Østjyderne opgiver reparation til fordel for at købe nyt

Det er for dyrt og for bøvlet at forlænge levetiden af vaskemaskiner, telefoner og tablets gennem reparation, mener østjyske forbrugere. Det viser en befolkningsundersøgelse, som IDA har fået foretaget blandt 2.000 danskere, hvoraf 317 er bosat i Østjylland

Hvis vaskemaskinen skranter, gør østjyderne i mange tilfælde kort proces og køber nyt frem for at forsøge reparation af den gamle. Knap halvdelen af østjyderne forsøger nemlig aldrig, sjældent eller kun af og til at få repareret dereshvidevarer og elektronik, før de køber nyt.

Det viser en undersøgelse, Userneeds har gennemført for Ingeniørforeningen, IDA, blandt et repræsentativt udsnit af den danske befolkning (2.000 personer), hvor 317 af dem, der har svaret, er bosat i Østjylland.

»Det er bekymrende mange i en tid, hvor klima og bæredygtighed ellers topper listen over emner, som folk bekymrer sig for,« siger Michael Søgaard Jørgensen, der er talsmand på området for cirkulær økonomi hos Ingeniørforeningen, IDA.

Resultatet er, at mængden af elektronikaffaldet vokser, hvilket den danske affaldshåndtering slet ikke er gearet til, som det ser ud i dag.

»Især elektronikaffald er et problem, fordi håndteringen af affaldet kan give miljøproblemer. Den danske håndtering af elektronikaffald medfører tab af mange af de energi- og materialeressourcer, der er gået til udvindingen af råvarer og den efterfølgende fremstilling af produktet, hvis produktet kasseres og ikke repareres. Længere produktholdbarhed bør indgå som et vigtigt element i den klimahandlingsplan, regeringen kommer med,« siger Michael Søgaard Jørgensen.

Til gengæld er østjyderne i høj grad villige til at betale for længere holdbarhed. På spørgsmålet om de vil betale mere for eksempelvis et elektronikprodukt, hvis det kan holde længere, svarer hele 72 pct. ja og kun 8 pct. nej. Østjyderne er relativt gode til at reparere hvidevarer og elektronik, der er gået i stykker. Kun 22 pct. af østjyderne forsøger sjældent eller aldrig at få repareret hvidevarer/elektronik, før de køber nyt – hvilket er en god del lavere end landsgennemsnittet på 26 pct. og meget lavere end fx Østsjælland, hvor den tilsvarende andel er hele 37 pct. Det vil sige, at Østjylland er et af de områder i Danmark, hvor flest borgere vælger at reparere deres hårde hvidevarer og elektronik.

»Og det, tror jeg, er udtryk for en erkendelse hos østjyderne af, at vi ikke kan blive ved med at smide ud i et væk, hvis vi skal løse de klima- og miljøudfordringer, verden står overfor. Nu mangler vi så bare, at samme erkendelse indfinder sig hos producenter og forhandlere, så vi får flere varer på hylderne, som er konstrueret til et længere og - set fra et samfundsmæssigt synspunkt - bedre liv i danskernes hjem,« slutter Michael Søgaard Jørgensen.

Presserådgiver Tina Splidsboel - tlf. 60 666 700 - mail: tsp@ida.dk