Optimistiske forbrugere er vendt tilbage til butikkerne

Den stigende optimisme blandt forbrugerne har ført til, at flere forbrugere atter shopper i de fysiske detailbutikker, benytter sig af underholdningstilbud og køber flere rejser. 47 % af de globale forbrugere angiver, at de har besøgt en fysisk butik mindst en gang i løbet af den seneste uge, mens en tredjedel vil øge forbruget på rejser indenfor de næste seks måneder. På trods af at fysisk shopping stort set er tilbage på samme niveau som før COVID-19, har smartphone-shopping aldrig været mere populært.
“Flere vaccinerede, fleksible arbejdsformer og et større fokus på well-being fra virksomhedernes side har givet forbrugerne en øget optimisme for fremtiden. Optimismen smitter af på forbrugernes adfærdsmønstre, som mere og mere er tilbage på normalt niveau,” siger Henrik Trangeled Kristensen, partner og detailhandelsekspert i PwC, og fortsætter:
“Shopping via smartphone er eksploderet de seneste to år med en vækst på hele 71 % fra 2019 til 2021. Det er forbrugernes foretrukne online shopping-metode med en stor margin ned til computere og tablets. Smartphoneshopping vil vokse yderligere i popularitet de kommende år og blive lige så almindeligt som fysisk shopping i detailbutikkerne.”
PwC’s Global Consumer Insights Pulse Survey viser, at 41 % af forbrugerne shopper dagligt eller ugentligt med deres smartphone, mens det blot var knap hver fjerde forbruger, som anvendte smartphonen til shopping i 2019.
Bæredygtige valg
Forbrugerne har aldrig før vægtet bæredygtighed i deres valg af produkter så højt, som de gør i 2021, viser PwC’s Global Consumer Insights Pulse Survey. 52 % af forbrugerne siger, at de prioriterer miljøvenlighed højere i dag, end de gjorde for seks måneder siden. Cirka halvdelen af forbrugerne angiver, at de bevidst overvejer bæredygtige faktorer i deres købsproces og -beslutning.
“Bæredygtighed og social ansvarlighed fylder meget for virksomhederne, men også for forbrugerne. De er mere bevidste om at træffe bæredygtige valg og dermed også mere tilbøjelige til at tilvælge virksomheder, der sælger miljøvenlige og socialt ansvarlige produkter,” udtaler Henrik Trangeled Kristensen, men understreger også, at til trods for forbrugernes fokus på bæredygtighed, er det stadig pris og leveringen, der er deres to vigtigste prioriteter.
Knap 7 ud af 10 forbrugere prioriterer pris, når der shoppes enten online eller fysisk, mens mere end halvdelen (56 %) angiver effektiv levering som vigtig. Til sammenlignet er det 42 %, som prioriterer miljøvenlige og bæredygtige produkter.
Om undersøgelsen
PwC’s Global Consumer Insights Pulse Survey december 2021 bygger på svar fra 9.370 forbrugere fordelt på 26 lande og giver et indblik i forbrugernes adfærdsmønstre. Respondenterne er mindst 18 år og har minimum shoppet online én gang over de seneste 12 måneder.
Nøgleord
Billeder

Vedhæftede filer
Information om PwC
Følg pressemeddelelser fra PwC
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra PwC
Ny dom sætter fokus på forældrekøb: Risiko for skattemæssige konsekvenser ved overdragelse til børn11.7.2025 08:10:07 CEST | Pressemeddelelse
En ny byretsdom føjer sig til rækken af sager, hvor skattemyndighederne har underkendt salgsprisen ved overdragelse af en forældrekøbslejlighed til et barn. Dommen understreger vigtigheden af at tænke sig grundigt om – og søge rådgivning – før man overdrager en bolig i familien.
PwC advarer: Sommeren er højsæson for direktørsvindel10.7.2025 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Mens sommeren er over os, udnytter kriminelle årstiden til at slå til med sofistikeret direktørsvindel. Ifølge PwC er phishing, e-mailkompromittering og brug af deepfakes blandt den mest udbredte form for kriminalitet – og det kan koste virksomheder dyrt.
Hackere holder ikke ferie, bare fordi du gør: Sådan kan virksomheder beskytte sig7.7.2025 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Det er nemmere at bryde ind, når der ikke er nogen hjemme – det gælder både dit hjem og dine digitale enheder. PwC’s ekspert i cybersikkerhed opfordrer virksomheder til at genopfriske de gode råd til cybersikkerhed inden sommerferien.
7 ud af 10 erhvervsledere frygter yderligere eskalering af handelskrig3.7.2025 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Et stort flertal af danske erhvervsledere frygter yderligere eskalering af handelskrigen, og over halvdelen forventer allerede en negativ effekt på virksomhedens profitabilitet i de kommende 12 måneder som følge af de ændrede toldsatser. Usikkerheden holder mange tilbage, men enkelte virksomheder handler og tilpasser sig den nye virkelighed, viser en ny pulsmåling fra PwC.
Stor stigning i efterspørgsel efter AI-kompetencer på det danske arbejdsmarked2.7.2025 09:50:06 CEST | Pressemeddelelse
Efterspørgslen efter AI-kompetencer på det danske jobmarked stiger kraftigt. Således er antallet af danske jobopslag med krav om AI-kompetencer steget fra blot 263 jobopslag i 2018 til 23.000 i 2024. Det viser PwC’s AI Jobs Barometer 2025, som understreger AI's hastige indtog i en bred vifte af sektorer.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum