Horsens Lift A/S

Østjysk erhvervsmand advarer: Ny krise kan undgås ved at handle klogt

Esben Vernholt Jensen fra Horsens Lift nyder godt af store ordrer til opgaver på Boxen i Herning, Danmarks største ridecenter i Vestbirk, Dansk Hårdttræ i Horsens og en boligrenovering i Aarhus, men han fornemmer krisesignaler.
Horsens Lift har i sommerens løb haft meget travlt, blandt andet på Vestbirk Ridecenter. Her var det nødvendigt med larvebånd på liften for ikke at køre den fine sandbund i smadder. PR-foto: Jørgen Nielsen.

Horsens Lift har til dato haft et forrygende år og en helt ekstraordinær god sommer, hvor der i juli måned blev omsat det dobbelte af det, der blev omsat for i samme måned 2017. Der har været - og er - stadig masser af lifte og andet materiel ude på byggepladserne. I flæng kan nævnes renovering af en smuldrende facade på Boxen i Herning, en stor udvidelse af Danmarks største ridecenter, Vestbirk Ridecenter, en 20.000 kvadratmeter stor udvidelse af Dansk Hårdttræ i Horsens og en boligrenoveringsopgave på Langelandsgade-Sejrøgade i Aarhus. Alligevel har han bekymrede rynker i panden, ikke på egne vegne, men på samfundets og byggebranchens vegne. Den erfarne erhvervsmand ser, at advarselslamperne i byggebranchen er begyndt at blinke.

– Det har været en forrygende travl sommer, og vi håber selvfølgelig, at de gode tider fortsætter. Men det vil være godt, hvis det offentlige og boligforeningerne fortsætter med at være forsigtige og stiller ikke-hastende byggerier og renoveringer lidt i bero. Hvis vi får en overophedning som i 2007, begynder de ansatte i byggebranchen at skifte job hele tiden, og der kommer mere byggesjusk. Det synes jeg allerede, jeg har bemærket i det her ny opsving, siger Esben Vernholt Jensen.

Finanskrisefejl skal undgås

Esben Vernholt Jensen er hverken analytiker, forsker eller politiker, men hans sunde fornuft og erfaring siger ham, at vi hverken kan eller bør tillade at gentage fejlene i byggebranchen fra tiden op til finanskrisen:

– Den 15. september 2008, da vi så det første bankkrak i USA, kom krisen som en kniv og skar opsvinget midt over fra den ene dag til den anden. Alt gik i stå. Nu ser vi nogle af de samme overophedningstendenser, så vi burde være blevet så kloge, at vi fordelte opgaverne over en længere periode, siger Esben Vernholt Jensen, der selv sørger for løbende at tilpasse mængden af udlejningsmateriel til efterspørgslen. En ny og meget smal lift til særopgaver, hvor pladsen er begrænset, er dog netop indkøbt, da der er efterspørgsel efter netop det. Indkøbt er også en 33 meter Falcon FS330Z Vario-bæltelift med verdens største udlæg på 19 meter, produceret af odensefirmaet Falcon. Kurven kan bære 250 kilo.

Fire store opgaver (faktaboks)

• Boxen: Bygningens coating smuldrer. Til den opgave er der udlejet en 43 meter høj bomlift
  • Vestbirk Ridecenter: Larvebåndslifte til kørsel i fint sand, teleskoplæssere, sakselifte.
  • Dansk Hårdttræ: Bomlifte til rejsning af stålspær og sakslifte til tagarbejdet med flere.
  • Boligblok i Aarhus C: Dieseldrevet sakslift på 22 meter til løft af tunge emner.

Esben Vernholt Jensen
Direktør, Horsens Lift A/S
esben@horsenslift.dk

Billeder

Download
På Vestbirk Ridecenter har Genie-bomliftens alsidighed været til stor gavn. Den er med larvebånd for at skåne sandbunden. PR-foto: Jørgen Nielsen.
Download
Manitou-bomliften fra Horsens Lift har en god, stor bom at arbejde i. PR-foto: Jørgen Nielsen.
Download
At slibe en stor væg som her på Vestbirk Ridecenter er betydeligt lettere, når man bruger en sakselift. PR-foto: Jørgen Nielsen.
Download
Hos Dansk Hårdttræ i Horsens var en solid sakselift fra Horsens Lift sommeren igennem meget brugt til tagarbejdet. PR-foto: Jørgen Nielsen.
Download
En sakselift fra Horsens Lift er her ved at løfte et tungt udluftningsanlæg på plads hos Dansk Hårdttræ i Horsens. PR-foto: Jørgen Nielsen.
Download
Horsens Lift har et meget bredt udvalg af maskiner. Her er en 43-meters Manitou i gang med at løfte tagplader på plads hos Dansk Hårdttræ i Horsens. PR-foto: Jørgen Nielsen.
Download
En storentreprenør skulle bruge en sakselift, der kunne klare tunge løft, til en opgave på en hjørneejendom på Langelandsgade-Sejrøgade i Aarhus. PR-foto: Jørgen Nielsen.
Download
– Hvis vi får en overophedning som i 2007, begynder de ansatte i byggebranchen at skifte job hele tiden, og der kommer mere byggesjusk. Det synes jeg allerede, jeg har bemærket i det her ny opsving, siger Esben Vernholt Jensen. PR-foto: Jørgen Nielsen.
Download
En af Horsens Lifts spændende nyindkøb, en dansk 33 meter Falcon S330Z Vario-bæltelift med verdens største udlæg på 19 meter, produceret af odensefirmaet Falcon. Kurven kan bære 250 kilo.

Information om Horsens Lift A/S

Horsens Lift A/S
Meteorvej 12
8700 Horsens