Ovenpå nyt rekordår: Den danske modebranche står midt i en brydningstid

De danske modevirksomheders eksport og omsætning nåede nyt rekordniveau i 2018. Men branchen står over for store forandringer og særligt bæredygtighed og digitalisering påvirker modevirksomhederne markant og vil forandre modebranchen som vi kender den, lyder det fra brancheorganisationen Dansk Mode & Textil forud for Copenhagen Fashion Week.

Dansk Mode & Textils halvårlige statusanalyse viser, at de danske modevirksomheder i 2018 solgte tøj for 47 mia. samlet – en stigning på 4 % i forhold til året før. Det var nok engang eksporten, der drev væksten, og salget af tøj til udlandet udgjorde 31 mia., hvilket er 6 % højere end året forinden. Dermed nåede den danske modebranche endnu en gang både rekordhøj omsætning og eksport i 2018.

Men det er en branche midt i en brydningstid, der tirsdag skyder den halvårlige Copenhagen Fashion Week i gang. Vækstraterne i første kvartal af 2019 er beskedne og flere forhold udfordrer branchen. Modebranchen har igennem en årrække stået over for omfattende forandringer i måden, forbrugerne køber tøj på, hvilket har betydet et støt stigende salg på nettet men også en række butikslukninger i detailhandlen. Dette har også haft betydning for de danske modevirksomheder.

”Vi har spurgt vores medlemmer om de største udfordringer for deres forretning, og her er der stadig rigtig mange, der peger på den pressede detailhandel og udfordringerne med at skabe vækst i de digitale salgskanaler som det, der fylder mest. Undersøgelsen viser samtidig, at det primært er i de digitale kanaler - særligt hos de store tredjepartswebshops - at væksten skabes, mens de fysiske butikker ikke aftager flere varer,” siger Michael Hillmose, international chef og analyseansvarlig i Dansk Mode & Textil, som hvert halve år foretager en rundspørge blandt foreningens mere end 350 medlemmer.

Dansk Mode & Textil oplever, at branchens virksomheder generelt har været gode til at omstille sig til de nye forbrugsmønstre, men understreger også, at det er afgørende, hvis man vil have succes. Generelt står modebranchen over for store digitale forandringer, der kommer til at påvirke alle led i forretningen.

”Alt fra produktudvikling til salg bliver påvirket, og derfor skal branchen investere i den digitale udvikling og sikre opbygningen af de rette kompetencer,” siger Michael Hillmose.

Bæredygtighed er afgørende, men udviklingen går for langsomt

Én ting overskygger dog alle andre udfordringer. Bæredygtighed har i en årrække været et tema i branchen, men ifølge Dansk Mode & Textils adm. direktør Thomas Klausen er der ikke sket nok på den front:

”Der sker rigtig mange gode ting i forhold til bæredygtighed, men det går simpelthen ikke hurtigt nok. Vi er i samarbejde nødt til at få sat yderligere fart i udviklingen, når det kommer til innovative materialer, omfavnelse af verdensmål og internationale standarder og finde nye forretningsmodeller, som ændrer måden, vi forbruger tøj på. Ellers er der en reel risiko for, at branchen kører sig selv ud over afgrunden,” siger han og fortsætter:

”Vi ser naturligvis gerne, at den danske modebranche fortsætter sin vækst, men det skal ganske enkelt foregå på en bæredygtig måde, der ikke ødelægger hverken kloden eller de mennesker, der laver tøjet. Alt andet kan vi ikke være bekendt.”

Thomas Klausen forklarer, at modebranchen i disse år bliver mødt med større krav til bæredygtighed fra både forbrugere og kunder, særligt de store internationale webshops og butikskæder. Og derfor vil det få omfattende kommercielle konsekvenser, hvis branchen ikke kommer op i et højere bæredygtigt gear.

”Bæredygtighed spiller en nøglerolle i alle de eksportlande, Danmark afsætter til, og flere af dem har endda indført lovgivning på området. Eksporten er den danske modebranches livsnerve, og det understreger blot endnu kraftigere, hvorfor man er nødt til at skabe vedvarende bæredygtige forandringer,” siger Thomas Klausen og afslutter.

Danmarks største eksportmarkeder er Tyskland (eksport for 9,6 mia. kr.), Sverige (3,7 mia. kr.) og Holland (3,1 mia. kr.). Vil man fremtidssikre sin modevirksomhed skal man fortsat være stærk på eksporten men også være meget bevidst om de forretningsmuligheder, der ligger i bæredygtighed og digitalisering.

”Uanset om vi taler om digitalisering eller bæredygtighed, skal det være integreret i virksomhedens overordnede strategi. De modevirksomheder, der får succes i fremtiden, arbejder ud fra en klart defineret strategi med fokus på den forretningsmæssige værdi i både bæredygtighed og digitalisering,” afslutter Thomas Klausen.

Vedhæftet PDF: Udviklingen for den danske beklædningsbranche 2014-2018 samt de danske modevirksomheders 10 største eksportmarkeder.

Udvikling for den danske beklædningsbranche 2014-2018.

Mio DKK

Ændring

2017-2018

Salg i Danmark, Samlet

Samlet Eksport

+6,4 %

Samlet omsætning

+4,1 %

Dansk Mode & Textil er brancheorganisationen for de danske mode-, tekstil- og livsstilsvirksomheder. Vores eksperter rådgiver dagligt mere end 800 medlemsvirksomheder, og som branchens naturlige omdrejningspunkt varetager vi branchens interesser i relevante nationale og internationale forhold.
Læs mere på dmogt.dk