På kun et år har Lidl taget imod 1,2 millioner pantfrie flasker og dåser, der ellers kunne være endt i naturen
Trods et fald i grænsehandlen i forbindelse med corona* er danskerne stadig vilde med grænsehandel. Derfor bliver der hvert år fragtet millioner af pantfrie øl og sodavand over den dansk-tyske grænse, men de pantfrie dåser og flasker ønsker Lidl at gøre op med.
Dagligvarekæden har siden 2015 taget imod de pantfrie dåser og flasker i kædens pantautomater. I perioden fra august 2021 til juli 2022 har LIdl oplevet en massiv stigning på 25 % i afleverede pantfrie dåser og flasker.
Tilbage i juni 2021 afgjorde en EU-dom, at EU-kommissionen er tvunget til atgenoverveje den fritagelse for dåsepant, der gælder i de tyske grænsebutikker. En dom, der vakte glæde hos Lidl, som de seneste år har ønsket en politisk løsning på de pantfrie dåser, der sælges massivt syd for grænsen, fordi pantfritagelsen skaber store miljø- og forureningsproblemer og en ulige konkurrencesituation.
Et historisk problem for dansk natur
Ifølge Mette Hoffgaard Ranfelt fra Danmarks Naturfredningsforening var ca. 56 % dåser, der ender i naturen i Danmark, uden pant i 2021. Det er ifølge Danmarks Naturfredningsforening meget positivt, at Lidl modtager alle de pantfrie dåser og sender dem ind i det danske retursystem.
”Vi ved, at en stor andel af de pantløse dåser desværre ender i naturen eller bliver smidt i restaffaldet, så de ikke kan genanvendes. Heldigvis er det vores indtryk, at langt de fleste supermarkeder tager imod pantfrie dåser, hvis man afleverer dem i deres automater. Både Tyskland og Danmark har velfungerende retursystemer, så det giver ingen mening, at der ikke også er pant på grænsedåserne. De pantfrie dåser har længe været et historisk problem for Danmarks natur og miljø, og Danmarks Naturfredningsforening har længe kæmpet for at få pant på dem,” siger Mette Hoffgaard Ranfelt.
Danskerne har igen genoptaget grænsehandlen. Det har man konkret oplevet hos Lidl, som har set en stigning i antallet af pantfri dåser og flasker, som kæden modtager. Det seneste år har dagligvarekæden taget imod 1,2 millioner pantfrie dåser, der ellers kunne have endt i naturen, og Jens Stratmann, der er adm. direktør hos Lidl, mener, at den nu gældende undtagelse fra pant på dåser og flasker i grænsehandlen skal fjernes, så der igen kommer pant på grænsedåserne.
”Vi vil ikke lukke øjnene og vente på, at der kommer en politisk løsning på området. Derfor tager vi stadig imod pantfrie dåser i vores automater, så vi sikrer, at de ikke ender i naturen eller skraldespanden. Efter at grænsehandlen blev genoptaget i maj 2021, er det tydeligt, at grænsedåserne er tilbage i de danske husholdninger, og vi har gennem det seneste år set en stor stigning i antallet af pantfri dåser og flasker i vores pantautomater – specielt i Sydjylland. Det kræver et ekstra logistisk arbejde, men hos Lidl skal folk ikke gå forgæves, hvis de gerne vil aflevere deres pantfrie dåser i vores butikker.”
*Danskerne grænsehandler fortsat for milliarder trods corona (danskerhverv.dk)
LidlsREset plastikstrategi
REset Plastic er en plastikstrategi, der blev lanceret i 2018, gælder for hele Schwarz Group, som Lidl og dermed Lidl Danmark er en del af. Med den overordnede Lidl-vision: ”Less plastic – closed loops” arbejder Schwartz Group på at reducere mængden af unødvendig plastik og har følgende mål for strategien:
- Inden 2025 skal det overordnede forbrug af plastikemballage skæres ned minimum med 20 % på Lidls egne mærker i fast sortiment.
- Vores mål er, at 100 % af vores plastemballage består af maksimal genanvendelige materiale inden 2025.
- I 2025 skal Lidl Danmarks plastemballage i gennemsnit indeholde mindst 30 % genanvendt materiale.
- De fem vejledende principper for indsatsområderne i ”REset Plastic - plaststrategien i Schwarz-gruppen” er følgende:
- REduce: Vi reducerer - hvor det er muligt - plast. Ikke kun i emballage.
- REdesign: Vi designer genanvendelig emballage og lukker kredsløb.
- REcycle: Vi samler, sorterer og genanvender plast for at lukke kredsløbet.
- REmove: Vi støtter fjernelse af plastaffald fra naturen.
- REsearch: Vi investerer i forskning og udvikling af innovative løsninger og uddanner indenfor genbrug.
- Læs mere om Lidls plastikstrategi her: https://om.lidl.dk/ansvarlighed/miljoe/plastikstrategi
Nøgleord
Kontakter
Thomas SejersenPresseansvarlig - Lidl
Tlf:76 35 00 10presse@lidl.dkBilleder
Information om Lidl Danmark
I Lidl Danmark står vi for den bedste kvalitet til den bedste pris. Som ansvarlig dagligvarekæde koncentrerer vi os om det væsentlige. Gennem et tillidsfuldt samarbejde med vores partnere garanterer vi et velgennemtænkt vareudbud til den bedste pris.Som kunde i Lidl kan du trygt regne med, at vores produkter er friske og af god kvalitet. Vores medarbejdere arbejder hver dag for, at vores kunder nemt og enkelt kan købe ind i vores 151 danske butikker. Vi arbejder hver dag som aktiv samfundsaktør på at skabe målbar værdi, der rækker ud over Lidls egen forretning.
Du er altid velkommen til at skrive til os på presse@lidl.dk.
Følg pressemeddelelser fra Lidl Danmark
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Lidl Danmark
Lidl er kommet til Rødbyhavn18.4.2024 10:46:58 CEST | Pressemeddelelse
Glade smil og forårsstemning prægede torsdag morgen de mange fremmødte ved Lidls nye butik i Rødbyhavn. Dagen begyndte med smurte sandwich og kaffe før borgmester Holger Schou Rasmussen (A) klippede det røde bånd og slog dørene op til dagligvarekædens tredje butik på Lolland.
Lidl vinder B.T.s pristjek på 40 dagligvarer17.4.2024 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Det er billigst at handle i Lidl. Det slår B.T. fast efter Lidl præsterede den billigste kurv på tværs af den danske dagligvarebranche. Pristjekket vurderer den samlede pris på 40 basisprodukter. Herunder blandt andet frugt og grønt, mejeri, brød og kød.
Lidl åbner sin første butik i Rødbyhavn11.4.2024 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Torsdag d. 18. april får Rødbyhavn endelig sin første Lidl, når dagligvarekæden åbner sin tredje butik på Lolland. I front for butikken står butikschef Mathias Kruse Petersen, som er født og opvokset i havnebyen.
Lidl og Mammen Mejeriernes specialost, Tange Sø Ost, vinder prestigefyldt European Private Label Award27.3.2024 06:00:00 CET | Pressemeddelelse
Specielosten Tange Sø Ost fra Mammen Mejerierne vinder den prestigefyldte European Private Label Award i kategorien ‘Dairy products’. Osten er en del af Lidls særligt udvalgte private label-serie ‘En Bid af Danmark’, der består af produkter fra lokale, danske leverandører.
Lidl og Blå Kors deler overskudsmad ud til trængte familier i påsken26.3.2024 06:00:00 CET | Pressemeddelelse
For syvende år i træk går Lidl og Blå Kors sammen om at gøre en forskel, hvor Lidl donerer overskudsmad fra dagligvarebutikkerne til Blå Kors’ familienetværk, væresteder og Barnets Blå Hus over hele Danmark. Begge oplever, at samarbejdet gør en stor forskel i højtider som påsken, hvor lidt ekstra mad kan forsøde tilværelsen.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum