Overvældende interesse for ny dansk undervisningsrobot

Den nye danske undervisningsrobot, Fable Spin, bliver mødt med overvældende interesse fra lærere på alle niveauer fra underskolen til tekniske videreuddannelser. Efterspørgslen fra ind- og udland er massiv og den lille danske startup i Farum, som har udviklet robotten, knokler i øjeblikket dag og nat på at imødekomme interessen.

Fable Spin er det seneste skud på Fable Systemet, som giver alle den fantastiske følelse, der er at kunne programmere en robot. Fable Systemet giver eleverne succesoplevelser med programmering, innovation og kreativitet og er samtidig robust nok til den hårde medfart, den kan få i skolen og gør dermed robotteknologi bredt tilgængelig,”siger David Johan Christensen, CEO i Shape Robotics, virksomheden bag Fable System.

Den nye Fable Spin blev lanceret på en af verdens førende messer for digitale læremidler i januar i London, da den anses for at have stort potentiale i Storbritannien, der er det eneste G7-land, hvor mængden af industrirobotter er under gennemsnittet i verden. Den nye danske robot gør det nemt at undervise i STEM-færdigheder for elever på alle klassetrin fra indskoling til erhvervsuddannelser. Eleverne kan nemt programmere Fable Spin til at bevæge sig, spille fodbold, rydde op, danse, bryde, overvåge et rum, være social eller transportere emner fra A til B. Den har hjul og en række indbyggede sensorer, så den kan undgå forhindringer, udføre redningsmissioner og navigere efter streger. Fable Systemet gør, at elever fra 3. klasse kan lære programmeringssprogene Blockly og Python.

Fable Spin forudses at være afgørende i forhold til flaskehalsproblemer hos virksomheder, som har svært ved at rekruttere kvalificerede medarbejdere indenfor naturvidenskab, teknologi, ingeniørvidenskab og matematik (Science, Technology, Engineering and Mathematics, også kaldet STEM-fag). Ifølge nye undersøgelser koster mangel på kvalificeret arbejdskraft fx britiske virksomheder over 12 milliarder kroner om året i udgifter til rekruttering, oplæring, aflønning af vikarer og opskruede lønninger.

Fra rollinger til nørder

Fable Systemet tilbyder læring på alle niveauer lige fra teknologiforståelse i folkeskolen til undervisning i matematik og datalogi på gymnasier og erhvervsuddannelser.

”Fable kan bruges til at undervise alle - fra børn i indskolingen til robotforskere. Samtidig har den stor lighed med professionelle robotter, så den kan bruges på erhvervsuddannelserne til undervisning i programmering, automation, computervision, CAD-design og kunstig intelligens. Fable dækker hele spektret og er skabt til undervisning i det 21. århundrede,” forklarer Moises Pacheco, CTO og medstifter af Shape Robotics.

Efter blot halvandet år på markedet er Fable Systemet i brug på over 200 skoler og uddannelsesinstitutioner i mere end 20 lande. Karen Fleming fra Keble Prep School i det nordlige London fortæller:

“Vi blev straks meget begejstrede for Fable, og det var nemt at komme i gang. Den er rigtig godt lavet og nem at samle. Vi var også vilde med Blocky-programmeringen og syntes, at det var nemt at navigere rundt. Den er rigtig fint i tråd med det andet Blockly-arbejde, vi har lavet. Vi gjorde den klar og fik nogle få elever til at prøve den af. De fik Fable til at registrere bevægelser og til at vinke og smile. Men det allerbedste var snakken eleverne imellem. Det var en fornøjelse at se, hvordan de udtænkte løsninger på problemerne.”

En række danske skoler på alle niveauer bruger allerede Fable systemet og i Danmark ligger i Top 6 hvad angår brug af industrirobotter med 211 pr 10.000 indbyggere mod 74 i gennemsnit.

For yderlige information, kontakt venligst:

• David Johan Christensen, co-founder og CEO på mobil 2685 0903.
  • Moises Pacheco, co-founder og CTO på mobil 9388 7793.

Download fotos fra dette link: https://www.dropbox.com/sh/8qairdwt4ct3edl/AAAQxLLs394OW4CNLOkIp0-_a?dl=0

Den højeste mand er Moises Pacheco, medstifter og CTO.

Den anden mand er David Johan Christensen, medstifter og CEO.

Kvinden er Rikke Møgelvang, CCO.

Se video med Fable Spin fra Shape Robotics her.

David Johan Christensen (TH), medstifter og CEO, Shape Robotics og
Moises Pacheco, medstifter og CTO
David Johan Christensen (TH), medstifter og CEO, Shape Robotics og Moises Pacheco, medstifter og CTO
David Johan Christensen, medstifter og CEO, Shape Robotics og
Moises Pacheco, medstifter og CTO
David Johan Christensen, medstifter og CEO, Shape Robotics og Moises Pacheco, medstifter og CTO

Fakta om Fable Systemet, den nye Fable Spin og Shape Robotics

Fable Systemet gør det muligt for lærere og elever at være innovative og kreative ved at løse virkelige problemer. Systemet består af tre typer moduler: funktionsmoduler, byggemoduler og udvidelsesmoduler. Byggemodulerne kan købes eller 3D-printes i forskellige former, så de kan indgå i både enkle eller komplekse robotter. Udvidelsesmodulerne åbner Fable, så den kan kombineres med andre systemer, for eksempel en smartphone, der kører Skype, en robothånd, et 3D-printet robothoved, eller en laser-pointer. Ved at kombinere funktions-, bygge-, og udvidelsesmoduler har eleverne uanede muligheder for at bygge robotter, der kan gå, køre, se, kaste, bruge laser eller ”pick and place”, altså samle ting op og placere dem korrekt, noget der er stor efterspørgsel efter i industrien lige nu. Systemet kan bruges i en række andre fag end teknologiforståelse og informatik for eksempel innovation

Det kan den nye Fable Spin:

Den nye Fable Spin har på forespørgsel fra lærere og elever hjul og en række indbyggede sensorer, så den kan undgå forhindringer, udføre redningsmissioner og navigere efter streger. Ligesom resten af systemet har Fable Spin stærke magnetiske koblinger, der er nemme at klikke sammen. Den er ledningsfri, hvilket gør den hurtig at klargøre og pakke sammen igen, så der er mere tid til undervisning. Programmeringen er nem, og det unikke åbne system kan udvides med LEGO®-moduler og egne 3D-print. Fable Spin har 2 roterende forbindelser, 360-graders rotation, 3 farvesensorer, 3 sensorer for omgivende lys, 3 afstandssensorer, 3 bevægelsessensorer og infrarød kommunikation med en radius på 2 meter.

Fable Robotics

Fable Systemet blev oprindeligt udviklet af en ph.d.-studerende og en lærer på Danmarks Tekniske Universitet med start i 2011. Dette blev i 2015 til Start Up-virksomheden Shape Robotics, der ligger i København, hvor robottens dele samles efter at været fremstillet i hele verden.

Älykkäät työkalut älykkään tuotantoekosysteemin luomiseen15.4.2019 11:19:51 CESTPressemeddelelse

Jokainen yritys tarvitsee ainutlaatuisia automaatioratkaisuja omaan tuotantoympäristöönsä, mutta yritykset eivät voi suunnitella ratkaisuja alusta lähtien jokaiseen eri prosessiin ja käyttötarkoitukseen. Tämän vuoksi on tärkeää, että yritykset valitsevat optimaaliset robottivälineet maksimoidakseen automaatioarvonsa. Kunnolliset välineet voivat auttaa muuttamaan koko tuotantosyklin saumattomaksi prosessiksi ostosta ja asennuksesta aina käyttöön ja uudelleenkehitykseen saakka.

Nyt opkøb: OnRobot sikrer sig flere nye teknologier og produkter15.4.2019 09:34:21 CESTNyhed

Rettighederne til den unikke robotteknologi bag den nordjyske robotløsning RAGNAR er blevet købt af at Odense-firmaet OnRobot, fordi fynboerne ser oplagte synergimuligheder med OnRobots produktsortiment. 12 robotudviklere fra det konkursramte Aalborg-firma Blue Workforce i Aalborg får samtidig ny arbejdsgiver, efter OnRobot har tilbudt dem arbejde som udviklere i den succesfulde internationale robotvirksomhed.

Scape Technologies udvider igen markedet: Ny SCAPE Mini-Picker er det nemme startsæt til driftssikker bin-picking10.4.2019 07:00:00 CESTNyhed

Scape Technologies henvender sig nu igen til nye segmenter på markedet med lanceringen af et nyt produkt, nemlig SCAPE Mini-Picker. Den nye SCAPE Mini-Picker er en nem løsning med et startsæt til driftssikker bin-picking. SCAPE Mini-Picker er udviklet til virksomheder, teknologicentre eller uddannelsesinstitutioner, som gerne vil hurtigt i gang med at få bin-picking erfaringer uden at foretage store investeringer.

Universal Robots udvider sin turné med besøk i Trondheim hvor norske produsenter kan se fordelene ved brukervennlig og fleksibel automasjon9.4.2019 06:00:00 CESTNyhed

Universal Robots og Cobotnor kommer til Trondheim den 24. april på sin suksessfulle UR+ Workshop 2019-turné i Norge. De første arrangementene på turnéen har vært så godt besøkt at man har valgt å utvide med et arrangement i Trondheim. Besøkende får praktisk opplæring med samarbeidende roboter og gode råd fra industrieksperter om produksjonseffektivisering med samarbeidende roboter og automasjon.

Mobile Industrial Robots sætter igen ny standard: Ny mobil robot fra MiR fordobler løftekapacitet og trumfer med AI9.4.2019 06:00:00 CESTNyhed

Med lancering af en ny og endnu stærkere mobil cobot: MiR1000 med ikke mindre end 1 ton løftekapacitet, markerer Mobile Industrial Robots (MiR) sig endnu en gang som markedsleder indenfor logistikoptimering. MiR1000 imødekommer et stærkt ønske fra industrier med tunge komponenter. Oven i de fordoblede kræfter lægger den verdensledende robotproducent som den første i verden en optimeret navigation med kunstig intelligens.

ROEQ fuldautomatiserer den nye MiR1000 robot9.4.2019 06:00:00 CESTNyhed

To splinternye danske robotopfindelser udgør tilsammen en komplet automatiseret logistikløsning. De bliver præsenteret i denne uge på USA’s største robotmesse Automate 2019 i Chicago. ROEQ lancerer en unik rullebane TR1000 Top Roller, som monteres på toppen af den nye MiR1000-robot og automatiserer læsning og aflæsning af robotterne ved afgangs- og modtagestationer. Nyskabelsen automatiserer håndtering af et helt ton gods. Derved kan industrien eliminere belastende fysisk arbejde i logistikkæden og fjerne flaskehalse og ventetid