløsning i langt de fleste tilfælde din enhed mod cyberangreb og forsøg på at stjæle din følsomme information.