Ordrebøgerne hos bygge- og anlægsvirksomhederne er blevet lidt tyndere

I bygge- og anlægsbranchen er der udsigt til et mere broget 2019, end vi har set de seneste år. Det er Dansk Byggeris konklusion i kølvandet på Danmarks Statistiks konjunkturbarometer for december. Især anlægsentreprenørerne, der arbejder med vej- og baneprojekter, står foran et kraftigt dyk i nye opgaver.

- Der er en mat og ængstelig stemning i erhvervslivet her omkring årsskiftet. Især industrien er præget af den internationale usikkerhed med handelskrig, svigtende vækst i Kina, faldende aktiekurser og brexit-usikkerhed, siger cheføkonom Bo Sandberg, Dansk Byggeri med henvisning til en ny temperaturmåling fra Danmarks Statistik.

I Danmarks Statistiks månedlige konjunkturbarometer, er den samlede indikator for industrien faldet fra et nettotal på nul i november til -5 i december, og i samme periode for byggeriet fra + 1 til -2.

Todelt marked
- Her og nu er der fortsat fornuftige og positive nøgletal for byggeriet. Men gennemsnittet dækker over et todelt marked med travlhed for byggevirksomheder, der arbejder med boligbyggeri, renovering og erhvervsbyggeri. Mens anlægsvirksomhederne på vej- og baneområdet må kigge langt, fx til udlandet, efter opgaver, siger Bo Sandberg.

Det todelte marked afspejler sig blandt andet i, at antallet af ordrer så småt er på vej ned.

- Samlet set er tykkelsen på bygge- og anlægsvirksomhedernes ordrebøger faldet ved indgangen til 2019 – fra et højt niveau på 5,9 måneders arbejde i gennemsnit i juli, august og september til nu 5,3 måneders arbejde, siger Bo Sandberg.

Aftagende mangel på medarbejdere
I december blev 25 procent af bygge- og anlægsvirksomhederne ifølge Danmarks Statistik begrænset i produktionen, fordi de manglede kvalificerede medarbejdere. Det er et fald i forhold til tidligere på året. Fra juni til oktober svingede manglen på arbejdskraft hos mellem 30 og 34 procent af virksomhederne.

- Der er næppe tvivl om, at udfordringen med manglen på arbejdskraft er kommet for at blive, og at det også vil være en markant udfordring for byggeriets virksomheder i 2019. Men det er vigtigt at have nuancerne med - blandt andet at anlægsbranchen står foran et dyk i antallet af opgaver. Mange anlægsvirksomheder har udsigt til afskedigelser og tab af værdifuld viden og erfaring, mens vi venter på en langsigtet infrastrukturplan, siger cheføkonom i Dansk Byggeri, Bo Sandberg.

Cheføkonom Bo Sandberg, bsa@danskbyggeri.dk, telefon 28 50 38 19
Pressechef Helen Jensen, hje@danskbyggeri.dk, telefon 21 24 47 02