På kun et år har Lidl taget imod 1,2 millioner pantfrie flasker og dåser, der ellers kunne være endt i naturen

Lidl har de seneste år kæmpet for at få pant på pantfrie flasker og dåser, primært købt ved den dansk-tyske grænse. For et år siden bad EU-Domstolen EU-Kommissionen om at genoverveje et forbud mod pantfrit salg af dåser og flasker i grænsehandlen. Siden er intet sket, og Lidl håber på en hurtig politisk løsning på området.
Sidste år modtog Lidl i alt flere end 1,2 millioner flasker og dåser i sine butikker, hvoraf de pantfri emballager udgjorde mere end halvanden million.

Trods et fald i grænsehandlen i forbindelse med corona* er danskerne stadig vilde med grænsehandel. Derfor bliver der hvert år fragtet millioner af pantfrie øl og sodavand over den dansk-tyske grænse, men de pantfrie dåser og flasker ønsker Lidl at gøre op med.

Dagligvarekæden har siden 2015 taget imod de pantfrie dåser og flasker i kædens pantautomater. I perioden fra august 2021 til juli 2022 har LIdl oplevet en massiv stigning på 25 % i afleverede pantfrie dåser og flasker.

Tilbage i juni 2021 afgjorde en EU-dom, at EU-kommissionen er tvunget til atgenoverveje den fritagelse for dåsepant, der gælder i de tyske grænsebutikker. En dom, der vakte glæde hos Lidl, som de seneste år har ønsket en politisk løsning på de pantfrie dåser, der sælges massivt syd for grænsen, fordi pantfritagelsen skaber store miljø- og forureningsproblemer og en ulige konkurrencesituation.

Et historisk problem for dansk natur

Ifølge Mette Hoffgaard Ranfelt fra Danmarks Naturfredningsforening var ca. 56 % dåser, der ender i naturen i Danmark, uden pant i 2021. Det er ifølge Danmarks Naturfredningsforening meget positivt, at Lidl modtager alle de pantfrie dåser og sender dem ind i det danske retursystem.

”Vi ved, at en stor andel af de pantløse dåser desværre ender i naturen eller bliver smidt i restaffaldet, så de ikke kan genanvendes. Heldigvis er det vores indtryk, at langt de fleste supermarkeder tager imod pantfrie dåser, hvis man afleverer dem i deres automater. Både Tyskland og Danmark har velfungerende retursystemer, så det giver ingen mening, at der ikke også er pant på grænsedåserne. De pantfrie dåser har længe været et historisk problem for Danmarks natur og miljø, og Danmarks Naturfredningsforening har længe kæmpet for at få pant på dem,” siger Mette Hoffgaard Ranfelt.

Danskerne har igen genoptaget grænsehandlen. Det har man konkret oplevet hos Lidl, som har set en stigning i antallet af pantfri dåser og flasker, som kæden modtager. Det seneste år har dagligvarekæden taget imod 1,2 millioner pantfrie dåser, der ellers kunne have endt i naturen, og Jens Stratmann, der er adm. direktør hos Lidl, mener, at den nu gældende undtagelse fra pant på dåser og flasker i grænsehandlen skal fjernes, så der igen kommer pant på grænsedåserne.

”Vi vil ikke lukke øjnene og vente på, at der kommer en politisk løsning på området. Derfor tager vi stadig imod pantfrie dåser i vores automater, så vi sikrer, at de ikke ender i naturen eller skraldespanden. Efter at grænsehandlen blev genoptaget i maj 2021, er det tydeligt, at grænsedåserne er tilbage i de danske husholdninger, og vi har gennem det seneste år set en stor stigning i antallet af pantfri dåser og flasker i vores pantautomater – specielt i Sydjylland. Det kræver et ekstra logistisk arbejde, men hos Lidl skal folk ikke gå forgæves, hvis de gerne vil aflevere deres pantfrie dåser i vores butikker.”

*Danskerne grænsehandler fortsat for milliarder trods corona (danskerhverv.dk)

LidlsREset plastikstrategi

REset Plastic er en plastikstrategi, der blev lanceret i 2018, gælder for hele Schwarz Group, som Lidl og dermed Lidl Danmark er en del af. Med den overordnede Lidl-vision: ”Less plastic – closed loops” arbejder Schwartz Group på at reducere mængden af unødvendig plastik og har følgende mål for strategien:

• Inden 2025 skal det overordnede forbrug af plastikemballage skæres ned minimum med 20 % på Lidls egne mærker i fast sortiment.
  • Vores mål er, at 100 % af vores plastemballage består af maksimal genanvendelige materiale inden 2025.
  • I 2025 skal Lidl Danmarks plastemballage i gennemsnit indeholde mindst 30 % genanvendt materiale.
  • De fem vejledende principper for indsatsområderne i ”REset Plastic - plaststrategien i Schwarz-gruppen” er følgende:
  • REduce: Vi reducerer - hvor det er muligt - plast. Ikke kun i emballage.
  • REdesign: Vi designer genanvendelig emballage og lukker kredsløb.
  • REcycle: Vi samler, sorterer og genanvender plast for at lukke kredsløbet.
  • REmove: Vi støtter fjernelse af plastaffald fra naturen.
  • REsearch: Vi investerer i forskning og udvikling af innovative løsninger og uddanner indenfor genbrug.
  • Læs mere om Lidls plastikstrategi her: https://om.lidl.dk/ansvarlighed/miljoe/plastikstrategi