Optimistiske forbrugere er vendt tilbage til butikkerne

Den stigende optimisme blandt forbrugerne har ført til, at flere forbrugere atter shopper i de fysiske detailbutikker, benytter sig af underholdningstilbud og køber flere rejser. 47 % af de globale forbrugere angiver, at de har besøgt en fysisk butik mindst en gang i løbet af den seneste uge, mens en tredjedel vil øge forbruget på rejser indenfor de næste seks måneder. På trods af at fysisk shopping stort set er tilbage på samme niveau som før COVID-19, har smartphone-shopping aldrig været mere populært.
“Flere vaccinerede, fleksible arbejdsformer og et større fokus på well-being fra virksomhedernes side har givet forbrugerne en øget optimisme for fremtiden. Optimismen smitter af på forbrugernes adfærdsmønstre, som mere og mere er tilbage på normalt niveau,” siger Henrik Trangeled Kristensen, partner og detailhandelsekspert i PwC, og fortsætter:
“Shopping via smartphone er eksploderet de seneste to år med en vækst på hele 71 % fra 2019 til 2021. Det er forbrugernes foretrukne online shopping-metode med en stor margin ned til computere og tablets. Smartphoneshopping vil vokse yderligere i popularitet de kommende år og blive lige så almindeligt som fysisk shopping i detailbutikkerne.”
PwC’s Global Consumer Insights Pulse Survey viser, at 41 % af forbrugerne shopper dagligt eller ugentligt med deres smartphone, mens det blot var knap hver fjerde forbruger, som anvendte smartphonen til shopping i 2019.
Bæredygtige valg
Forbrugerne har aldrig før vægtet bæredygtighed i deres valg af produkter så højt, som de gør i 2021, viser PwC’s Global Consumer Insights Pulse Survey. 52 % af forbrugerne siger, at de prioriterer miljøvenlighed højere i dag, end de gjorde for seks måneder siden. Cirka halvdelen af forbrugerne angiver, at de bevidst overvejer bæredygtige faktorer i deres købsproces og -beslutning.
“Bæredygtighed og social ansvarlighed fylder meget for virksomhederne, men også for forbrugerne. De er mere bevidste om at træffe bæredygtige valg og dermed også mere tilbøjelige til at tilvælge virksomheder, der sælger miljøvenlige og socialt ansvarlige produkter,” udtaler Henrik Trangeled Kristensen, men understreger også, at til trods for forbrugernes fokus på bæredygtighed, er det stadig pris og leveringen, der er deres to vigtigste prioriteter.
Knap 7 ud af 10 forbrugere prioriterer pris, når der shoppes enten online eller fysisk, mens mere end halvdelen (56 %) angiver effektiv levering som vigtig. Til sammenlignet er det 42 %, som prioriterer miljøvenlige og bæredygtige produkter.
Om undersøgelsen
PwC’s Global Consumer Insights Pulse Survey december 2021 bygger på svar fra 9.370 forbrugere fordelt på 26 lande og giver et indblik i forbrugernes adfærdsmønstre. Respondenterne er mindst 18 år og har minimum shoppet online én gang over de seneste 12 måneder.
Nøgleord
Billeder

Vedhæftede filer
Information om PwC
Følg pressemeddelelser fra PwC
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra PwC
Her er de tre finalister til Årets Ejerleder 2025 i Hovedstaden20.10.2025 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Den 27. oktober afholder PwC Årets Ejerleder 2025 i Hovedstaden for 22. gang i samarbejde med Nykredit og Dansk Erhverv. Prisen hylder visionære ejerledere, der skaber resultater og driver vækst til inspiration for andre ejerledede virksomheder.
Her er de tre finalister til Årets Ejerleder 2025 på Fyn15.10.2025 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Den 23. oktober afholder PwC Årets Ejerleder 2025 på Fyn for 22. gang i samarbejde med Nykredit og Dansk Erhverv. Prisen hylder visionære ejerledere, der skaber resultater og driver vækst til inspiration for andre ejerledede virksomheder.
Nyt for boligejere: Renten på indefrysningslån er nu fastsat for 202615.10.2025 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Skattestyrelsen har nu offentliggjort rentesatsen på indefrysningslån, der gælder fra den 1. januar 2026. Her kan du se, hvordan rentesatsen ændrer sig.
Nye skattesatser: Top-topskatten rammer også selvstændige erhvervsdrivende13.10.2025 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
I 2026 træder den nye top-topskat i kraft. Det kommer til at ramme mange selvstændige erhvervsdrivende, der driver virksomhed i personlig regi. PwC’s skatteekspert guider til, hvad det kommer til at betyde, og hvad du kan gøre.
PwC styrker sin forretning inden for Cyber, Risk & Regulation10.10.2025 10:34:04 CEST | Pressemeddelelse
Virksomheder står i dag over for en række nye og skærpede krav om cybersikkerhed fra EU og nationale myndigheder, samtidig med at de oplever et øget trusselsbillede qua den geopolitiske uro. Derfor opruster PwC sit forretningsområde inden for Cyber, Risk & Regulation med Malene Fagerberg som partner og ny leder af området.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum