Overskudslegetøj sikrer hjælp til verdens fattigste

BR og Folkekirkens Nødhjælp indgår samarbejde omkring salg af overskudslegetøj i genbrugs- og Wefood-butikker.

Både kunder og frivillige i genbrugsbutikken i Karise på Sjælland er meget begejstrede for overskudslegetøjet. Samarbejdet med BR har blandt andet betydet en rekordstor omsætning i butikken. Foto: Bax Lindhardt

BR og Folkekirkens Nødhjælp har indgået et nyt samarbejde omkring salg af overskudslegetøj. Det betyder, at danskerne nu i udvalgte genbrugs- og Wefood-butikker kan købe legetøj til en rigtig god pris, bidrage til mere genbrug i samfundet og sikre bedre forhold for verdens fattigste familier.

Ødelagt emballage eller skrammer i lakken
Overskudslegetøjet er produkter, der af forskellige årsager ikke kan sælges i BR-butikkerne, herunder returvarer fra julens mange legetøjskøb i BR. Det kan for eksempel være Barbiedukker i beskadiget emballage, fjernstyrede biler med skrammer i lakken eller LEGO-sæt, hvor der mangler en klods. Og hos både BR og Folkekirkens Nødhjælp vækker det stor glæde at kunne give legetøjet nyt liv.

”Vi er rigtig glade for samarbejdet med BR, der i stedet for at kassere overskudslegetøjet har valgt at donere det til vores butikker. Det giver grundlæggende rigtig god mening, at vi sammen med BR kan skabe et tiltag, der både bidrager til genanvendelse og gavner verdens fattigste. Det gør virkelig en forskel, når en stor virksomhed som Salling Group vælger at sætte bæredygtighed på agendaen – og for eksempel går ind i et samarbejde som det, BR nu har indgået med os,” siger generalsekretær i Folkekirkens Nødhjælp, Birgitte Qvist-Sørensen.

Overskud til verdens fattigste
Salget af overskudslegetøj går til Folkekirkens Nødhjælps arbejde i verdens mest udsatte områder. Pengene skal blandt andet være med til at løfte familier ud af ekstrem fattigdom og skabe mere robuste samfund, der kan modstå klimaforandringer som tørke og ekstremt vejr. Det er eksempelvis ved at opsætte solcelledrevne vandingsanlæg og dyrke tørkeresistente afgrøder, der kan give en bedre høst, en større indtjening og mere mad på bordet.

Det glæder Charlotte From, kædechef i BR, at legetøjet både kommer børn herhjemme og i udviklingslandene til gavn.

”I BR er vi meget glade for vores nye samarbejde med Folkekirkens Nødhjælp. Det er helt rigtigt for os at give vores overskudslegetøj videre, så det ender hos nogle skønne børn, der kan få masser af glæde og leg ud af legetøjet, i stedet for at det bliver kasseret. Det betyder også rigtig meget for os i BR, at vi på den måde både kan bidrage til at værne om miljøet og på samme tid skabe mere overskud og bedre vilkår for børn i verdens brændpunkter og fattigste egne.”

Kædechefen uddyber: ”Vores nye samarbejde med Folkekirkens Nødhjælp falder i god tråd med det overordnede mål, vi har i Salling Group om at skabe nye bæredygtige tiltag, og en del af det er at mindske spild. Det er vigtigt, at vi i BR også kan være med til at støtte op om den agenda.”

Sælges i udvalgte butikker
Samarbejdet mellem BR og Folkekirkens Nødhjælp betyder, at der foreløbigt kan købes overskudslegetøj i Folkekirkens Nødhjælps genbrugsbutikker i Løkken, Brønderslev, Hobro, Grenå, Assens, Hjørring, Hinnerup og Kolding i Jylland og på Fyn, i Karise på Sjælland og i Wefood-butikken i Københavns Sydhavn.

Derudover vil følgende butikker også snart slå dørene op for salg af overskudslegetøj: Højby, Esbjerg, Vildbjerg, Viborg, Kjellerup og Gråsten.

--------------------------------------

BR-kæden blev etableret i 1963 under navnet BR-legetøj efter stifteren Børge Rasmussen. Senere blev navnet ændret til Fætter BR. I dag er navnet BR, og kæden ejes af Salling Group. Der er i alt 28 BR-butikker landet over samt webshoppen BR.dk.

Yderligere info om samarbejdet:
Det nye tiltag omkring overskudslegetøj er en udvidelse af et mangeårigt samarbejde mellem Folkekirkens Nødhjælp og Salling Group. En af målsætningerne bag samarbejdet mellem Folkekirkens Nødhjælp og Salling Group er at samarbejde om at skabe nye bæredygtige tiltag. Et andet eksempel på dette er den fælles bekæmpelse af madspild via Wefood, Folkekirkens Nødhjælps supermarked for overskudsvarer, hvor Salling Group også bidrager med varer.

For yderligere information kontakt:

BR kædechef Charlotte From
Tlf. +4523481024
charlotte.from@br.dk

Presserådgiver i Folkekirkens Nødhjælp, Christina Pedersen
Tlf. +4528744669
chpe@dca.dk

71-årige Bent Sørensen er frivillig i genbrugsbutikken i Karise. Han hjælper blandt andet med at samle legetøjet og lave nødvendige reparationer, så fjernstyrede robotter og andet kan få et nyt liv. Foto: Bax Lindhardt

Folkekirkens Nødhjælp: Flygtningelejr er brændt ned til jorden23.3.2021 15:12:10 CET | Pressemeddelelse

Folkekirkens Nødhjælp sender 1,2 millioner kroner til ofrene for de voldsomme brande, der mandag aften hærgede flere flygtningelejre i byen Cox’s Bazar i Bangladesh. Pengene skal bruges på rent vand, mad og husly. Foreløbigt er 15 meldt omkommet, 429 er savnet og 563 er hårdt såret. 45.000 flygtninge har mistet alt, der var tilbage at miste. Cox’s Bazar huser nogle af verdens største og tætteste beboede flygtningelejre med 871.000 rohingya-flygtninge. ”Vores medarbejdere har i dag været rundt i de værst ramte lejre, og det er et hjerteskærende syn, der møder dem. Alt er brændt ned til jorden. Børn løber grædende rundt og leder efter deres mødre, imens mødre løber desperate rundt og leder efter deres børn. Omfanget af brandene er væsentligt større, end vi havde frygtet. Så der er mere end nogensinde brug for vores hjælp,” siger Birgitte Qvist-Sørensen, generalsekretær i Folkekirkens Nødhjælp. ”Forholdene er i forvejen meget, meget vanskelige for rohingyaerne. De opholder sig på meget li