PwC

Optimistiske forbrugere er vendt tilbage til butikkerne

Del
Forbrugerne vender i højere grad tilbage til butikkerne og shopper, mens to ud af tre forbrugere ser optimistisk på fremtiden. På trods af at flere forbrugere anvender butikkerne, når shopping via smartphonen nyt rekordniveau. Det viser PwC’s Global Consumer Insights Pulse Survey med svar fra mere end 9.300 forbrugere.
Henrik Trangeled Kristensen, partner og detailhandelsekspert i PwC.
Henrik Trangeled Kristensen, partner og detailhandelsekspert i PwC.

Den stigende optimisme blandt forbrugerne har ført til, at flere forbrugere atter shopper i de fysiske detailbutikker, benytter sig af underholdningstilbud og køber flere rejser. 47 % af de globale forbrugere angiver, at de har besøgt en fysisk butik mindst en gang i løbet af den seneste uge, mens en tredjedel vil øge forbruget på rejser indenfor de næste seks måneder. På trods af at fysisk shopping stort set er tilbage på samme niveau som før COVID-19, har smartphone-shopping aldrig været mere populært.

Flere vaccinerede, fleksible arbejdsformer og et større fokus på well-being fra virksomhedernes side har givet forbrugerne en øget optimisme for fremtiden. Optimismen smitter af på forbrugernes adfærdsmønstre, som mere og mere er tilbage på normalt niveau,” siger Henrik Trangeled Kristensen, partner og detailhandelsekspert i PwC, og fortsætter:

Shopping via smartphone er eksploderet de seneste to år med en vækst på hele 71 % fra 2019 til 2021. Det er forbrugernes foretrukne online shopping-metode med en stor margin ned til computere og tablets. Smartphoneshopping vil vokse yderligere i popularitet de kommende år og blive lige så almindeligt som fysisk shopping i detailbutikkerne.

PwC’s Global Consumer Insights Pulse Survey viser, at 41 % af forbrugerne shopper dagligt eller ugentligt med deres smartphone, mens det blot var knap hver fjerde forbruger, som anvendte smartphonen til shopping i 2019. 

Bæredygtige valg
Forbrugerne har aldrig før vægtet bæredygtighed i deres valg af produkter så højt, som de gør i 2021, viser PwC’s Global Consumer Insights Pulse Survey. 52 % af forbrugerne siger, at de prioriterer miljøvenlighed højere i dag, end de gjorde for seks måneder siden. Cirka halvdelen af forbrugerne angiver, at de bevidst overvejer bæredygtige faktorer i deres købsproces og -beslutning. 

Bæredygtighed og social ansvarlighed fylder meget for virksomhederne, men også for forbrugerne. De er mere bevidste om at træffe bæredygtige valg og dermed også mere tilbøjelige til at tilvælge virksomheder, der sælger miljøvenlige og socialt ansvarlige produkter,” udtaler Henrik Trangeled Kristensen, men understreger også, at til trods for forbrugernes fokus på bæredygtighed, er det stadig pris og leveringen, der er deres to vigtigste prioriteter. 

Knap 7 ud af 10 forbrugere prioriterer pris, når der shoppes enten online eller fysisk, mens mere end halvdelen (56 %) angiver effektiv levering som vigtig. Til sammenlignet er det 42 %, som prioriterer miljøvenlige og bæredygtige produkter.

Om undersøgelsen
PwC’s Global Consumer Insights Pulse Survey december 2021 bygger på svar fra 9.370 forbrugere fordelt på 26 lande og giver et indblik i forbrugernes adfærdsmønstre. Respondenterne er mindst 18 år og har minimum shoppet online én gang over de seneste 12 måneder.

Nøgleord

Billeder

Henrik Trangeled Kristensen, partner og detailhandelsekspert i PwC.
Henrik Trangeled Kristensen, partner og detailhandelsekspert i PwC.
Download

Vedhæftede filer

Information om PwC

PwC
PwC
Strandvejen 44
2900 Hellerup

51332378https://www.pwc.dk/

Følg pressemeddelelser fra PwC

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra PwC

Ny afgørelse fra Skatterådet: Smartwatches er omfattet af reglerne om beskatning af fri telefon25.3.2024 06:00:00 CET | Pressemeddelelse

PwC har i en sag for Skatterådet d. 19. marts 2024 spurgt ind til, om man som medarbejder skal beskattes af et smartwatch, som ens arbejdsgiver stiller til rådighed. På baggrund af den teknologiske udvikling og smartwatches funktionalitet har Skatterådet fastslået, at smartwatches er underlagt de samme regler for beskatning som telefoner, når de stilles til rådighed af arbejdsgivere til deres medarbejdere.

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye