Overvældende interesse for valg til Andels repræsentantskab

Der bliver rift om pladserne i energi- og fibernetkoncernen Andels repræsentantskab. Fristen for at melde sig som kandidat er udløbet, og 126 kandidater har meldt sig klar - det er fire gange så mange som ved valget for fire år siden i samme valgområder. Ud af repræsentantskabets 153 pladser er der valg til de 33 i valgområderne i Guldborgsund, Holbæk og Stevns kommuner. Kandidaternes navne fremgår af kandidatlisten.

Interessen for grøn omstilling, energiproduktion og energipriser er stigende. Det mærker man også hos Andel. For andet år i træk er der således konkurrence om alle de ledige pladser i repræsentantskabet, hvis 153 medlemmer er vigtige sparringspartnere for bestyrelsen og ledelsen.

”Det demokratiske ejerskab lever i Andel. For andet år i træk har vi valg i alle valgområder og et rekordstort antal af opstillede kandidater til Andels repræsentantskabsvalg i Guldborgsund, Holbæk og Stevns. Jeger både begejstret ogmeget taknemmelig over den opmærksomhed, vi møder blandt andelshaverne og deres lyst til at bidrage til den grønne omstilling og udviklingen af energisystemet”, siger Jens Stenbæk, bestyrelsesformand i Andel og fortsætter:

”Med Andels rolle som en central aktør i den grønne omstilling, er det helt afgørende, at vi træffer vores beslutninger på et bredt og lokalt forankret grundlag. Det lykkes vi kun med, hvis vi er et aktivt og mangfoldigt repræsentantskab, hvor vores andelshavere aktivt involverer sig.”

Andelshaverne i Guldborgsund, Holbæk og Stevns kommuner kan stemme fra den 1. marts

Valget til Andels repræsentantskab skydes i gang den 1. marts 2023, hvor kandidaternes kan føre valgkamp i tre uger frem til den 22. marts. Andelshaverne i de tre valgområder modtager alle et brev med opfordring til at stemme på deres lokale kandidat. Andelshaverne vil desuden møde valgbudskaber i bl.a. dagblade og ugeaviser, på sociale kanaler, lokalradioer og i bybilledet på lysskilte ved indkøbs- og busstoppesteder.

Supplerende fakta:

• Andels presseafdeling kan være behjælpelig med at formidle kontakt til kandidaterne.
  • Andel er et andelsselskab, og det er boligejere, virksomhedsejere og sommerhusejere i Nordvest-, Vest-, Midt- og Sydsjælland, Lolland-Falster og øerne, der er andelshavere.
  • Der er hvert år valg til Andels repræsentantskabet i 3-5 af i alt 15 valgområder.
  • Medlemmerne er med til at vælge Andels bestyrelse blandt medlemmerne i repræsentantskabet – og man kan selv stille op til bestyrelsen.
  • Som medlem forventes man at deltage i 4-6 møder om året, hvor den løbende udvikling i virksomheden, energisystemet og den grønne omstilling bliver drøftet.
  • Fordeling på de tre valgområder, hvor der er valg:
    • Guldborgsund: 47 kandidater til 14 pladser i repræsentantskabet, 35.000 andelshavere.
    • Holbæk: 57 kandidater til 14 pladser i repræsentantskabet, 34.000 andelshavere.
    • Stevns: 22 kandidater til 5 pladser i repræsentantskabet, 11.000 andelshavere.

Yderligere oplysninger:
Andels presseafdeling, 2170 3799