Orkla Care indleder undersøgelse af produktionskæden for naturlægemidlet HUSK

Orkla Care trak i dag hele sortimentet af HUSK-naturlægemidler og -kosttilskud fra alle markeder på grund af mistanke om forbindelse til et salmonellaudbrud i Danmark. Orkla gennemgår nu hele produktionskæden for at lokalisere eventuelle kilder, og i mellemtiden opfordrer virksomheden kraftigt alle til at smide HUSK-produkter ud eller levere dem tilbage til butikken, hvis man har dem stående derhjemme.

I samarbejde med fødevare- og lægemiddelmyndighederne har Orkla A/S tilbagekaldt hele sortimentet af HUSK-naturlægemidler og -kosttilskud, efter at naturlægemidlet er blevet sat i forbindelse med et salmonellaudbrud i Danmark.

Myndighederne i Danmark har aldrig tidligere set et udbrud af salmonella relateret til produkter baseret på loppefrøskaller, og derfor har Orkla Care indledt en omfattende undersøgelse af hele produktionskæden for at finde ud af, hvordan problemet er opstået. I mellemtiden opfordrer Orkla til, at forbrugerne smider alle HUSK-pakker ud, som man må have haft stående eller levere det tilbage til butikken, hvor det er købt, hvis man ønsker refusion.

”Vi er dybt chokerede over situationen og sender vore tanker til alle, der er blevet syge i forbindelse med salmonellaudbruddet. Vi har ikke tidligere oplevet noget lignende, og ser på sagen med den største alvor. Efter at have trukket alle produkter tilbage fra markedet, går vi derfor også nu i gang med at undersøge hele vores produktionskæde til bunds, så vi kan finde ud af, hvordan problemet er opstået. I mellemtiden opfordrer vi kraftigt alle til at smide deres HUSK-produkter ud eller returnere dem til butikken, hvis man ønsker refusion for varen”, siger Nilüfer Sahin, kommunikationsdirektør for Orkla selskaberne i Danmark, og henviser desuden til hjemmesiden www.husk.dk, hvor forbrugerne kan finde flere oplysninger.

Stor indsats og tålmodighed

Baseret på de foreløbige henvendelser, som Orkla Care har fået fra forbrugerne, så er mange fristede til at fortsætte med at tage produkterne, med henvisning til den meget lille salmonellarisiko. Men opfordringen fra Orkla Care er klar:

”Smid produktet ud eller returner det til forhandleren. Lad være med at tage chancer, for der kan være punktvis kontaminering. Vi arbejder på højtryk for hurtigst muligt at komme tilbage på markedet og ud til vores trofaste forbrugere, men sikkerheden kommer først”, siger Nilüfer Sahin, kommunikationsdirektør for Orkla selskaberne i Danmark.

Mange danskere bruger HUSK-produkterne og oplever en øget livskvalitet heraf. Derfor pågår der et stort arbejde i dialogen med både forhandlere og forbrugere, som på trods af den alvorlige situation udviser stor samarbejdsvilje og tålmodighed.