Optimistiske forbrugere er vendt tilbage til butikkerne
Den stigende optimisme blandt forbrugerne har ført til, at flere forbrugere atter shopper i de fysiske detailbutikker, benytter sig af underholdningstilbud og køber flere rejser. 47 % af de globale forbrugere angiver, at de har besøgt en fysisk butik mindst en gang i løbet af den seneste uge, mens en tredjedel vil øge forbruget på rejser indenfor de næste seks måneder. På trods af at fysisk shopping stort set er tilbage på samme niveau som før COVID-19, har smartphone-shopping aldrig været mere populært.
“Flere vaccinerede, fleksible arbejdsformer og et større fokus på well-being fra virksomhedernes side har givet forbrugerne en øget optimisme for fremtiden. Optimismen smitter af på forbrugernes adfærdsmønstre, som mere og mere er tilbage på normalt niveau,” siger Henrik Trangeled Kristensen, partner og detailhandelsekspert i PwC, og fortsætter:
“Shopping via smartphone er eksploderet de seneste to år med en vækst på hele 71 % fra 2019 til 2021. Det er forbrugernes foretrukne online shopping-metode med en stor margin ned til computere og tablets. Smartphoneshopping vil vokse yderligere i popularitet de kommende år og blive lige så almindeligt som fysisk shopping i detailbutikkerne.”
PwC’s Global Consumer Insights Pulse Survey viser, at 41 % af forbrugerne shopper dagligt eller ugentligt med deres smartphone, mens det blot var knap hver fjerde forbruger, som anvendte smartphonen til shopping i 2019.
Bæredygtige valg
Forbrugerne har aldrig før vægtet bæredygtighed i deres valg af produkter så højt, som de gør i 2021, viser PwC’s Global Consumer Insights Pulse Survey. 52 % af forbrugerne siger, at de prioriterer miljøvenlighed højere i dag, end de gjorde for seks måneder siden. Cirka halvdelen af forbrugerne angiver, at de bevidst overvejer bæredygtige faktorer i deres købsproces og -beslutning.
“Bæredygtighed og social ansvarlighed fylder meget for virksomhederne, men også for forbrugerne. De er mere bevidste om at træffe bæredygtige valg og dermed også mere tilbøjelige til at tilvælge virksomheder, der sælger miljøvenlige og socialt ansvarlige produkter,” udtaler Henrik Trangeled Kristensen, men understreger også, at til trods for forbrugernes fokus på bæredygtighed, er det stadig pris og leveringen, der er deres to vigtigste prioriteter.
Knap 7 ud af 10 forbrugere prioriterer pris, når der shoppes enten online eller fysisk, mens mere end halvdelen (56 %) angiver effektiv levering som vigtig. Til sammenlignet er det 42 %, som prioriterer miljøvenlige og bæredygtige produkter.
Om undersøgelsen
PwC’s Global Consumer Insights Pulse Survey december 2021 bygger på svar fra 9.370 forbrugere fordelt på 26 lande og giver et indblik i forbrugernes adfærdsmønstre. Respondenterne er mindst 18 år og har minimum shoppet online én gang over de seneste 12 måneder.
Nøgleord
Billeder
Vedhæftede filer
Information om PwC
Følg pressemeddelelser fra PwC
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra PwC
Ny afgørelse fra Skatterådet: Smartwatches er omfattet af reglerne om beskatning af fri telefon25.3.2024 06:00:00 CET | Pressemeddelelse
PwC har i en sag for Skatterådet d. 19. marts 2024 spurgt ind til, om man som medarbejder skal beskattes af et smartwatch, som ens arbejdsgiver stiller til rådighed. På baggrund af den teknologiske udvikling og smartwatches funktionalitet har Skatterådet fastslået, at smartwatches er underlagt de samme regler for beskatning som telefoner, når de stilles til rådighed af arbejdsgivere til deres medarbejdere.
Danske topledere ser stor værdi i generativ AI, men halter efter med effektiv implementering i organisationen22.3.2024 06:00:00 CET | Pressemeddelelse
Hver anden topleder forventer, at generativ AI markant vil ændre måden, deres virksomhed skaber og leverer værdi på, men blot 14 % er i høj eller meget høj grad enige i, at de har implementeret AI i deres organisation. Det viser resultater fra CEO Survey 2024, som netop er blevet præsenteret på PwC’s CEO-konference 2024.
Årsopgørelsen for 2023: Dét skal du være opmærksom på8.3.2024 10:00:10 CET | Pressemeddelelse
Den 11. marts åbner Skattestyrelsen for danskernes årsopgørelse. Her kan du se, om du får penge tilbage i skat eller står over for en ekstraregning. PwC har samlet en række råd, som du skal være særligt opmærksom på og kan bruge til at kontrollere, om skatteoplysningerne og fradragene for 2023 er korrekte.
Markant løft i servicefradraget i 202421.2.2024 06:00:00 CET | Pressemeddelelse
Folketinget har vedtaget at forhøje servicefradraget fra og med 2024 med hele 5.000 kr. fra 6.900 kr. til 11.900 kr. Nu kan der fratrækkes flere lønudgifter inklusive moms til almindelig rengøring, vinduespudsning, børnepasning, afhentning af børn til og fra daginstitutioner, almindeligt havearbejde, snerydning, osv.
Høj belægningsprocent og flere turister indgyder til optimisme i den københavnske hotelbranche13.2.2024 06:00:00 CET | Pressemeddelelse
2023 har været et positivt år for de københavnske hoteller. Hotelbranchen er i fremgang, og 2023 har budt på en høj belægningsprocent med en tilbagevenden af udenlandske turister. Det viser PwC’s analyse af den københavnske hotelbranche.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum