Ørsted og BASF underskriver 25-årig elkøbsaftale inden for havvind i Tyskland

BASF og Ørsted har indgået en 25-årig langsigtet elkøbsaftale (CPPA) til fast pris, hvor BASF aftager produktionen fra 186 MW af Ørsteds planlagte havvindmøllepark Borkum Riffgrund 3, der kommer til at ligge i den tyske del af Nordsøen.

Havvindmølleparken får en samlet installeret kapacitet på 900 MW og vil være i fuld kommerciel drift i 2025. Ørsted har for nylig modtaget planlægningsgodkendelse fra den tyske forbundsmyndighed for skibsfart og hydrografi (Bundesamt für Seeschiffahrt und Hydrographie, BSH).

Med denne CPPA som et håndgribeligt første skridt vil Ørsted og BASF undersøge, hvor der kan være sammenfald mellem de to virksomheders interesser i forhold til at understøtte CO2-reduktioner i kemiindustrien. Elkøbsaftalen vil være medvirkende til at dække det øgede elbehov, som BASF vil få i forbindelse med brugen af lavemissionsteknologier, og er et skridt tættere på BASF's ambition om at blive CO2-neutral i 2050.

Aftalen løber i 25 år og er dermed den længste elkøbsaftale inden for havvind, der nogensinde er annonceret. Den er således et vigtigt skridt i forhold til at gøre det muligt for Ørsted at træffe endelig investeringsbeslutning om Borkum Riffgrund 3, hvilket forventes at ske inden udgangen af 2021.

Borkum Riffgrund 3 blev som den første store havvindmøllepark i verden vundet med et nulbud. Det kunne lade sig gøre på grund af en række faktorer, herunder installationen af den nyeste vindmølleteknologi, gunstige forhold på sitet, høje vindhastigheder og forventede indtægtsstabiliserende elkøbsaftaler med industrikunder såsom BASF.

"Denne forsyningsaftale med Ørsted er endnu et vigtigt skridt for at sikre yderligere vedvarende energi til BASF," siger Dr. Martin Brudermüller, administrerende direktør i BASF SE. "BASF vil reducere sin CO2-udledning med 25 % inden 2030 sammenlignet med 2018. For at nå dette ambitiøse mål er vi i løbet af de kommende år nødt til at erstatte store mængder fossil energi med vedvarende energi. Ørsted kan levere den mængde ekstra strøm, der er nødvendig, ved at opføre nye vindmølleparker og dermed støtte os i vores grønne omstilling."

Mads Nipper, administrerende direktør i Ørsted, siger: "I den fælles kamp mod klimaforandringerne er det partnere som BASF, der kommer til at gøre en forskel. Kemisektoren har en udfordrende vej til at reducere sin CO2-udledning, men industrien vil også kunne levere et af de største bidrag. Derfor må lande som Tyskland imødekomme den enorme efterspørgsel på vedvarende energi ved hastigt at prioritere flere arealer til havvindmølleparker samt hæve ambitionerne om at opføre vedvarende energi i stor skala, som fx havvind. Havvinds potentiale til at levere grøn strøm fra Nordsøen og Østersøen er enormt og kan udnyttes gennem en klarere formuleret og mere ambitiøs politik. Med vores vision om en verden, der udelukkende kører på grøn energi, sigter vi mod at accelerere udbygningen af vedvarende energi yderligere og støtte industripartnere som BASF i at realisere deres klimaambitioner."

"Ørsted og BASF deler en vision om, at innovative, CO2-neutrale teknologier som havvind i industriel skala kan spille en betydelig rolle i reduktionen af CO2-udledninger fra kemiindustrien," siger de to administrerende direktører, Brudermüller og Nipper.

BASF arbejder på at opskalere lavemissionsteknologier til industriel skala. Som et led i denne proces forventer BASF på den anden side af 2030 at implementere teknologier som fx CO2-neutrale metoder til at producere brint og elektrisk opvarmede anlæg, hvilket vil øge BASF's behov for vedvarende energi markant.

Ørsted har også sat ambitiøse mål for sin CO2-reduktion. For mere end ti år siden startede virksomheden sin egen omstilling fra at være et af de mest kulintensive energiselskaber i verden til at blive kåret som verdens mest bæredygtige energiselskab. Ørsted har et mål om og en plan for at blive CO2-neutral i sin energiproduktion i 2025 og at nå netto nuludledning i hele værdikæden i 2040, som det første energiselskab i verden med videnskabeligt validerede planer. Virksomheden har desuden en ambition om at opnå en installeret kapacitet på 50 GW vedvarende energi i 2030, hvoraf 30 GW skal komme fra havvind.

Om Ørsted

Det er Ørsteds vision at skabe en verden, der udelukkende kører på grøn energi. Ørsted udvikler, opfører og driver hav- og landvindmølleparker samt bioenergi-, solcelle- og energilagringsanlæg og leverer energiprodukter til sine kunder. Ørsted er kåret som verdens mest bæredygtige energiselskab i 2021 i Corporate Knights’ Global 100-indeks over verdens mest bæredygtige virksomheder og rangerer på klimaorganisationen CDP’s A-liste for sin globalt førende indsats mod klimaforandringer. Ørsted har 6.672 medarbejdere og har hovedsæde i Danmark. Ørsteds aktier er noteret på Nasdaq Copenhagen (Orsted). Selskabet havde i 2020 en omsætning på 52,6 mia. kr. (7,1 mia. euro). Du kan læse mere om Ørsted på orsted.com eller ved at følge os på Facebook, LinkedIn, Instagram og Twitter.

Ny partner med i samarbejde om lukkede påfyldningssystemer for sprøjtemidler26.10.2020 11:50:00 CET | Pressemeddelelse

Fem førende virksomheder i landbrugssektoren ADAMA, BASF, Corteva Agriscience, Nufarm og Syngenta får følgeskab af endnu en partner: Certis Europe har tilsluttet sig samarbejdet om at introducere easyconnect CTS på det europæiske marked i 2021/22, herunder Danmark. Det stigende antal firmaer, der tilslutter sig easyconnect-systemet, er med til at øge antallet af produkter, der fremover leveres med easyconnect-låg og dermed med til at give landmændene et bredere udvalg af produkter. ”Den Europæiske plantebeskyttelses industri og brancheforeningen ECPA vedtog for nyligt et sæt ambitiøse forpligtelser for at støtte EUs nye Green Deal. Dette inkluderer et større ansvar og dermed beskyttelse af mennesker og miljø,” forklarer Juan Sasturain, chef for Product Stewardship Strategies hos BASF Agricultural Solutions og nuværende formand for easyconnect CTS-pilot gruppe. Han fortsætter: "For yderligere at reducere sprøjteførernes eksponering ønsker den europæiske plantebeskyttelsesindustri at gør