Østjyske elever får byggeri på skoleskemaet

Skoleelever fra Østjylland får snart mulighed for at komme ind bag hegnet på en byggeplads og prøve kræfter med bygge- og anlægsbranchens værktøj og metoder. Det sker gennem undervisningsforløbet Byggeboxen, der skal få flere unge til at få øjnene op for en fremtid i branchen som eksempelvis struktør, gulvlægger eller murer.

Med undervisningsforløbet ”Byggeboxen” kan elever fra 4.-7. klasse blandt andet opleve, hvordan fag som dansk, matematik og natur/teknik kan bruges i praksis. De får også indblik i, hvordan det er at arbejde på en byggeplads, og hvad en faglært håndværker skal kunne.

Byggeboxen er et velafprøvet undervisningsforløb, som er udviklet af BIBIANA Danmark. De seneste to år har skoleelever fra Høje-Taastrup, København, Frederikssund, Ballerup og Roskilde kommuner besøgt en af de tre nuværende byggeboxe, der alle ligger i Region Hovedstaden. Men i det nye projekt er Dansk Byggeri, Dansk Arbejdsgiverforening og AARHUS TECH gået sammen om at etablere to nye byggeboxe i Midtjylland, hvor den ene skal ligge i Aarhus.

- Det er en rigtig god nyhed, at eleverne i Østjylland snart får mulighed for at komme ud på en byggeplads i Aarhus og få undervisning på en ny og sjov måde. Her kan de møde branchens fagfolk og blive klogere på, hvordan det er at arbejde som eksempelvis struktør eller tømrer. Den oplevelse kan forhåbentlig medvirke til, at flere unge får øjnene op for en erhvervsuddannelse inden for bygge- og anlæg, siger formand for Dansk Byggeri Østjylland, Michael Ancher.

Under uddannelsesforløbet skal eleverne blandt andet bygge et ”mødested” i størrelsesforholdet 1:20. Det kan blandt andet være en legeplads eller et klublokale. De får også mulighed for at tegne 3D i Virtual Reality.

Det nye projekt er støttet af Region Midtjylland og Grundejernes Investeringsfond. Byggerierne, som projektet skal være tilknyttet, er fundet, og skolerne kan allerede begynde at booke klasser ind efter sommerferien og besøge Byggeboxen efter nytår.

Målet er, at 8.000 – 16.000 elever skal gennem et uddannelsesforløb på en af de to nye byggeboxe i løbet af projektperioden, der løber fra 2020-2023.

Fakta om projektet

Projektet løber over en fireårig periode. Formålet med projektet er at:

- give elever indblik i klima- og energi i forbindelse med byggeri i Danmark

- øge elevers viden om beskæftigelses- og uddannelsesmuligheder i byggeriet

- flere elever vælger en erhvervsuddannelse

- flere får interesse for STEM uddannelserne (Science, Technology, Engineering & Math)

Formand for Dansk Byggeri Østjylland Michael Ancher, telefon 40 30 43 70.
Pressemedarbejder Sarah Meier, telefon 28 93 43 94.