Overvældende interesse for ny dansk undervisningsrobot

Den nye danske undervisningsrobot, Fable Spin, bliver mødt med overvældende interesse fra lærere på alle niveauer fra underskolen til tekniske videreuddannelser. Efterspørgslen fra ind- og udland er massiv og den lille danske startup i Farum, som har udviklet robotten, knokler i øjeblikket dag og nat på at imødekomme interessen.

Fable Spin er det seneste skud på Fable Systemet, som giver alle den fantastiske følelse, der er at kunne programmere en robot. Fable Systemet giver eleverne succesoplevelser med programmering, innovation og kreativitet og er samtidig robust nok til den hårde medfart, den kan få i skolen og gør dermed robotteknologi bredt tilgængelig,”siger David Johan Christensen, CEO i Shape Robotics, virksomheden bag Fable System.

Den nye Fable Spin blev lanceret på en af verdens førende messer for digitale læremidler i januar i London, da den anses for at have stort potentiale i Storbritannien, der er det eneste G7-land, hvor mængden af industrirobotter er under gennemsnittet i verden. Den nye danske robot gør det nemt at undervise i STEM-færdigheder for elever på alle klassetrin fra indskoling til erhvervsuddannelser. Eleverne kan nemt programmere Fable Spin til at bevæge sig, spille fodbold, rydde op, danse, bryde, overvåge et rum, være social eller transportere emner fra A til B. Den har hjul og en række indbyggede sensorer, så den kan undgå forhindringer, udføre redningsmissioner og navigere efter streger. Fable Systemet gør, at elever fra 3. klasse kan lære programmeringssprogene Blockly og Python.

Fable Spin forudses at være afgørende i forhold til flaskehalsproblemer hos virksomheder, som har svært ved at rekruttere kvalificerede medarbejdere indenfor naturvidenskab, teknologi, ingeniørvidenskab og matematik (Science, Technology, Engineering and Mathematics, også kaldet STEM-fag). Ifølge nye undersøgelser koster mangel på kvalificeret arbejdskraft fx britiske virksomheder over 12 milliarder kroner om året i udgifter til rekruttering, oplæring, aflønning af vikarer og opskruede lønninger.

Fra rollinger til nørder

Fable Systemet tilbyder læring på alle niveauer lige fra teknologiforståelse i folkeskolen til undervisning i matematik og datalogi på gymnasier og erhvervsuddannelser.

”Fable kan bruges til at undervise alle - fra børn i indskolingen til robotforskere. Samtidig har den stor lighed med professionelle robotter, så den kan bruges på erhvervsuddannelserne til undervisning i programmering, automation, computervision, CAD-design og kunstig intelligens. Fable dækker hele spektret og er skabt til undervisning i det 21. århundrede,” forklarer Moises Pacheco, CTO og medstifter af Shape Robotics.

Efter blot halvandet år på markedet er Fable Systemet i brug på over 200 skoler og uddannelsesinstitutioner i mere end 20 lande. Karen Fleming fra Keble Prep School i det nordlige London fortæller:

“Vi blev straks meget begejstrede for Fable, og det var nemt at komme i gang. Den er rigtig godt lavet og nem at samle. Vi var også vilde med Blocky-programmeringen og syntes, at det var nemt at navigere rundt. Den er rigtig fint i tråd med det andet Blockly-arbejde, vi har lavet. Vi gjorde den klar og fik nogle få elever til at prøve den af. De fik Fable til at registrere bevægelser og til at vinke og smile. Men det allerbedste var snakken eleverne imellem. Det var en fornøjelse at se, hvordan de udtænkte løsninger på problemerne.”

En række danske skoler på alle niveauer bruger allerede Fable systemet og i Danmark ligger i Top 6 hvad angår brug af industrirobotter med 211 pr 10.000 indbyggere mod 74 i gennemsnit.

For yderlige information, kontakt venligst:

• David Johan Christensen, co-founder og CEO på mobil 2685 0903.
  • Moises Pacheco, co-founder og CTO på mobil 9388 7793.

Download fotos fra dette link: https://www.dropbox.com/sh/8qairdwt4ct3edl/AAAQxLLs394OW4CNLOkIp0-_a?dl=0

Den højeste mand er Moises Pacheco, medstifter og CTO.

Den anden mand er David Johan Christensen, medstifter og CEO.

Kvinden er Rikke Møgelvang, CCO.

Se video med Fable Spin fra Shape Robotics her.

David Johan Christensen (TH), medstifter og CEO, Shape Robotics og
Moises Pacheco, medstifter og CTO
David Johan Christensen (TH), medstifter og CEO, Shape Robotics og Moises Pacheco, medstifter og CTO
David Johan Christensen, medstifter og CEO, Shape Robotics og
Moises Pacheco, medstifter og CTO
David Johan Christensen, medstifter og CEO, Shape Robotics og Moises Pacheco, medstifter og CTO

Fakta om Fable Systemet, den nye Fable Spin og Shape Robotics

Fable Systemet gør det muligt for lærere og elever at være innovative og kreative ved at løse virkelige problemer. Systemet består af tre typer moduler: funktionsmoduler, byggemoduler og udvidelsesmoduler. Byggemodulerne kan købes eller 3D-printes i forskellige former, så de kan indgå i både enkle eller komplekse robotter. Udvidelsesmodulerne åbner Fable, så den kan kombineres med andre systemer, for eksempel en smartphone, der kører Skype, en robothånd, et 3D-printet robothoved, eller en laser-pointer. Ved at kombinere funktions-, bygge-, og udvidelsesmoduler har eleverne uanede muligheder for at bygge robotter, der kan gå, køre, se, kaste, bruge laser eller ”pick and place”, altså samle ting op og placere dem korrekt, noget der er stor efterspørgsel efter i industrien lige nu. Systemet kan bruges i en række andre fag end teknologiforståelse og informatik for eksempel innovation

Det kan den nye Fable Spin:

Den nye Fable Spin har på forespørgsel fra lærere og elever hjul og en række indbyggede sensorer, så den kan undgå forhindringer, udføre redningsmissioner og navigere efter streger. Ligesom resten af systemet har Fable Spin stærke magnetiske koblinger, der er nemme at klikke sammen. Den er ledningsfri, hvilket gør den hurtig at klargøre og pakke sammen igen, så der er mere tid til undervisning. Programmeringen er nem, og det unikke åbne system kan udvides med LEGO®-moduler og egne 3D-print. Fable Spin har 2 roterende forbindelser, 360-graders rotation, 3 farvesensorer, 3 sensorer for omgivende lys, 3 afstandssensorer, 3 bevægelsessensorer og infrarød kommunikation med en radius på 2 meter.

Fable Robotics

Fable Systemet blev oprindeligt udviklet af en ph.d.-studerende og en lærer på Danmarks Tekniske Universitet med start i 2011. Dette blev i 2015 til Start Up-virksomheden Shape Robotics, der ligger i København, hvor robottens dele samles efter at været fremstillet i hele verden.

Blue Ocean Robotics vinder international top-pris23.5.2019 09:00:24 CESTNyhed

Danske Blue Ocean Robotics, som fremstiller servicerobotter indenfor sundhed, hotel, byggeri og landbrug, vandt i nat en af verdens mest prestigefyldte priser indenfor robotbranchen, IERA Award 2019. Virksomheden i Odense var nomineret for UVD Robot, en UV desinfektionsrobot, som øger patientsikkerhed ved at reducere risikoen for kontakt med bakterier og andre skadelige mikroorganismer. Hospitaler kan med UV desinfektionsrobotten garantere 99.99% desinficerede patientstuer og dermed en markant reduceret risiko for hospitalsrelaterede infektioner til patienter, personale og pårørende.

Dansk mobil robot løser 3 udfordringer på amerikansk fabrik23.5.2019 06:30:00 CESTNyhed

Cabka Group har hovedkontor i Tyskland og har seks fabrikker i Europa og én i Missouri, Nordamerika, hvor postindustrielt plast genbruges til paller. Fabrikken er i drift døgnet rundt og producerer omkring 5.000 paller om dagen. Cabka er udfordret af mangel på arbejdskraft og af, at stor udskiftning af midlertidige arbejdere fører til dyr nedetid. MiR500 er derfor en vigtig komponent i en ny og fuldautomatisk produktionslinje, som vil blive genskabt flere steder i virksomheden for at minimere afhængigheden af midlertidige arbejdere og samtidig forbedre produktkvaliteten og arbejdernes sikkerhed.

Blue Ocean Robotics nomineret til international top award22.5.2019 07:00:00 CESTPressemeddelelse

Danske Blue Ocean Robotics, som fremstiller servicerobotter indenfor sundhed, hotel, byggeri og landbrug, er nomineret til en af verdens mest prestigefyldte priser indenfor robotbranchen, IERA Award 2019. Virksomheden i Odense er nomineret for UVD Robot, en UV desinfektionsrobot, som øger patientsikkerhed ved at reducere risikoen for kontakt med bakterier, vira og andre skadelige mikroorganismer. Hospitaler kan med UV desinfektionsrobotten garantere 99.99% desinficerede patientstuer og dermed en markant reduceret risiko for hospitalsrelaterede infektioner til patienter, personale og pårørende.

Mobile robotter på sygehuse giver store besparelser og højere kvalitet21.5.2019 06:30:00 CESTNyhed

På danske sygehuse giver mobile robotter både forhøjet kvalitet, som flere varme hænder og bedre hygiejne og besparelser i lønudgifter og bygningsvedligehold. De effektive små robotter kører nu roligt rundt på sygehuse og plejehjem i Sønderborg, Odense, Køge, Herlev, Vejle, Brande, Hvidovre Gladsaxe, Aabenraa og Brande. Mobile robotter fra for eksempel Mobile Industrial Robots (MiR) sparer både personalet for mange skridt og sundhedssektoren for mange penge, når de tilbagelægger op til 15 km om dagen med sterile instrumenter, mad, sengetøj eller andre fornødenheder.