Overenskomsten for op mod 60.000 medarbejdere i byggeriet på plads

Dansk Byggeri blev tidligt tirsdag morgen enige med 3F Byggegruppen om en treårig overenskomstaftale. Den betyder, at virksomhederne nu kan fokusere på at bringe virksomheder og medarbejdere sikkert gennem den alvorlige krise, Danmark befinder sig i på grund af coronavirus.

- Vi er tilfredse med, at det er lykkedes os at indgå en aftale om at forny vores overenskomsten i den vanskelige situation. Det er et udtryk for ansvarlighed, at vi har kunnet nå hinanden, siger adm. direktør Lars Storr-Hansen, Dansk Byggeri.

Overenskomstaftalen omfatter cirka 60.000 jord- og betonarbejdere, murere, murerarbejdsmænd, struktører, maskinførere, asfaltarbejdere, tagdækkere, stenhuggere, stukkatørere, brolæggere, stilladsarbejdere, industrilakerere, snedkere, tømrere, gulvlæggere, glarmestre, tagdækkere, tækkemænd mv.

- Vi håber nu, at de resterende overenskomstforhandlinger kan afsluttes så hurtigt som muligt, siger adm. direktør Lars Storr-Hansen, Dansk Byggeri.

Forligene mellem Dansk Byggeri og 3F Byggegruppen vil nu komme til at indgå i det mæglingsforslag, som forligsmanden ventes at fremsætte inden længe. Mæglingsforslaget skal til afstemning blandt arbejdsmarkedets parter, og resultatet ventes efter påske.

Adm. direktør Lars Storr-Hansen, lsh@danskbyggeri.dk, telefon 41 19 33 04
Pressechef Helen Jensen, hje@danskbyggeri.dk, telefon 21 24 47 02

Ballerup er mest erhvervsvenlig i hovedstadsområdet23.6.2020 05:00:00 CESTPressemeddelelse

Rødovre, Albertslund, Hvidovre, Ishøj og Tårnby er blandt Danmarks mindst erhvervsvenlige kommuner, mens Ballerup som den eneste hovedstadskommune blander sig med de bedste i hele landet til erhvervsvenlighed. Høje-Taastrup og Frederiksberg har taget store skridt i den erhvervsvenlige retning, mens København og Vallensbæk er rutsjet adskillige pladser ned af Dansk Byggeris årlige rangliste over kommunernes erhvervsvenlighed.